Mobilā versija
-2.6°C
Evija, Raita, Jogita
Sestdiena, 3. decembris, 2016
22. janvāris, 2014
Drukāt

Vilnis Zariņš: Kā notiks bieži piesauktā “samierināšanās”? (34)

Foto - LETAFoto - LETA

Lai zinātu patiesību, lietas jāsauc īstajos vārdos. Tomēr vēl ik uz soļa jūtam centienus valkāt maskas. Okupantu maiņu 1941. vai 1944. gadā daži dēvē par “atbrīvošanu”, bet kolonizāciju – par “brālīgu palīdzību ar darbaspēku”. Pēdējā laikā vairāki pazīstami izglītības un kultūras darbinieki publiski uzstājušies par “samierināšanos” starp latviešiem un mazākumtautībām. Runā gan tikai par krieviem, nepaskaidrojot, kad un kādēļ nesaskaņas radušās, kas par tām vainīgs. Nepiedāvā arī nekādu to risinājumu.

Latviešu filoloģe Ausma Cimdiņa intervijā “Latvijas Avīzē” (2014. gada 6. janvārī) deklarē: “Esmu patriote un savā ziņā nacionāliste…” Ir labi, ka autore to pasaka. Citādi lasītājam, ja viņš interviju un arī autores politiskās aktivitātes censtos apjēgt plašākā kontekstā, pašam nonākt pie tāda secinājuma būtu grūti. Autore uzskata, ka vajadzīga nacionāla samierināšanās, nevis konfrontācija starp latviešiem un krieviem, taču apiet jautājumu par visu mazākumtautību līdztiesību.

Līdzīgas frāzes sastopamas komponista Imanta Kalniņa, dažādu priekšnieka funkciju veicēja Jāņa Straumes un arī citu autoru tekstos. Par okupāciju kā vēstures faktu A. Cimdiņa nešaubās, taču par okupācijas seku pārvarēšanu klusē.

Uz konkrētiem jautājumiem par saviem politiskajiem principiem A. Cimdiņa izvairās atbildēt, paskaidrojot, ka politikā viņa pagaidām tikai iesildās. Rodas iespaids, ka kvalificētas latviešu filoloģes, politiskās dzīves procesu nesapratējas kandidēšana Rīgas domē un darbošanās tādā frakcijā, kas sistemātiski noraida nacionālo partiju deputātu priekšlikumus, liecina, ka viņas vārdi un darbi ne vienmēr saskan. Tomēr viņas domu gaitai ir vieglāk sekot un vieglāk to arī izprast nekā, piemēram, I. Kalniņa viedokli, kurā kā jau mūziķa darinātā opusā, jēga pavīd tikai uztveršanas brīdī un biežāk izraisa skumjas nekā tieksmi polemizēt.

A. Cimdiņa uzskata: “Man šķiet, ka te dažkārt apzināti vai neapzināti tiek kultivēts naids pret krieviem kā, teiksim, nepareizo nāciju. Mēs tomēr nedrīkstam aizmirst, ka manas paaudzes un arī jaunākiem krieviem Latvija ir tēvzeme.” Te vajadzīgs precizējums. Aptuveni ceturtajai daļai Latvijā dzīvojošo krievu daļa priekšteču ir Latvijā nodzīvojuši vismaz trīs paaudzes. Ar viņiem valstij problēmu parasti nav.

Vairākums Latvijā dzīvojošo cittautiešu mūsu zemē nonākuši starptautiska nozieguma – Latvijas okupācijas – rezultātā. Tam PSRS okupanti pievienoja vēl citu noziegumu – Latvijas kolonizāciju ar okupētāju zemes iedzīvotājiem. Pēc neatkarības atjaunošanas Latvija kolonistus neizraidīja. Viņiem dāvāja privilēģiju – nepilsoņa statusu. Tas viņiem ļauj atgriezties savā zemē, bet paredz arī iespēju, ja tie labi apguvuši valsts valodu un vēsturi, lūgt uzņemšanu Latvijas pilsonībā un iekļauties Latvijas dzīvē. Daļa pieņēmusi kādu no šiem risinājumiem un tad samierināšanās ar viņiem ir jau notikusi. Daudzi nepilsoņi to nedara, bet ne jau latvieši viņiem to kavē. Daudzi “jaunie pilsoņi” netīko iesaistīties Latvijas valsts dzīvē, bet drīzāk cenšas to jaukt. Te latviešiem jāsaglabā mierīga nepiekāpība un principialitāte.

