LETA

KP: piena ražotāju un tirgotāju paziņojumi par cenām – nosodāms PR 0

Pārtikas ražotāju un mazumtirgotāju pārstāvju paziņojumi saistībā ar piena produktu cenām vairāk ir mārketinga akcijas, turklāt nosodāmas, intervijā biznesa informācijas portālam “Baltic Business Service”  sacīja Konkurences padomes (KP) priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama.

Reklāma
Reklāma

 

Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 1
TV24
“Jāklausās, ka esam šmaukušies.” Par netaisnību un piemaksām tiem pensionāriem, kuri strādājuši padomju laikā
Neizmet, turpini izmantot – 10 praktiski pielietojumi ikdienā tavam vecajam viedtālrunim 7
Lasīt citas ziņas

“Tās vairāk ir divu asociāciju PR akcijas. No vienas puses ir publisks paziņojums – cenas celsies par tik un tik procentiem. Šādi paziņojumi ir kategoriski nosodāmi, to mēs jau iepriekš esam pauduši dažādu asociāciju vadītājiem un to mēs arī esam pārrunājuši ar Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības vadību. Kā var par konkrētu paaugstinājumu, procentiem runāt visu biedru vārdā? Katram ražotājam komercdarbība un arī cenu politika veidojas individuāli. Tas ir pretrunā gan ekonomikas loģikai, gan konkurences tiesību normām, jo to var tulkot arī kā aicinājumu nozarei celt cenas,” sacīja Ābrama.

Viņa norādīja, ka no otras puses ir lielāko mazumtirgotāju asociācijas paziņojums, ka mēs to negribam pieļaut. “Atkal “mēs” un atkal “visi”. Kur tad paliek individuālās pircēja-pārdevēja vienošanās, prasījuma pamatotības vērtēšana? Normāli taču ir, ka katrs piegādātājs ar katru tirgotāju runā individuāli un vienojas, meklē saprātīgu kompromisu,” teica Ābrama.

CITI ŠOBRĪD LASA

KP vadītāja atzina, ka jautājumā par piena produktu cenām ir jāvērtē daudz aspektu. “Pirmkārt, tās ir lielo mazumtirdzniecības tīklu un piegādātāju attiecības. Otrkārt, tā ir piena pārstrādātāju ražošanas izmaksu un cenu celšanās pamatotība. Treškārt, tas ir eiro ieviešanas aspekts, jo mēs sagaidām, ka, pārejot uz eiro, ilgtermiņā cenas tomēr būs stabilas un nepieaugs,” viņa sacīja.

Ābrama norādīja – ja nāk paziņojums no piensaimniekiem par gaidāmo cenu pieaugumu, tad ir jājautā, vai ir izvērtētas visas iespējas optimizēt izmaksas, pārskatīt savus resursus, specializēties, racionālāk izmantot savas jaudas, lai izmaksu pieaugums nav tik dramatisks. “Ja ražotājs vienkārši paceļ cenu, tālāk tikpat proporcionāli savu uzcenojumu vēl uzliek tirgotājs, tad rodas jautājums, vai pircēji šo produktu pirks līdzšinējā apjomā vai tomēr meklēs iespējas pārslēgties uz citiem produktiem, citiem iegādes kanāliem? Rezultātā ieguvējs var nebūt neviens,” sacīja KP priekšsēdētāja.

Viņa arī pauda uzskatu, ka šādi skaļi paziņojumi attiecībā uz cenām ir nosodāmi gan no piena piena piegādātāju, gan mazumtirgotāju puses. “Mēs jau esam tikušies ar Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības vadītāju, mēs tiekamies arī ar mazumtirgotājiem, kas ir iesaistījušies šādā kolektīvā akcijā. Šādi paziņojumi nav pieļaujami ne no vienas, ne otras puses,” teica Ābrama.

Vienlaikus viņa pauda sapratni par ražotāju un mazumtirgotāju sarežģītajām attiecībām un problēmām, kas ir piena pārstrādes nozarē – piena kā izejvielas iepirkuma cenas cikliskās svārstības, pieprasījuma maiņas pasaules tirgos. “Mēs 2011.gadā analizējām piena produktu ražošanas tirgu, cenu veidošanos, cenu kāpuma ietekmi uz apgrozījumu veikalos. Diemžēl ražošanas jaudas lielajiem uzņēmumiem netiek pilnībā noslogotas, un jo mazāka ir jaudu noslodze, jo vairāk nelietderīgo izmaksu iet produktu pašizmaksā. Pārstrāde tad sadārdzinās tieši šo nenoslogoto ražošanas jaudu dēļ,” teica Ābrama.

Latvijas piena pārstrādātāji jūlijā paziņoja, ka uz mazumtirgotāju uzcenojuma rēķina vēlas celt produktu cenas par 5-6%. Latvijas Piensaimnieku centrālajā savienībā (LPCS) toreiz norādīja, ka brīdī, kad   piena  cena pasaulē sasniegusi rekordlielus augstumus, kombinētajai   piena  cenai gadā pieaugot par 60%, arī Latvijas piena  rūpnieki ir spiesti celt   piena  produktu cenas, lai segtu visas ar pārstrādi saistītās izmaksas. Vienlaikus savienībā uzsvēra, ka mazumtirgotāji turpina pieturēties pie ekonomiski nepamatotas cenu politikas, turot 20-45% uzcenojumu   piena  produktiem, kas ir neproporcionāls un absurds salīdzinājumā ar   piena  pārstrādātāju peļņas daļu, kas ir 1-3% robežās.

Reklāma
Reklāma

Savukārt Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācija   paziņoja, ka vērsusies Konkurences padomē   un Ekonomikas ministrijā   ar lūgumu izvērtēt  LPCS paziņojumu par gaidāmo   piena  cenu kāpumu. Asociācijas ieskatā   piena  pārstrādātāju paziņojumi dod pamatu aizdomām, ka starp   piena  ražotājiem (pārstrādātājiem), kuri ir LPCS biedri, varētu pastāvēt aizliegta vienošanās par cenu paaugstināšanu, kopīgu sarunu un ietekmēšanas stratēģiju, kas vērsta pret mazumtirgotājiem, kā arī varētu notikt apmaiņa ar konfidenciālu informāciju par individuāliem sadarbības nosacījumiem ar mazumtirgotājiem.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.