Mobilā versija
+5.9°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
27. maijs, 2014
Drukāt

Skolotāju algu modeļi ir, skaidrības vēl nav
 (6)

Foto - LETAFoto - LETA

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) vakar publiskoja divus iespējamos skolotāju algošanas modeļus, kuriem gan vēl nav skaidras izmaksas un kuru ieviešanas iespējas vēl jāapspriež.

Kaut arī par to, kādas izmaiņas vajadzīgas skolotāju algošanas sistēmā, lēma darba grupa, kurā bija vairāk nekā 30 locekļu, darba samaksas modeļa variantus izstrādājusi IZM. Darba grupā izskanējušie ierosinājumi esot ņemti vērā.

Viens variants paredz pāreju uz pilna laika darba slodzi, ieskaitot kontaktstundas, laiku mācību stundu sagatavošanai, skolēnu darbu labošanai un citiem pedagogu veicamajiem pienākumiem. Pedagoga veicamie pienākumi tiktu noteikti darba līgumā un amata aprakstā. Iecerēts gan, ka pedagogu darba laiks būtu 36 stundas nedēļā, nevis 40, kā tas ir citu darbu veicējiem.

Otrs variants paredz pilnveidot spēkā esošo skolu finansēšanas modeli “Nauda seko skolēnam”. Pedagogu atalgojuma aprēķinu tad veiktu atbilstoši, piemēram, novadu diferencēšanai. Proti, mazāk apdzīvotu vietu skolēniem sekotu vairāk naudas nekā lielo pilsētu skolēniem. Mazo skolu skolotāju algas tiktu rēķinātas, izmantojot īpašu koeficientu. Tiktu arī precizēts finansējuma aprēķināšanas koeficients atbilstoši izglītības pakāpēm.

Pēdējo mēnešu laikā daudz kritizēta esošā pedagogu algu aprēķināšanas sistēma ar 17 koeficientiem. Izskatās, ka IZM gatava to sarežģīt vēl vairāk. Arī Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības priekšsēdētāja Ingrīda Mikiško saka: esošā modeļa pilnveide, paplašinot koeficientu klāstu, problēmas nerisinās, skolotāju atalgojums kļūs tikai vēl neskaidrāks. Tāpēc arodbiedrībai pieņemamāks šķiet variants pāriet uz 36 stundu darba nedēļu. Tad gan palielinātos skolu direktoru vara, kuri noteiktu, kas tieši skolotājam šajā laikā jāizdara, jo kontaktstundu skaits piedāvātajā modelī nav noteikts. Nav gan nekādas skaidrības, cik skolotāji pelnītu, strādājot 36 stundas nedēļā. IZM vēl līdz augusta beigām veiks abiem modeļa variantiem nepieciešamos aprēķinus. Pēc aprēķinu veikšanas septembrī tiks apzinātas skolas, kuras iesaistīsies modeļa aprobācijā. Pieņemamākais modelis tikšot izraudzīts, ņemot vērā skolotāju pārstāvju viedokli un potenciālās izmaksas.

Pievienot komentāru

Komentāri (6)

  1. Dārgie skolotāji,nu ko jūs lamājiet to valdību un ierēdnīšus, viņi taču visi ir jūsu bijušie skolnieki.Vai tie bērni kurus jūs tagad skolojiet būs gudrāki?Kļūstat paši aktīvāki,izstrādājiet savus projektus ,nolemjiet kurš notiem labākais un iesniedziet valdībai.BEIDZIET ČĪKSTĒT!

  2. Labā ziņa ir tā, ka mums tomēr gatavojas vēl kaut ko maksāt……..Man gan ir sajūta, ka sen esmu tikai darba darītājs un valsts spomsors (ar nodokļiem), jo ne zobārstam, ne avīzēm, ne… naudas nafffff……..

  3. Neticu, ka vēlēšanu gadā valdības partijas uzdrošināsies kaut ko reformēt.
    Modeli 21/40 vai 21/36 mums neredzēt kā savas ausis!
    Turpināsim “brīvprātīgo” darbu, nesīsim darbu uz mājām, turpināsim pirkt skolai nepieciešamo no sava maciņa, turpināsim pildīt bezjēdzīgās un formālās atskaites dažādu līmeņu “direktoriem”.

  4. Ja man skolā būs jāpavada 36 stundas nedēļā tad darbus beigšu labot nākošā mācību gada sākumā, jo ir taču aprēķināts cik skolotājam nesamaksā un to viņš dara par velti, tā teikt misionāra darbs.

  5. Mums ES valstīs ir sen aprobētas un par labu atzītas valsts izglītības sistēmas. Kaut vai Somijas izglītības sistēma. Nu lai valsts ierēdņi no IZM aizbrauc un labi izpēta šo sistēmu. Nevajadzēs izgudrot velosipēdu no jauna un tiks ietaupīti valsts līdzekļi nebeidzamos eksperimentos! Bet mūsu ierēdņi tēlo baigi gudros un uzskata zem sava goda mācīties no citu valstu pieredzes. Nesen visi, arodbiedrību ieskaitot, akceptēja principu: “nauda seko skolēnam”. Tagad atkal visi klaigā, ka tas neder! Tā ir vienkārša valsts naudas tērēšana un bezatbildība bez kāda rezultāta, bet atbildīgo joprojām kā nav tā nav.

  6. Skaidrību jāievieš Saeimas vēlēšanās!

Draugiem Facebook Twitter Google+