Mobilā versija
-2.2°C
Baiba, Barbara, Barba
Sestdiena, 3. decembris, 2016
24. oktobris, 2013
Drukāt

Latviešu kinoklasika Kinolektorijā

Foto - Aivars ČaksteFoto - Aivars Čakste

No 30. oktobra līdz 11. decembrim kino “Splendid Palace” norisināsies LKA Rīgas Kino muzeja un kino “Splendid Palace” rīkotais kinolektorijs “Tas, ko Tu nedrīksti nezināt X: Latviešu variants”.

Mīla un nāve Spānijas kalnos, “home movies” 70. gados, itāļu modernisma kino cienīga atsvešinātība ostas pilsētiņā, groteska padomju kolhozā, adrenalīnu uzjundoša juvelierveikala aplaupīšana, pirmais un vienīgais erotiskā šausmu kino paraugs latviešu kino.

Lektorija desmitā sezona ar nosaukumu “Latviešu variants” veltīta latviešu kinoklasikai, filmām, kas tapušas Rīgas kinostudijā (RKS). Programmā ietvertas filmas, kas pārstāv dažādus laikmetus, uzskatu sistēmas, tajās redzami sava laika ekrāna elki un dievietes. Tie ir slavenu režisoru mazāk zināmi darbi, tipiski un ne tik tradicionāli žanra paraugi. Filmu skate radīta arī ar vēlmi filmas uz lielā ekrāna rādīt to īstajos, 35 mm kino kopiju formātos. Filmu seansus papildinās kinozinātnieku un kritiķu lekcijas, ievadot skatītājus filmu estētikā, tapšanas vēsturē un laikmeta kontekstā.

Programmā ietvertas filmas: “Noktirne” (rež. Rostislavs Gorjajevs, 1966), “Šīs bīstamās balkona durvis” (rež. Dzidra Ritenberga, 1976), “Nakts bez putniem” (rež. Gunārs Cilin-
skis, 1979), “Aizaugušā grāvī viegli krist” (rež. Jānis Streičs, 1986), “Liekam būt” (rež. Aloizs Brenčs, 1976), “Zirneklis” (rež. Vasilijs Mass, 1992).

Lekcijas pirms filmām lasīs: Agris Redovičs, Dāvis Sīmanis, Jānis Putniņš, Daira Āboliņa, Dita 
Rietuma, Normunds Naumanis.

Melodrāma ar vērienu – “Noktirne”, 1966, 79’, RKS, m/b, latv. val. ar subt. krievu val.

30.10. 19.00 Lielā zāle

Režisors: Rostislavs Gorjajevs.

Lektors: Agris Redovičs; seanss veltīts Rīgas kinostudijai.

Mīlas stāsts laikā, kad norisinās Spānijas pilsoņu karš un nacistu okupācija Francijā. Apstākļu sakritība saved kopā franču medmāsu Ivetu un latvieti Žoržu. Galvenajās lomās – Gunārs Cilinskis un poļu aktrise Pola Raksa. Pirmā Rīgas kinostudijas filma ar tik sarežģītām filmēšanas ekspedīcijām augstkalnu apstākļos (Armēnijas Tjanšana kalnos) un vērienīgiem masu skatiem, pirmā ārzemju aktrise Latvijā un pirmā filma daudziem vēlāk ievērojamiem Latvijas kinocilvēkiem.

Ieeja: Ls 2,50, studentiem ar ISIC karti Ls 2, Latvijas Kinematogrāfistu savienības biedriem – ieeja brīva.

Organizē: LKA Rīgas Kino muzejs, kino “Splendid Palace”, “Rīgas nami”.

Atbalsta: Valsts kultūrkapitāla fonds.

Kinokritiķe Zane Dzene : 
 Uzņemts pirms gandrīz piecdesmit gadiem, latvieša un francūzietes mīlasstāsts uz Spānijas Pilsoņkara fona ir smeldzīga ekrāna pieredze, kur galvenās lomas uzticētas Gunāram Cilinskim un tobrīd jauniņajai Polai Raksai, kura jau bija nofilmējusies pie Andžeja Vajdas, kaut arī režisors Rostislavs Gorjajevs Ivetas lomā vēlējās redzēt nevienu citu kā franču “jaunā viļņa” seju un Žana Lika Godāra sievu Annu Karīnu. Leģendām apvītā filmēšana, kas Rīgas Kinostudijai bija izaicinoša un ļoti sarežģīta pieredze, iezīmē jaunas kinematogrāfistu paaudzes ienākšanu, ko pavada gan aizrautīga jaunu izteiksmes līdzekļu apgūšana, kā arī mēģinājumi izvairīties no stereotipiem par dzīvi ārzemēs, kas tolaik plašās padomijas ekrāna kultūrā vai mudžēja. Un kas par to, ka Spānijas ainavas iemūžinātas Armēnijā un Tjanšana kalni kalpo kā Alpi?

Atzīmējot 30 gadus, kopš Spānijā beidzies Pilsoņu karš, “Noktirnes” pirmizrāde notika Maskavā, bet Latvijā – Zinātņu akadēmijā, un to pavadīja neviennozīmīgas atsauksmes – 
pamatotus pārmetumus par banālajiem dialogiem un uzslavas par “nepārprotamo antifašistisko skanējumu”. Gorjajeva debijas filma bija ugunskristības gan operatoram Gvido Skultem, gan māksliniekam Uldim Pauzeram un kostīmmāksliniecei Ievai Kundziņai, kas patika gan skatītājiem, gan arī iemantoja īpašu vietu Latvijas kino vēstures kontekstā.

 

Publikācija tapusi sadarbībā ar Splendid Palace

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+