
Ekonomiskā pašnāvība? Tankeri jau “met uz riņķi” – vai Irāna riskēs “aizgriezt” šo pasaulei svarīgo naftas ceļu 0
Divi supertankkuģi, katrs spējīgs pārvadāt aptuveni 2 miljonus barelu naftas, ir mainījuši kursu Hormuza šaurumā pēc ASV gaisa triecieniem Irānai, kas varētu ietekmēt naftas piegādes, vēsta Bloomberg. Kuģi “Coswisdom Lake” un “South Loyalty” svētdien, 22. jūnijā, iebrauca šaurumā, taču pēkšņi mainīja virzienu.
“Coswisdom Lake” veica apgriešanos un tagad dodas atpakaļ, bet “South Loyalty” joprojām atrodas ārpus Persijas līča. Saskaņā ar nozares datiem, “Coswisdom Lake” pārvalda Cosco Shipping Energy, bet “South Loyalty” — Sinokor Merchant Marine, abi ir ievērojami naftas pārvadātāji.
Publikācijā norādīts, ka naftas un gāzes tankkuģi turpina pārvietoties caur Hormuza šaurumu, neskatoties uz ASV triecieniem, taču kuģu apgriešanās varētu liecināt par izmaiņām izejvielu piegāžu maršrutos. Kuģu īpašnieki un tirgotāji uzmanīgi seko līdzi, vai eskalācija Tuvajos Austrumos ietekmēs naftas plūsmu.
Tikmēr 22. jūnijā Grieķijas kuģniecības ministrija ieteica valsts kuģu īpašniekiem pārskatīt lēmumu šķērsot Hormuzu un patverties drošās ostās, kamēr situācija nerimsties.
ASV, kā jau ziņots, uzsāka triecienus pret Irānas kodolobjektiem — Fordovas, Natanzas un Isfahānas iekārtām. Atbildot uz to, Teherāna draudējusi slēgt Hormuza šaurumu, kas ir vitāla naftas piegādes artērija pasaulei.
Analītiķi brīdina, ka tas varētu celt naftas cenas virs 100 dolāriem par barelu, taču kaitētu arī pašai Irānai un tās sabiedrotajiem.
ASV valsts sekretārs Marko Rubio aicinājis Ķīnu novērst šauruma slēgšanu, norādot, ka tas būtu Irānas “ekonomiska pašnāvība”.