Tehnika
Auto un moto

Metrus skaitīsim? Vai tomēr sekundes? 16

Foto – Shutterstock

Pagājušās nedēļas CSDD ziņā par izmaiņām satiksmes noteikumos priekšplānā nepelnīti izlīdusi vēsts par tagad atļautajiem mācību braucieniem dzīvojamās zonās. Nu, nav tā absolūtam vairākumam braucēju būtiska. Toties stāsts par diviem “salipušiem” kravas auto diemžēl aktuāls joprojām.

Tā nu šie brālīši ir paraduši braukt. Pirmais tik ātri, cik drīkst (80 km/h!), otrais, aizvēju vai mieru meklēdams, cieši astē. Kā salipuši… Jau tā nebūdami ne īsi, ne mazi, abi kopā viņi veido izcili grūti apdzenamu šķērsli, rada “korķi” vieglo plūsmā, kurai atļauts kustēties ātrāk. Rada kašķīgu un bīstamu situāciju.

Iepriekšējā CSN redakcija par distanci nepateica neko konkrētu: p. 120. “Ārpus apdzīvotām vietām šo noteikumu 266. un 268. punktā minēto transportlīdzekļu (transportlīdzekļu sastāvu) vadītājiem starp savu un priekšā braucošo transportlīdzekli jāietur tāda distance, lai apdzenošie transportlīdzekļi varētu netraucēti pārkārtoties ceļa labajā pusē.”

Ko nu kuram nozīmē – “varētu netraucēti pārkārtoties”. Jaunais teksts (jau spēkā) toties izskatās baigi eksakts – p. 106. Ārpus apdzīvotām vietām šo noteikumu 241. un 243. punktā minēto transportlīdzekļu (transportlīdzekļu sastāvu) vadītājiem starp savu un priekšā braucošo transportlīdzekli jāietur tāda distance, kas, izteikta metros, ir ne mazāka par pusi no transportlīdzekļa braukšanas ātruma.

Ir konkrēta norma. Ir it kā labāk. Bet – kas un kā tad tos metriņus mērīs? Kā teica mans vecais darbmācības skolotājs: acumērs – sūdamērs… Nu, nevar neviens no mums kaut cik precīzi noteikt tos 40 vai 45 metriņus. Savulaik “Auto akadēmijas” nodarbībās veicām eksperimentu. Atvieglotos, statiskos apstākļos. Pusei dalībnieku šādu attālumu “mērījumu” kļūda pārsniedza 30 procentus.

Tas par paškontroli. Bet vēl bezcerīgākā situācijā jaunā norma noliek satiksmes uzraugus. Lai pārkāpumu noteiktu juridiski precīzi, policistam būtu vienlaikus jāfiksē divi lielumi – ātrums un attālums. Kā to izdarīt?! Bez supermodernām, superdārgām iekārtām – nekā. Un, ja tā, – tukšs tas jaunais punkts.

Neder distances metru mērīšana. Un neesam mēs sadūšojušies pieņemt pasaulē izplatīto laika normu. Divu (Anglijā) vai trīs (ASV) sekunžu likumu. 80 km/h ir 22 m/sek. Kamēr skaitu viens, divi, esmu nobraucis tos pašus 40 metrus. Bet lielums (laiks) jāmēra tikai viens. Un to pietiekami precīzi un vienkārši var izdarīt gan paškontrolē, gan kontrolē.

Nav nonākusi šāda vienkārša norma noteikumos. Varu vien aicināt jūs iekļaut to savos personīgajos “Labas prakses likumos” (kā, ceru, jau sen esat izdarījuši ar apdzīšanas liegumu krustojumos, kura mūsu CSN joprojām nav).

Atrisinājām rēbusu? Diemžēl – ne. Jo arī jaunajā CSN redakcijā nemainīga paliek jaukā atruna: “Šī prasība (par distanci) nav spēkā, ja transportlīdzekļa vadītājs gatavojas apdzīt, kā arī intensīvas ceļu satiksmes apstākļos.”

Izmanto šo atrunu “profesionāļi”, un nemaz nekaunas… Ja izdodas tikt viņiem klāt un padiskutēt, veikli izmanto kārtējo miglainību noteikumos. Es gatavojos apdzīt… Viens tāds piektdien uz Ventspils šosejas “gatavojās” kādus septiņus līkumotus un viļņotus kilometrus. Gatavojās, kaut gan skaidri redzēja, ka reālas un drošas apdzīšanas iespējas ar viņa dinamiku nav un tik drīz nebūs, gatavojās, “sapsihojās”, līda uz avantūrām un rāvās atpakaļ labajā pusē. Es un man līdzīgi pieci vai septiņi vilkāmies astē un skatījāmies šo absurda izrādi. “Intensīvas ceļu satiksmes apstākļos”… Kas tie tādi ir? Vai kāds var paskaidrot?

Kā būtu jārīkojas – ja uz profesionāļa godpilno titulu patiešām pretendētu – brālīšiem smagajiem? Pirmajam, redzot kolēģa pūliņus, “jāatmet” gāzīte, jāieslēdz labais pagrieziena signāls un otrs jāpalaiž. Ja pirmais nav ne labs cilvēks, ne labs šoferis, tādam vajadzētu būt otrajam. Redzot, ka apdzīšana pašlaik iespējama vien ātriem vieglajiem, viņam vajadzētu norimties, piekāpties, atkāpties tādā distancē, kas man ļautu abus spītniekus apdzīt pa vienam.

Tā vajadzētu. Tā nenotiek. Slikti braucam. Nervozi un bīstami. Ne metrus skaitām, ne sekundes.

LA.lv