Mednieki sev ērtā dīķī vai upes līcī dažkārt peldina piesietas “pievilinātājas pīles”, cerēdami, ka te nolaidīsies arī nepiesietās. Kāda interese latviešu valodai un kultūrai naidīgām organizācijām par savu deputāti izvirzīt latviešu filoloģijas profesori? To grūti izprast. Vai tās cer šādi iemidzināt ierindas vēlētāju modrību, vai arī izraisīt vispārēju riebumu pret situāciju, kurā politikāņi it kā no vienas vides un it kā ar vienādiem tituliem aicina uz diametrāli pretējiem mērķiem? Tad jau daudzi uz vēlēšanām nemaz neies. Par to jādomā.

Pievienot komentāru

Komentāri (34)

  1. Nekā jauna. Latvias vēsturē ir bijuši daudz un dažādi kangari un nodevēji. Jau proletariāta vadonis Ļeņins savulaik brīdināja par šādiem pārtautotiem savu tautu atkritējiem un viņu bīstamību un īpašo centību izkalpoties. Gan jau šī ausma cimdiņa savās izdarībās centīsies būt krieviskāka par krievu, līdz er to arī ļaunāka un bīstamāka. Laikam jau augusta kirhenšteina, roberta pelšes, borisa pugo, viktora alkšņa un audusta eduardoviča gars vēl ilgi turpinās klīst pa pasauli un indēt daža laba “latvijiešu patriota” prātus. Nu ko tu padarīsi kalpa dvēselei. Gods kalpot…sātanam. Laikam jau tā.

  2. Labi,ka Cimdiņa izlīdusi virs ūdeņiem.Tagad vismaz redzam kas ir kas.Lai interfronte ir kopā Saskaņas centrā! Tad zinām ar ko ir darīšana.Vai Pēteris Cimdiņš nebija Tautas frontes līderis?

  3. Filozofs Vilnis Zariņš aizgājis mūžībā. Tā viņa pēdējā publikācija, ar Latviju prātā un sirdī.

  4. Vai Vilnis Zariņš vai kāds cits, kas šo terminu lieto, varētu paskaidrot, kādus soļus konkrēti ietvertu “okupācijas seku pārvarēšana”?

  5. gan jau, kremliniem par latvieti kalpojot, atlec biš vairāk nekā lekcijas lasot

  6. idiota cerība 23. janvāris, 2014 12:59 Atbildēt

    Ar “kādu eiro” nepietiks! Samaksāsiet par visām pārestībām! Tikai tā!

    Nēē,verga dvēsele, tu un tev lidzīgie reiz samaksās un pamatīgi samaksās!!! Žēl, bet arī tavi bērni dabūs maksāt par tev līdzīgo nelietību un noziegumiem pret cilvēcību un taisnīgumu…

  7. BEIDZOT sāk izspraukties arī caur “LA” tik ilgi maskētie, noklusētie patiesības vārdi par okupāciju un okupantiem, kuri JOPROJĀM absurdā kārtā IR mūsu “atbrīvotajā” valstī un kuri tika un tiek nelikumīgi naturalizēti, tā tiekot atbildīgos amatos savu upuru zemē un ne tikai pieprasa, bet ari saņem daždažādas privilēģijas un LATVIEŠI IR JOPOJĀM DIKRIMINĒTI savā Tēvzemē!

    Tāda, rakstā minētā “latviešu filoloģe” ausma cimdiņa ir kā pretīgs parazīts uz mūsu tautas vēl veselās miesas!
    Kauns, milzīgs kauns ir viņas radiem un senčiem un būs NĀKOTNĒ viņas BĒRNIEM par šo nodevīgo un pazemojošo pretlatvisko klukstoņu! Kā arī būs kauns par citiem retajiem latviskas cilmes pretekļiem kuri ielīduši vai atbalsta kremļa 5 kolonnas radīto SC pūzni.

