Foto – Shutterstock

Iepirkties internetā – droši un viedi 0

13. jūnijā visās Eiropas Savienības dalībvalstīs stājās spēkā Direktīva par patērētāja tiesībām attiecībā uz iepirkšanos internetā, kas būtiski uzlabos patērētāju aizsardzību, iegādājoties preces un pakalpojumus internetā. Direktīva bija nepieciešama, jo interneta tirdzniecības apjomi ES dalībvalstīs turpina pieaugt. Taču Itālijā izveidojusies neparasta situācija – iedzīvotāji vēlas iepirkties internetā, bet uzņēmumi aizvien nespēj nodrošināt šo iespēju.

Reklāma
Reklāma

Vairāk tiesību


Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 5
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 31
Viedoklis
Linda Tunte: “Es dzeru, lamājos, gāžu politiķus un eju prom no darba” 85
Lasīt citas ziņas

Pēc Eiropas elektroniskās tirdzniecības apvienības “Ecommerce Europe” datiem, 2013. gadā tirdzniecība internetā visā Eiropā pieaugusi par 16%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, un ļāvusi tirgotājiem iekasēt 363,1 miljardu eiro. Apvienība prognozē, ka šī gada ieņēmumi sasniegs 425,5 miljardus eiro, bet līdz 2016. gadam pieaugs līdz 625 miljardiem eiro gadā.

Pateicoties jaunajai ES direktīvai, iepirkties internetā būs drošāk. ES dalībvalstu patērētāji turpmāk būs pasargāti no slēptiem maksājumiem, jo lietotājiem ik reizi būs jāapstiprina, ka viņi ir sapratuši, ka pakalpojums ir par maksu. Tāpat tirgotājiem jānorāda preces vai pakalpojuma kopējā cena un iespējamās papildu izmaksas. Klientiem nebūs jāsedz citas izmaksas, ja pirms pasūtījuma veikšanas viņi par tām nebūs informēti. Papildus pakalpojumus vairs nedrīkst piedāvāt iepriekš atzīmētu ailīšu veidā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Līdz šim ES valstīs bija atšķirīgs periods, kurā patērētāji var atsaukt pirkuma līgumu, taču tagad šis periods ir 14 kalendāra dienas visā ES. Šajā laikā pircējs drīkst pārdomāt un nosūtīt preces atpakaļ, tostarp arī “eBay” un citās izsolēs iegādātās preces, ja tās pirktas no profesionāla tirgotāja. Gadījumos, kad tirgotājs nav informējis klientu par pirkuma atsaukšanas kārtību, preces atpakaļnosūtīšanas termiņš pagarināts līdz vienam gadam.

Patērētāju rīcībā būs atsaukuma veidlapas paraugs, kas atvieglos un paātrinās atsaukuma procedūru neatkarīgi no tā, kurā ES dalībvalstī būs noslēgts līgums. Ja tirgotāji vēlēsies, lai pircēji, kuri pārdomā, segtu preču atpakaļnosūtīšanas izmaksas, viņi par to ir jāinformē iepriekš. Noteikts, ka tirgotājiem ir jāatmaksā patērētājiem preces cena 14 dienu laikā pēc atsaukuma un jāatlīdzina arī piegādes izmaksas.

Tirgotāji nedrīkstēs iekasēt papildu maksu par kredītkartes vai citu maksāšanas līdzekļu izmantošanu. Tirgotāji, kuriem ir speciālas telefonlīnijas noslēgto līgumu apmaksai un apkalpošanai, nedrīkstēs šiem zvaniem noteikt augstākus tarifus.

Arī informācija par digitālo saturu būs skaidrāka, ar norādēm par satura atbilstību aparatūrai un lietojumprogrammām, kā arī aizsardzības pasākumiem, tādiem kā pavairošanas aizliegums. Patērētāji varēs atsaukt digitālā satura iepirkumus, piemēram, mūzikas vai videoierakstu lejupielādes, bet tikai līdz attiecīgā lejupielādes procesa sākumam.

Iedzīvotāji ir gatavi, 
uzņēmumi – nav


Itālijas patērētāji ir tieši tikpat zinoši un prasīgi kā britu pircēji, arī attiecībā uz iepirkšanos internetā, taču piedāvājumā ir milzīga starpība, savā pētījumā “No viedtālruņa līdz viedajam pircējam” secinājis starptautiskais mārketinga pētījumu uzņēmums “Nielsen”.

“Itālijas uzņēmumi vēl nepārdod savas preces internetā, daudziem ir tikai uzņēmuma mājas lapa, kas iepazīstina ar produkciju,” skaidro “Nielsen” Itālijas filiāles valdes priekšsēdētājs Džovanni Fantazija, bijušais “eBay Italia” ģenerāldirektors. “Itālijā uzņēmumi, kas pārdod savas preces internetā, ir tikai 3% no visiem, salīdzinājumam – Lielbritānijā tādi ir 12%. Šķēršļi nav tikai tehnoloģiski, bet arī saistīti ar loģistiku.” Nepieciešamībai izsūtīt internetā pārdotās preces uz mājām ir savi limiti un nopietnas papildu izmaksas. Tādēļ Fantazija uzskata, ka liels izaugsmes potenciāls ir piedāvājumiem “click & collect” – nopērc internetā, saņem tuvākajā šīs firmas veikalā – un “click & drive” – nopērc internetā, saņem tuvākajā lielveikalā –, kas jau ir plaši izplatīti Francijā un mazākā mērā arī Lielbritānijā.

Reklāma
Reklāma

“Nielsen” pētījums parāda, ka ekonomiskās krīzes iespaidā Itālijas patērētāji ir attīstījuši dažas īpašības, kas viņus padara par “viedajiem pircējiem”. Pētījums izdala divu veidu “viedos pircējus” ar atšķirīgu iepirkšanās stratēģiju: prasīgie un inteliģentie. Prasīgie ir metodiski savos iepirkumos un ļoti seko atlaidēm un īpašajiem piedāvājumiem, arī internetā, bet maz ieinteresēti iepirkties ar viedtālruņa starpniecību. Zīmīgi, ka 70% no šiem patērētājiem ir vecāki par 45 gadiem. Par inteliģentajiem pircējiem tiek uzskatīti tie, kuri pērk kvalitatīvas preces un zina, ka internetā tās atradīs par labāku cenu.

Aizvien mazāk itāliešu vispirms ievāc informāciju internetā par kādu preci un tad dodas to iegādāties tuvākajā veikalā, bet arvien vairāk patērētāju rīkojas tieši pretēji – izpēta preces veikalā, lai pēc tam tās iegādātos internetā par izdevīgāku cenu. Šī tendence ir tik strauja, ka dažu gadu laikā pirkumi internetā varētu pārsniegt tradicionālo iepirkšanās veidu. Pavisam internetā jau iepērkas un vēlas to darīt arī turpmāk 18,1 miljons jeb 30% Itālijas iedzīvotāju.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.