Jūrmalas šoeja.
Jūrmalas šoeja.
Foto: Edijs Pālens/LETA

Iegūt 15 minūtes, bet riskēt ar drošību. Vai Latvija gatava ātrgaitas ceļiem? 23

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

VIDEO. “Ja ķeras klāt aļņiem, tas nozīmē, ka viņu ir daudz”: vilki nāk no Latvijas austrumiem – uzbrukumi aizvien biežāki un nežēlīgāki
FOTO. Keita Midltone žilbina klātesošos ar savu izskatu: ar to arī “atbild” uz Meganas Mārklas repliku
Inese Vaidere par vīra aiziešanu un dzīvi pēc tās: “Līdz pašam pēdējam brīdim ticēju, ka Arturs būs atkal vesels…”
Lasīt citas ziņas

Par Kangaru kalniem jau nesen parunājām. Nu uzsākta vēl viena ceļu tīkla attīstības publiska apspriešana. Šoreiz temats daudz vērienīgāks. Visa Latvija. Vairākas desmitgades. Un priekšplānā izvilkti “ātrgaitas” ceļi.

Maģistrāles, kurām (pēc dažu politiķu domām) vajadzētu savienot Latvijas lielākās pilsētas un ļaut pilsoņiem starp tām pārvietoties ātrāk. Mūsdienīgāk.
CITI ŠOBRĪD LASA

Manuprāt – dīvaina ofensīva šajos grūtajos laikos. Kāpēc?

Attālumi mazi

Te nav Spānija, kur Vidusjūras maģistrāles gandrīz 1000 kilometros ātrumam ir tiešām vitāla nozīme. No Rīgas līdz Tukumam (ceļš, kurš minēts starp projekta pirmās desmitgades objektiem) ir 70 kilometri. Ja braucam 90 km/h – 47 minūtes. Ja 130 – 33 minūtes.

Vai iegūtā ceturtdaļstunda tiešām ir pārbūvei nepieciešamā naudas blāķa vērta? Un netiks jau tās 14 minūtes vinnētas, jo vidējais (nevis maksimāli atļautais) ātrums arī sapņu versijā nebūs 130 km/h. Paliks (ja vien jauno ceļu visā garumā nepaceļ uz stabiem) lēnākas apdzīvotās vietas ar gājēju pārejām, pievedceļiem, krustojumiem. Pat pārbūvējot visus tos par apļiem, tuneļiem, viaduktiem, ar 130 šajās zonās braukt nevarēs. Un iegūts (iztērējot miljonus piecus uz katru kilometru) tiks štrunts.

Braucienu uz Tukumu pa tām pašām jau esošajām divām joslām ir iespējams padarīt ātrāku ar daudz lētākiem un mazāk darbietilpīgiem paņēmieniem. Vairākas minūtes aprij Spuņciema 50 km/h zona, kurā saudzējamos gājējus gandrīz nekad nemana.

Ja tādi (un nerātni) tur tomēr ir – žogus viņiem, tuneļus, tiltiņus! Un atļaut mums braukt vismaz 70 km/h. Jau kādu minūtiņu vinnētu. Divos līmeņos būtu veidojams Ķemeru un Smārdes krustojumi – atkal vinnētas minūtes…

Nu, nevajag tās četras joslas un 130 km/h! Ātrums ap simtu, kas jau tagad iespējams un atļauts visos mūsu galvenajos ceļos, ir pilnīgi pietiekams Latvijas attālumiem.

Satiksmes blīvums neliels

Visi interneta krātuvēs atrodamie zinātniskie pētījumi liecina, ka četru (un vairāk) joslu ceļu izbūve kļūst nepieciešama vien tur, kur diennaktī aizbrauc vairāk nekā 10 000 transporta līdzekļu. Mums šādu ceļu maz (sk. tabulu). Rīgas apvedceļš. “Via Baltica”. Austrumu virziens (dažviet). Ne Ventspils, ne Liepāja nav autosatiksmes tranzīta punkti. Tie ir vien mērķis samērā nelielam skaitam braucēju, kura strauja izaugsme nez vai ir paredzama.

Turklāt – domāju, ka disciplinētā un saprātīgi rāmā kompānijā arī ceļš ar vienu joslu katrā virzienā var līdz mērķim gluži labi aizvest daudz vairāk nekā minētie 10 000 diennaktī. Nu, piemēram, kādus 600 auto stundā (24 stundās tas būtu 14 400). 600 stundā – tas ir tikai 10 auto minūtē.

Viens ik pēc sešām sekundēm. Kādas brīnišķīgi drošas un komfortablas distances starp tiem!