  8. Paldies Latvijas avīzei par iespēju uzzināt gudra cilvēka domas šajā jautājumā. Vilni Zariņu vienmēr bijis interesanti lasīt, un redzams , ka viņam patiešām rūp Latvijas nākotne.

  9. nav svarīgi, kāda cilvēkam tautība, te jau cīņa notiek ar padomju idioloģijas apsēstiem.
    Krievus – Kostaņecku, judinu vērtēju 100x augstāk kā rubikus un urbanovus un paiderus.

  10. Ja grib par katru cenu tikt pie varas, tad jāsamierinās ar bargu, bet taisnu kritiku. V.Zariņš runā skaidru valodu. Žēl, ka akadēmisko aprindu pārstāvji tā dzenas sēdēt kādā “varas krēslā”. Vēl trakāk, ja šo aprindu cilvēkiem ir pilnīgi vienalga, kam politiski pieslieties, ka tikai ietikt varas krēslā. Citādāk kā par nožēlojamu Cimdiņas rīcību nosaukt nevaru.

  11. Te vēl vērts pieminēt Latvijas PSR apdziedātāju un Krievijas mīlētāju, biedru Paideru.

  12. Vispirms profesores kundze lai samierina savus ģimenes locekļus, jo laikam IR problēmas ģimenē!!! Lai kundze ATĻAUJ mums pašiem zināt un izvērtēt: KAM, KO UN AR KO samierināties!!! Nemierigajiem pašiem ir jārod iespeja SAMIERINĀTIES ar latviešiem un lībiešiem – šīs valsts pamatiedzĪvotājiem – APGūSTOT VALSTS VALODU UN TAD VISS BŪS LABI!!! MĒS NEESAM viņas studenti, kam var “PŪDERĒT” smadzenes!!!…

  13. Ausmai Cimdiņai nepietrūkst gudrības, jo viņa ir skolots cilvēks, BET viņa MATERIĀLO stāvokli vērtē AUGSTĀK PAR VISU CITU!!!… Man, piemēram, vajag ĻOTI lielu garīgo NABADZĪBU, lai NODOTU savus vecākus, iespļaujot viņiem sejā!!! Cienu svešvalodas, kuras protu, tai skaitā arī krievu valodu, jo tā ir mana NEATŅEMAMA BAGĀTĪBA, BET NE VAIRĀK…Uz vēlēšanām šajā situācijā TIEŠI IR JĀIET, KAUT VAI JĀAIZRĀPO un JĀIZSVĪTRO visi kangari un līdzskrējēji, lai mums BŪTU SAVA NEATKARĪGA VALSTS un VAODĪBA, kas augstāk par visu turētu LATVIJU un tās pamatiedzīvotājus – latviešus un lībiešus!!!

  14. Latviešiem ar krieviem nekāda konflikta nav !Latviešiem ir konflikts ar padoju tautas pārstāvjiem.

  15. Ir cilvēki, kuriem personiskā materiālā izdevība vienmēr stāv augstāk par visu – arī par vispārpieņemtām morāles un ētikas normām. Īpaši bēdīgi, ja tāds cilvēks nāk no akadēmiskas un pedagogu vides.

    • Materiālā nodrošinātība, varas kāre un vēlme grozīties “smalkajās aprindās”. Tiesa, tas nekādi neiet kopā ar akadēmisko aprindu dzīves stilu.

  16. Diemžēl jāsecina, ka Ausmai Cimdiņai vai nu pietrūkst gudrības vai arī ir par daudz muļķības. 🙁

  17. Es domāju, ka krievi taču 70 gadu laikā ( tie, kuriem, pēc Cimdiņas vārdiem, Latvija ir tēvzeme) būs apguvuši spēju artikulēti izteikt savas vēlmes – kā viņiem pietrūkst, ko viņi vēlas, lai varētu labāk izprast savu vietu un dzīvi neatkarīgajā Latvijas Republikā. Vai tiešām krieviem ir vajadzīga aizstāve Cimdiņas personā?? Es domāju, ka profesore par zemu novērtē krievu intelektu.

