Foto – LETA

Kazāks: patlaban nav mērķtiecīgi veidot progresīvu IIN likmi 0

Patlaban, kad Latvijā ir ļoti izplatīta ēnu ekonomika un izvairīšanās no iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) maksāšanas, nav mērķtiecīgi veidot progresīvu IIN likmi, uzskata “Swedbank” galvenais ekonomists Mārtiņš Kazāks. Viņš atbalsta ieceri ieviest progresīvu neapliekamo minimumu.

Reklāma
Reklāma
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 27
Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 5
TV24
“Jāklausās, ka esam šmaukušies.” Par netaisnību un piemaksām tiem pensionāriem, kuri strādājuši padomju laikā 189
Lasīt citas ziņas

Lai veicinātu nodarbinātību un mazinātu ēnu ekonomiku, nepieciešams pieturēties pie vasaras sākumā pieņemtā likuma attiecībā uz IIN likmes samazināšanu, proti, IIN likme ir jāatstāj vienota visiem ienākumu līmeņiem un, kā paredzēts, jāsamazina līdz 20% 2015.gadā, uzskata ekonomists.

Viņaprāt, pašreiz, kad ēnu ekonomika un izvairīšanās no IIN ir ļoti izplatīta, veidot progresīvu IIN likmi nav mērķtiecīgi. “Progresīvu IIN likmi var un, iespējams, arī vajadzēs ieviest tad, kad IIN maksās visi. Ja nevar iekasēt visiem vienādu IIN likmi, tad kāpēc pēkšņi jācer, ka veiksmīgāk varēs iekasēt dažādas IIN likmes? Latvijas problēma nav pārāk zema IIN likme, Latvijas problēma ir izvairīšanās no nodokļiem,” biznesa portālam “Nozare.lv” norādīja “Swedbank” galvenais ekonomists.

CITI ŠOBRĪD LASA

Viņa ieskatā, lai palielinātu nodokļu progresivitāti, tas ir, turīgāki iedzīvotāji maksātu lielākus nodokļus, ir iespējams variēt ar neapliekamo minimumu. Kazāks atbalsta ierosinājumu ieviest progresīvu neapliekamo minimumu, proti, jo lielāki ienākumi, jo mazāks piemērotais neapliekamais minimums. Šāda sistēma darbojas Lietuvā, un to var ieviest arī Latvijā. Tas gan nepalīdzēs iedzīvotājiem ar ļoti zemiem ienākumiem, jo neapliekamie minimumi pašam un apgādājamiem var izrādīties augstāki par saņemto algu, atzina ekonomists, piebilstot, ka šādā situācijā atbalstam būs jānāk no Labklājības ministrijas puses.

Ekonomists mudina nodokļu sistēmu skatīt kā kopumu, nevis kā vienu atsevišķu nodokli. Ja ir vēlme ieviest patiešām progresīvu nodokļu slogu, nevis tikai šķietamu progresivitāti, – proti, tādu, kas attiecas uz visiem, ne tikai tiem, kas godīgi maksā IIN, kamēr citiem vēl arvien ļaujot no IIN izvairīties, tad ir jārīkojas plašāk. Līdz ar neapliekamā minimuma palielināšanu, lai mazinātu nodokļu slogu iedzīvotājiem ar nelieliem ienākumiem, ir jāpalielina iekasējamo nodokļu apjoms no nekustamā īpašuma, aicina Kazāks, norādot, ka, atšķirībā no IIN, no nekustamā īpašuma nodokļa izvairīties ir gandrīz neiespējami.

Palielinot nekustamā īpašuma nodokļu slogu, ir iespējams vairāk samazināt darbaspēka nodokļus. Tas automātiski samazina iespējas izvairīties no nodokļu sloga kā tāda. “Proti, ja pašlaik jūsu kaimiņš izvairās no IIN, tad no nekustamā īpašuma nodokļa izvairīties nevar. Tas ļaus samazināt Jūsu IIN un kopējais nodokļu slogs būs godīgāk sadalīts iedzīvotāju starpā,” situāciju raksturo ekonomists.

Viņš norāda, ka ir virkne labi zināmu risinājumu, kas palīdzētu, piemēram, pensionāriem izvairīties no pārlieku augsta nekustamā īpašuma nodokļa sloga.

“Turīgiem iedzīvotājiem parasti ir dārgāki mājokļi, un augstāks nekustamā īpašuma nodoklis arī nozīmētu progresīvāku nodokļu slogu. Galu galā godīgam nodokļu maksātājam ir vienalga, vai to pašu nodokli paņem no ienākumiem, vai no nekustamā īpašuma. Turklāt, ja samazinās izvairīšanos no nodokļiem, tad pašlaik godīgiem nodokļu maksātājiem kopējam nodokļu slogam vajadzētu samazināties,” skaidro ekonomists.

Kazāks arī atzīmē, ka ļoti turīgiem iedzīvotājiem ienākumi no algas veido vien nelielu ienākumu daļu. Līdz ar to progresīvas IIN likmes neskars citu veidu ienākumus, kas ir raksturīgi turīgākajam iedzīvotāji slānim. Alternatīva ir pietuvināt kapitāla pieauguma nodokļus IIN likmēm, rosina ekonomists.

Reklāma
Reklāma

Kā ziņots, finanšu ministrs Andris Vilks (V) uzskata, ka kopējo IIN nodokļa likmi vajadzētu turpināt samazināt atbilstoši valdības lemtajam un likmei būtu jābūt vismaz Baltijas valstu līmenī vai pat zemākai. Runājot par atbalstu mazturīgajiem, Vilks pauda viedokli, ka vislabāk būtu, balstoties uz gada ienākumiem, vērtēt iespēju paiet pretī iedzīvotājiem ar zemākiem gada ienākumiem, palielinot neapliekamo minimumu.

Saeima šogad pieņēma grozījumus likumā par IIN, kas paredz nākamo trīs gadu laikā samazināt IIN likmi no pašreizējiem 25% līdz 20%. Nākamgad IIN likme būs 24%, 2014.gadā un 2015.gadā to paredzēts samazināt ik gadu par diviem procentpunktiem, 2015.gadā IIN likmei sasniedzot 20%.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.