Pat ja dažu­brīd blīvums divreiz lielāks (tā pirmdienas rītā ir pārbūvēt iecerētajā Ventspils šosejas sākumposmā) atstarpes iespējams saglabāt likuma robežās. Iespējams… Ja daļai līdzpilsoņu nekārotos apdzīšanas avantūrās izkarot dažas minūtes…

Varbūt ir jēga investēt nevis četru joslu aerodroma izbūvē pār Ķemeru tīreli, bet šo supersteidzīgo smadzeņu pieregulēšanā? Varbūt ir iespējams beidzot atcelt 80 km/h ierobežojumu kravas transportam? Tas gan kļuvis mazāk aktuāli, jo dažu stundu ilgs mans pētījums uz Rīgas apvedceļa starp Mārupi un Ķekavu liecina, ka smagie nu jau brauc vismaz 89 km/h. Daži pamanījās līst man pakaļā pat pie 95 km/h…

Kas notiks uz četrām joslām?

Tās nebūs drošākas par vecajām divām. Daudz ātrākas arī ne. Jo lielākā daļa mūsu stūrētāju ātrāk par simtu braukt ne māk, ne spēj. Nav tādu ieradumu. Ir bailes (labi, vismaz piesardzība) no ātruma. Un viņi, uz jaunbūves retu reizi nonākuši, brauks to pašu veco simtiņu. Vai vēl drusku rāmāk. Un ļoti iespējams, ka brauks aplami.

Ko jau lieliski redzējām uz Jelgavas ceļa aiz Olaines, uz vecās pirmsremonta Jūrmalas šosejas. Pa vidu… Tā drošāka dūša. Grāvis tālāk…

Te jums nav Vācija, kur katru lēno no kreisās joslas pūšus izpūtīs. Ne tikai kolēģi, policija uzbļaus. Lēnajam jābūt labā malējā joslā!!! Un viņš tur ir. Vācijā ir. Latvijā…

Ne tikai lēnie iespējamo un iecerēto moderna ceļa kārtību bojās. To darīs arī fiksie. Tie, kuriem 100 vietā vajag vismaz 120. Un 130 vietā derēs 150… Aizmirstot vai nezinot, ka pusbraukta (vēl ne tuvu ne plika) riepa, kas lieliski tur uz slapja asfalta pie 100 km/h, tikpat “lieliski” uzpeld pie 150. Ka lielos ātrumos veicot asus manevrus (to viducī peldošo lēno apbraucot) sānslīde iespējama pat uz sausa seguma.

Vārdu sakot – šajā jomā esmu pesimists. Drošāki četrjoslu ceļi nebūs. Drīzāk otrādi. Jo bakstīt telefonā tomēr labāk, ja spidometrs rāda mazāk…

Ja nu to naudiņu kāds dāvina…

Tas varētu būt vienīgais šādu investīciju attaisnojums. Ja tur, Eiropā, kādam miljonu līmenī lemt pilnvarotam ierēdnim šķiet, ka nabaga Latvijai ātrgaitas ceļi nu ļoti nepieciešami – jāņem! Būs darbs celtniekiem, būs nodokļi valsts kasei. Braucēji pieradīs…

Vien jāatceras, ka viss par Eiropas naudu būvētais pēc tās pašas Eiropas stingrajiem likumiem ir kopjams.

Virs­kārta regulāri atjaunojama (pat ja redzamu vai jūtamu defektu nav). Un tas jādara par savu naudu…

 

Manas prioritātes

Piedalieties megaprojekta apspriešanā! Es to jau daru. Un saku – man šķiet, ka valsts galvenie ceļi jau esošās programmas ietvaros uzlabojas pietiekami ātri. Bet kauns, ka joprojām ielāpu ielāpos ir aizvadītajā desmitgadē par tās pašas Eiropas naudu uzbūvētā skaistā P121 (Tukums–Kuldīga) sākuma posms.

Man šķiet, ka normālu pārvietošanos beidzot pelnījuši ne tikai tie daži, kas baigi steidzas no Ventspils uz Rīgu, bet desmiti un simti dundadznieku, kuriem Talsus sasniegt ir vitāli nepieciešami. Bet viņu taka (P125) joprojām ir nevis šoseja, bet padomj­laiku ceļabūves piemineklis.

SAISTĪTIE RAKSTI

Tāpat kā P129 (Lauciena–Rideļi–Engure), pa kuru no Talsiem uz Rīgu braukt ir daudz interesantāk nekā snaust uz sapņu ātrgaitas A10.