  18. Lakonisks skatījums uz Kremļa īstenotās politikas atbalstītājiem.Par Cimdiņu neko nezinu, bet I Kalniņš savus, tautā mīlētākos darbus radīja PSRS laikos, tad iesēdās deputāta krēslā un radoši nodzisa, tagad kritizē sevis paša sastrādāto, skumji, protams. Baķka pat nav apspriešanas vērts ssss… mēģina vēl saglabāt peldus stāvokli. Vēl līdzīgi uzvedās cien. mākslinieces Artmanes dēls, jo ja atceramies, tad šīs aktrises ziedu laiki un K.D. priviliģētais stāvoklis bija PSRS saulē.

  19. Es neredzu iespēju samierināties ar savas tautas un valodas nīdējiem-Ušakovu,Urbanoviču,Kabānovu,Jeļizavetu Krivcovu..ut.t.,! Bet latviešu filoloģe profesore Ausma Cimdiņa var ,kā smejies,no viena katla strēbt. ,un vienu dziesmu dziedāt!!!!

  20. Paldies Zariņa k-gam! Priecājos,ka cilvēks ,kuram balsojot pieliku plus zīmi ,ir to godam attaisnojis.Tieši tādu, kā Cimdiņa, dēļ esam tur kur esam.

    • Tu nemurgo? Vai Cimdiņa būtu atbildīga par okupācijas seku likvidēšanu! To prasi tiem, kas bijuši un kas ir pie varas un noveduši valsti tur , kur esam.

  21. Precīzs kā vienmēr ir Viļņa Zariņa skats. Bet mūsu filoloģe ir vienkārši konjuktūras jeb karjeristes iemiesojums – tādu mums netrūka un netrūksts. Vienkārši no mācītas filoloģes varētu gaidīt lielāku kauna izjūtu. Bet citādi – kā Vaira teiktu – katastrofa.

  22. Latvieši vairumā ir gļēvi ,savā starpā kašķīgi,bez kopējiem mērķiem ,vienaldzīgi,pastāvīgi meklē mazāko ļaunumu,tajā pašā laikā uzticami svešu kungu pakalpiņi.Ar tādu pieeju tautiņai ilgs mūžs nav paredzams un uz to norāda visu notikumu saturs un secība.

    • Samierināšanās būs tikai tad kad lielāko daļu no šiem sovokiek izraidīs,t.i. pēc dekolonizācijas.Negribi naturalizēties,negribi komunicēt latviski,uzskati ka okupācijas nebija?Ar kāju pa di…u un no Latvijas ārā..Nu nav citu variantu.

    • Mani interesē , pie kuras latviešu daļas sevi pieskaita mūžīgais latviešu noniecinātājs “vērotājs” – vai pie kolaborantiem vai 5. kolonas darboņiem ?

  23. Kas par izlīgšanu? Es nevienam neko neesmu nodarījusi. Dzīvoju savu senču zemē, runāju savas tautas valodā. Un viss. No iebraucējiem gaidu tikai vienu – lojalitāti. Šobrīd ļoti daudziem tās nav, jo kā gan citādi izskaidrot faktu, ka vairāk nekā 20 gadus pēc neatkarības atjaunošanas ir tūkstošiem cilvēku, kuri neprot valsts valodu? Tur jābūt vai nu garīgi atpalikušam vai arī naidīgi noskaņotam. Bet ar varu mēs te nevienu neturam – nav jau PSRS vai LPSR. Ja te ir tik neizturami, brauciet uz savu sapņu zemi – ja būs tāds ibraukšanas fonds, es arī piemetīšu kādu eiro. Lai tači cilvēki savu vienīgo mūžu nodzīvo laimīgi nevis mokās te – pēc Ždanokas domām nacisma atdzimšanas valstī. Ja kāds vēlas izlīgumu, tad tam ir jālūdz piedošana, bet tie neesam mēs.

  24. No manas puses samierināšanās ar krievu okupantiem un kolonistiem nekad nebūs (ne visi krievi ir okupanti, bet starp okupantiem un kolonistiem ~80% ir krievi)! Miers būs tikai pēc deokupācijas un dekolonizācijas jeb Taisnības atjaunošanas, kad visi krievu (arī baltkrievu un ukraiņu) okupanti un kolonisti aizvāksies atpakaļ uz PSRS mantinieci Krieviju.

Draugiem Facebook Twitter Google+