Mobilā versija
Brīdinājums -0.9°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
23. novembris, 2016
Drukāt

Pieņem pretrunīgi vērtētos “lojalitātes grozījumus”: valstij nelojālos skolotājus varēs atlaist no darba (12)

Foto: Reinis Inkēns, Saeimas AdministrācijaFoto: Reinis Inkēns, Saeimas Administrācija

Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma tā dēvētos lojalitātes grozījumus Izglītības likumā, kas nosaka gadījumus, kad iespējams no darba atbrīvot valstij nelojālus pedagogus.

Likuma izmaiņas atbalstīja 56 deputāti, bet pret to balsoja 35 parlamentārieši.

Šodienas sēdē par šo likumprojektu bija plašas diskusijas, kurās galvenokārt opozīcijas deputāti kritizēja šo ieceri. Savukārt izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis (V) mēģināja atspēkot kritiku, paužot, ka ikvienam cilvēkam, kas ir draugos ar formālo loģiku un veselo saprātu, ir skaidrs, ka Satversmei nelojāli cilvēki nevar strādāt par pedagogu.

Tikmēr Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas vadītāja Ilze Viņķele (V) uzsvēra, ka piedāvātās izmaiņas ir necieņa pedagogiem un Saeimai, skaidrojot, ka šīs izmaiņas nebija izdiskutētas pedagogu sabiedrībā. Lai gan sākotnējam variantam veikti uzlabojumi, tie nemaina to, ka tie ir iesniegti “nevietā un nelaikā”.

Atbalstītie priekšlikumi likuma grozījumiem sīkāk sadala Izglītības likuma 51.pantu, kas nosaka pedagoga vispārīgos pienākumus. Ministrs piedāvāja atsevišķi nodalīt šajā punktā iekļauto pedagoga pienākumu audzināt krietnus, godprātīgus, atbildīgus cilvēkus – Latvijas patriotus, šos pienākumus izceļot jaunā apakšpunktā, kas noteiktu, ka pedagoga pienākums ir “audzināt krietnus, godprātīgus, atbildīgus cilvēkus – Latvijas patriotus, stiprināt piederību Latvijas Republikai”.

Līdz šim likuma 51.panta otrais punkts paredzēja, ka pedagoga pienākums ir “veidot izglītojamā attieksmi pret sevi, citiem, darbu, dabu, kultūru, sabiedrību un valsti, audzināt krietnus, godprātīgus, atbildīgus cilvēkus – Latvijas patriotus”.

Šādi priekšlikums nodrošina to, ka tā dēvētie lojalitātes grozījumi Izglītības likumā par iespēju atlaist valstij un Satversmei nelojālus pedagogus attiektos uz jauno likuma panta apakšpunktu, nevis visu punktu kopumā. Tas nozīmē, ka grozījumu kontekstā pedagogi no darba varēs tikt atbrīvoti, ja tie nepildīs savu pienākumu, tostarp “audzināt krietnus, godprātīgus, atbildīgus cilvēkus – Latvijas patriotus, stiprināt piederību Latvijas Republikai”.

Turpmāk likuma 30.panta ceturtais punkts būs papildināts ar normu, ka par izglītības iestādes vadītāju ir tiesīga strādāt persona, kurai ir ne tikai nevainojama reputācija un kura ir lojāla Latvijas Republikai un tās Satversmei, bet papildus personai būs jāievēro arī atšķirīgas attieksmes aizliegums. Ar šādu pašu piebildi papildināts likuma 48.pants, kas nosaka, kādas personas ir tiesīgas strādāt par pedagogu.

Tāpat mainīta 30.panta ceturtā punkta pirmās daļas redakcija, nosakot, ka izglītības iestāžu (izņemot augstskolas un koledžas) vadītāju profesionālā darbība tiek novērtēta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā ne retāk kā reizi sešos gados. Lēmumu par izglītības iestādes vadītāja atbilstību ieņemamajam amatam pieņem, pamatojoties uz novērtēšanas rezultātiem. Ja izglītības iestādes vadītāja profesionālā darbība novērtēta neapmierinoši, personai aizliegts ieņemt izglītības iestādes vadītāja amatu. Novērtēšanas rezultātus var ņemt vērā, veicot izglītības iestādes vadītāja materiālo stimulēšanu.

Atbalstīta arī panta sestās daļas pievienošana, tajā paredzot iespēju personai aizliegt ieņemt izglītības iestādes vadītāja amatu, ja Izglītības kvalitātes valsts dienests vai darba devējs konstatē izglītības iestādes vadītāja vai viņa rīcības neatbilstību šā likuma noteiktajām prasībām.