Es par reģionālajām prioritātēm! Arī “vietējām”. Neaizmirstiet par granti, par “dubultajām virsmām”! Latvijā nav tikai maģistrāles. Un 90 km/h nemaz nav pārāk lēni.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VIDEO. “Ja ķeras klāt aļņiem, tas nozīmē, ka viņu ir daudz”: vilki nāk no Latvijas austrumiem – uzbrukumi aizvien biežāki un nežēlīgāki
FOTO. Keita Midltone žilbina klātesošos ar savu izskatu: ar to arī “atbild” uz Meganas Mārklas repliku
Inese Vaidere par vīra aiziešanu un dzīvi pēc tās: “Līdz pašam pēdējam brīdim ticēju, ka Arturs būs atkal vesels…”
Noskaidrotas trīs vietas Latvijā, kur pērn uzbūvēts visvairāk jaunu mājokļu 17
Mīts vai patiesība: kaķim patiešām nedrīkst dot pienu?
Lasīt citas ziņas
Kas būs nākamais Eiropas centrs? “Beidzies Francijas un Vācijas motora laiks” 60
Par Čehijas prezidentu kļuvis bijušais NATO Militārās komitejas priekšsēdētājs, ģenerālis Petrs Pavels 15
Noskaidrotas trīs vietas Latvijā, kur pērn uzbūvēts visvairāk jaunu mājokļu 17
Live TEKSTA TIEŠRAIDE. Analītiķiem baisas prognozes – Krievija gatavojas pastiprinātiem uzbrukumiem Ukrainā
Šodien tu spēsi aptvert visu nezināmo un sasniegt teju vai neiespējamo! Horoskopi 29.janvārim
22:10
Uzmini nu! Sastopama gan Āfrikā, gan Latvijā, dzied naktīs. Uzskatāma par ukraiņu iemīļotu simbolu
21:26
Cik daudz patiesībā cilvēkam ir vajadzīgs C vitamīns?
20:44
FOTO. Keita Midltone žilbina klātesošos ar savu izskatu: ar to arī “atbild” uz Meganas Mārklas repliku
VIDEO. “Ja ķeras klāt aļņiem, tas nozīmē, ka viņu ir daudz”: vilki nāk no Latvijas austrumiem – uzbrukumi aizvien biežāki un nežēlīgāki
VUGD plūdu laikā lūdza nebraukt uz Jēkabpili ekskursijā. Vai sabiedrība klausījās un izprata situāciju?
4 iemesli, kāpēc vajadzētu kaļķot koku stumbrus: to vislabāk darīt, kad gaisa temperatūra ir ap 0 grādu
VIDEO. Grūtniece Purvciemā izraisa smagu autoavāriju – taranē skolnieku mikroautobusu un pati nokļūst slimnīcā 7
Cik daudz patiesībā cilvēkam ir vajadzīgs C vitamīns?
Uzmini nu! Sastopama gan Āfrikā, gan Latvijā, dzied naktīs. Uzskatāma par ukraiņu iemīļotu simbolu
Sinoptiķu prognozes svētdienai – ne pārāk iepriecinošas
VIDEO. Ziemeļkoreja, Irāna vai Kuba? Propagandas TV raidījumā eksperti prāto – kuras valsts modelis Krievijai tagad būtu vispiemērotākais? 27
Pēc neveiksmes vēlēšanās partija “Saskaņa” cer uz “reanimēšanos” ar Nilu Ušakovu vadībā
“Saskaņas” politiķis Jānis Urbanovičs atzīst – partija vēlēšanās zaudēja, jo viņš atļāvās “agresoru nosaukt par agresoru” 50
Mīts vai patiesība: kaķim patiešām nedrīkst dot pienu?
Brīnumainā izglābšanās Krievijā: 66 gadus vecs pensionārs apmaldījies un četras dienas mīnuss 40 grādos ar slēpēm klīdis pa apkārtni 11
Garāks mācību gads – labāka izglītība?
Šodien tu spēsi aptvert visu nezināmo un sasniegt teju vai neiespējamo! Horoskopi 29.janvārim
FOTO, VIDEO. “Ļaunuma izpostītās cilvēku dzīves…. mēs nevarējām palikt vienaldzīgi!” – grupa “Sudden Lights” nāk klajā ar jaunumiem
Bankrotējusi Lielbritānijas zemo cenu aviokompānija “flybe” 2
Zemkopības ministrs: “Pārtikas cenas kritīsies. Tirgotāji reizēm nelaiž cenas lejā, tad, kad tās būtu jālaiž”
Šajā nedēļas nogalē nebūs pieejams portāls Latvija.lv
Neiepriecinoša tendence – degvielas cenas atkal kāpj
“Konflikts sākās ar lielo vīru sastrīdēšanos.” Partijā “Konservatīvie” ir sākusies drupināšana
Kāpēc tieši Vācijas 12 “Leopard” tanki ir tik svarīgi Ukrainai? Politologs min trīs iemeslus 56
Maskava pieprasa Latvijas vēstniekam Riekstiņam Krieviju atstāt divu nedēļu laikā 43
FOTO. Jau 12 gadi bez Mārtiņa Freimaņa… “Ar dievu, mazo dīvainīt! Tu teici un jau biji prom”