Kultūra
Māksla

Mākslas granddāmu uznāciens 16


Vija Celmiņa. “Amerika”. 2009./2010. Septiņu krāsu akvatinta, digitāli vadīta gravīra, laviss, sausā adata, grafīta zīmulis, koks, stikls. LNMM kolekcija. Skenējums.
Vija Celmiņa. “Amerika”. 2009./2010. Septiņu krāsu akvatinta, digitāli vadīta gravīra, laviss, sausā adata, grafīta zīmulis, koks, stikls. LNMM kolekcija. Skenējums.
Publicitātes foto

Janvāra izskaņā Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) galvenajā ēkā durvis vērs divas interesantas izstādes – ceturtajā stāvā ciklā “Paaudze” būs izstādīti gleznotājas Dainas Riņķes darbi no LNMM kolekcijas (no 26. janvāra līdz 31. martam), savukārt piektā stāva Kupola zālē ekspozīcija “Vija Celmiņa. Vienpadsmit darbi un filma” (no 30. janvāra līdz 25. martam).

“Daina Riņķe bija nopietna vērtība. Viņa vienīgā nāca ar eleganci. Jā, to var pielaikot, mēģināt radīt, bet dažiem tā vienkārši piemīt,” šādu gleznotājas stila raksturojumu sniegusi mākslas zinātniece Baiba Sprance (žurnāls “Studija”, 2007, Nr. 3). “Hiperreālisma un socreālisma tendences vienkopus”, “krāšņas vīzijas”, “jaunās lietišķības tendences” – tādi tam laikam neierasti apzīmējumi par D. Riņķes darbiem izskanēja padomju laika mākslas kritikās. Jaunās izstādes kuratore, mākslas zinātniece Ilze Putniņa uzsver, ka māksliniece ar savu lakonisko izteiksmes stilu pievērsusi kritikas uzmanību jau darbības sākumposmā 20. gs. 60. gadu beigās. Taču tas, ka tēmas tēlojums, kur lauku dzīves motīvi – ainas ar šķūni, kūti, aku, lauku tehniku, ganībām – tika rādīti bez cilvēka klātbūtnes, bija kas neparasts, viņas darbos ienesot savdabīgi atsvešinātu, metafizisku noskaņu. “Toreiz Dainas Riņķes darbi bija jauninājums formālajā valodā un apliecinājums, ka vienkārša vide var būt skaista, bet šodien autores audeklos nolasāms mājiens par kādu zūdošu laiku un vietām,” raksta I. Putniņa. Daina Riņķe (1941) 1965. gadā beigusi Latvijas Valsts mākslas akadēmijas Glezniecības nodaļu ar diplomdarbu pie profesora Eduarda Kalniņa. Izstādēs piedalās kopš 1966. gada.

“Nē, perfekcionisms nebūs īstais apzīmējums, ko es sev piemērotu. Es sevi drīzāk uztveru kā dokumentētāju. Es to daru ļoti precīzi un pamatīgi, tomēr tā nav īsta, bet manis pārradīta īstenība,” šādi pasaulslavenā ASV dzīvojošā māksliniece Vija Celmiņa teica intervijā “KZ” autorei Lindai Kusiņai 2014. gada aprīlī, kad mākslas muzejā “Rīgas birža” bija apskatāma viņas vērienīgā retrospekcija “Dubultā realitāte”. 2018. gadā ASV mākslas pasaule ar vairākām vērienīgām izstādēm atzīmē Vijas Celmiņas 80. dzimšanas dienu. Vienlaikus ar LNMM notiekošo izstādi meistares darbi tiks eksponēti Losandželosā Metjū Marksa galerijā (no 27. janvāra līdz 31. martam). Bet decembrī durvis vērs līdz šim apjomīgākā autores daiļrades izstāde Sanfrancisko Laikmetīgās mākslas muzejā, kas 2019. gadā aizceļos uz Metropolitēna mākslas muzeju Ņujorkā. Rīgas izstādē (kuratore – mākslas zinātniece Elita Ansone) būs apskatāmi visi LNMM krājumā esošie Vijas Celmiņas darbi, ikvienu izceļot kā unikālu dārgumu. Kopumā – vienpadsmit grafikas lapas, no kurām pirmo muzejs ieguva 1998., bet pārējās – no 2012. gadā. Visus šos darbus vienkopus muzejs nekad vēl nav izstādījis. Piecas kompozīcijas autore uzdāvinājusi LNMM, to skaitā ir arī divi 2017. gadā iegūtie viņas nosacīti “jaunā perioda” darbi – mecotintas un sausās adatas tehnikā darinātas lapas, kas fiksē okeāna virsmu.

LA.lv