Likumprojekta autore – Izglītības un zinātnes ministrija – skaidro, ka tas izstrādāts, lai pēc iespējas novērstu riskus valsts un sabiedriskajām interesēm, demokrātijai, drošībai un attīstībai, kas varētu rasties izglītības iestādes vadītāja vai pedagoga prettiesiskas darbības dēļ, proti, lai novērstu to, ka izglītības iestādē strādā tās vadītājs vai pedagogs, kas ir nelojāls Latvijai un tās Satversmei, kā arī ierobežotu neracionālu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu.

Likumprojekta mērķi iepriekš minētā kontekstā ir nodrošināt tādas personas darbību, kura spēj pilnvērtīgi un kvalitatīvi mācīt, audzināt, strādāt ar izglītojamajiem, pilnībā nodrošinot viņiem iespēju attīstīt savu garīgo un fizisko potenciālu un iegūt kvalitatīvu izglītību, samērīgi izglītojamo tiesību un interešu aizsardzības nolūkā ietekmēt izglītības iestāžu vadītāju un pedagogu nodarbināšanu un nodrošināt tiesību normām atbilstošu izglītības iestāžu vadītāju un pedagogu nodarbināšanu, pēc iespējas novēršot kaitējuma risku izglītojamo interesēm, kā arī valsts drošības interesēm.

Likums stāsies spēkā 2017.gada 1.janvārī.

Pievienot komentāru

Komentāri (12)

  1. Tie, kuri pret savu tautu ir nelojāli, pieņem šādus stulbus likumus!

  2. No Orvela- "Patmina un Mīlmina" Atbildēt

    Stulbuma un aptaurētības kalngals! Cik padomiski! Cik Orvela darbiem atbilstoši! Satversmes tiesai būs daudz darba, un, labi ja tur vien tas beigsies- būs tālāku tiesu lielāki un dārgāki sodi valstij (un mūsu kabatām!) šī likuma dēļ!

  3. JĀ, TIEŠĀM, kāpēc deputāti PIEMIRSUŠI par savu lojalitāti valstij???

  4. Pedagoga nelojalitāte ir tikai viens no svarīgākajiem aspektiem, kas iznīdējama ar visām saknēm, bet kuru izvērtēt TAISNĪGI būs ĻOTI grūti! Otrs ne mazāk svarīgs aspekts ir skolas vadības MĪLUĻI, kuri bauda VISUS labumus pretēji pārējiem skolotājiem!!! Pārsvarā tie kadri, kas savu maizi” pelna” ar mēli! Bez draudzības ar vadību viņiem ātri vien būtu jāmaina darba vieta, jo darba augļu tad NAV!!! CIK TAS IR RIEBĪGI UN PRETĪGI!!! Domāju, ka darba vietā piekopt šādu situāciju varētu izskaust tieši šis likums par LOJALITĀTI!? Pedagogs, kuram NAV darba panākumu vai kurš” izbrauc” uz kolēģu pleciem un peld kā niere pa taukiem, NAV LOJĀLS!!! Pat skolēni redz un izvērtē šo situāciju vadības darbā!?? ĻOTI SVARĪGU MOMENTU DEPUTĀTI AIZMIRSUŠI, proti DEPUTĀTU LOJALITĀTI LATVIJAS VALSTIJ!??

  5. Jeb partijas poļitruka īkšķis!

  6. Beidzot! Sen bija laiks! Līdz šim mierīgi skolotājs varēja skolā izvērst apzinātus melu un kremlinu propogandu atsaucoties uz vārda brīvību.

    • Par to ‘kremlinu”,piekrītu. Taču kā to visu sakārtos ? Pie mums daudz slavē K.Ulmani ,es viņu nemaz neslavēju ,īsumā divas lietas 1934. g. apvērsums un demokrātijas likvidēšana un 1940.g. kapitulācija bez neviena vārda okupantiem. Taču kas tagad sanāks ,ja tāpat stāstīšu izglītojamiem skolā ,tad taču būšu nelojāls.

  7. prasās pēc Rīkojuma Nr…

  8. Срочно поставить перед министерством образования деревянный столб, обложить его хворостом, полить бензином, и устроить показательное созжение нелояльного педагога! Вокруг костра водить хоровод и петь хвалебные песни в честь «чёрного карлиса»!

  9. Ja valsts necentīsies sevi aizstavět,tad tās pilsoņi to arī nespěs

  10. Vismaz kaut kas pēc 25 gadiem valsts stiprināšanai… Tad vēl čekas maisi bēršana un sāksies varbūt saprašana, kāpēc pa 25 gadien nav nekā…

Draugiem Facebook Twitter Google+