Ekonomika
Bizness

Ivars Bušmanis: Ministra tvītu jau var salīdzināt ar kādreizējo ierakstu darba grāmatiņā1


Tālis Linkaits
Tālis Linkaits
FOTO: Valsts kanceleja

Viens pēc otra amatu atstāj valsts uzņēmumu vadītāji. Pirmā kopīgā pazīme – visi viņi ir Satiksmes ministrijas (SM) pārraudzībā esošo kapitālsabiedrību galvgalī un viņus visus labāk redz ejam nekā nākam satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).

Kaut arī valdes locekļiem nevajadzētu būt politiski angažētiem, tomēr pēcvēlēšanu cīņas par SM liecina arī par ekonomisko grupējumu interesēm. Turklāt šai ministrijai visilgāk izdevies izvairīties no konkursu rīkošanas amatiem.

Jaunais ministrs Linkaits sāka ar Kasparu Ozoliņu. “Mums ar nu jau bijušo SM valsts sekretāru Kasparu Ozoliņu bija dažādas domas par to, kā jāvada iestāde. Sākot strādāt ministra amatā, esmu atklājis publiski neredzamas ielaistas problēmas, tostarp kadru jautājumus,” izteicās ministrs un pats ķērās pie kadru jautājumiem.

Interesanti, ka uzņēmumu vadības jautājumi tiek risināti pēc līdzīgas piegrieztnes – publiska kritika un ieraksts tvitera lentē. Ministra tvītu jau var salīdzināt ar kādreizējo ierakstu darba grāmatiņā…

Februārī ministrs paziņoja, ka dzelzceļa projekta “Rail Baltica” izpilde kavēsies par vismaz diviem gadiem. Koordinējošā kopuzņēmuma “Rail Baltica” vadītājs Timo Rihimeki “LA” apliecināja, ka pagaidām nav iemesla runāt par projekta kavēšanos.

Sekoja projekta īstenotāja Latvijā – SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” valdes locekļa Andra Linuža – atbrīvošana ar pamatojumu… ka viņš ir vienīgais. Valdē vajagot vairāk.

Linkaits viesojās Bauskā un secināja, ka optisko kabeļu projekts ir neveiksmīgs. Atkāpās VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” valdes priekšsēdētājs Jānis Bokta un valdes loceklis Aldis Lukašinskis.

Kaut gan ne jau LVRTC ievilktā kabeļu “vidējā jūdze” ir neveiksmīga, bet privātie komersanti neīsteno “pēdējo jūdzi” – ātrgaitas internetam nepieslēdz patērētājus.

Savukārt “Latvijas dzelzceļš” savu “ierakstu tvitera grāmatiņā” saņēma pēc Latvijas Dzelzceļnieku biedrības kongresa: “Kamēr “LDz” vadība ik gadus tērē miljonus reklāmām, Zilupē, Ludzā, Rēzeknē stacijās nav normālas tualetes.” Un izteica neuzticību valdei, atstājot tajā vienu locekli.

Edvīns Bērziņš, kurš uz vispārējā kravu pārvadājumu samazinājuma caur Latviju fona “izrāvis” lielākos kravu pārvadājumus pēdējo trīs gadu laikā, tiek “aizgājināts” par tualetēm Latgalē un necaurspīdīgiem reklāmas līgumiem, it kā par labu Ventspilij un Dobelei.

Neuzticības iemesli katram valsts uzņēmējam savi, bet, tā kā tie neiztur kritiku vai arī nav būtiskākie uzņēmumu pārvaldībā, tos jāsauc par ieganstiem. Kāds ir patiesais iemesls? Ir viena pazīme, kas vieno šos uzņēmuma vadītājus – viņi ir “ielikteņi”. Vēl no satiksmes ministra Šlesera laikiem.

Zinot, JKP principiālo nostāju pret ZZS un Lemberga ietekmi, arī nesenāk piešķirtie krēsli, partijasprāt, būtu izsitami no dibenapakšas.

Bet Bērziņš taču Magoņa vietu ieņēma konkursa rezultātā? Patiešām konkurss bija, bet zinātāji “LB” čukst, ka Bērziņš nebija šī konkursa komisijas pirmā izvēle…
Saistītie raksti

Katru mēnesi pa darba uzteikumam. Kurš nākamais? To, ka AS “Pasažieru vilciens” valdes palikšana atkarīga no šogad noslēdzamā vilcienu iepirkuma līguma, Linkaits nav slēpis. Vēl? CSDD? Andris Lukstiņš to vada no 1997. gada – no Šķēles laikiem. VAS “Latvijas Jūras administrācija”? VAS “Latvijas gaisa satiksme”?

Man daudz būtiskāk, ko uzņēmēji amatā dara, nevis tas, kā tajā nonākuši. Ja vien “nepiespēlē patronam”. Pretējā gadījumā tiek apdraudēta valsts uzņēmēju galvenā misija – nodrošināt valsts infrastruktūras pastāvēšanu un pildīt valsts kasi.

LA.lv