×
Mobilā versija
-8.3°C
Diāna, Dina, Dins
Sestdiena, 24. februāris, 2018
30. janvāris, 2018
Drukāt

Braucējam jābūt gudrākam, lai būtu par kādu apdauzītu gājēju mazāk (19)

Foto - Atis JansonsFoto - Atis Jansons

Paredzi briesmas! Telefons rokā – šie neredz neko.

Kaut milzīgs un šķietami bagāts pār mums līstošās informācijas vilnis, gauži trūcīgas ir vēstis par desmitiem lielāku un mazāku traģēdiju, kuras notiek satiksmē. Darbdienu rītos mediju pastkastēs gan iekrīt Valsts policijas sausas uzziņas par negadījumu skaitu, desmitiem tomēr pieķertiem dzērājiem pie stūres, simtiem radaru stara trāpīto, dažiem uz neatgriešanos aizbraukušo. Bet bez sīka skaidrojuma, bez pamācošām detaļām, bez iespējamo cēloņu skicēm. Tādēļ neinteresantas un līdz plašākai publikai nonāk reti. Par brīvdienām pat šādu trūcīgu ziņu nav. Atpūšas attiecīgie VP dienesti…

 

Esi gatavs citu kļūdām!

Bet skaitļi ir baigi. Izvilku no janvāra tabuliņām “mazaizsargātos” – gājējus (un dažus ziemas riteņbraucējus – tādi arī ir). Gandrīz simts lauztu kāju, ribu, pārsistu galvu nepilnā mēnesī. Trīs salāpīt nav izdevies.

Paši vainīgi? Juridiski bieži vien tā izrādās. Taču – atļaušos palikt pie sava (un angļu) viedokļa. Tieši viņi, nevis vācieši (kuru ceļi ir labākie pasaulē) sasnieguši zemākos ceļu satiksmes nāves gadījumu rādītājus. Un viens no cēloņiem, manuprāt, ir viņu noteikumos, viņu sodu un audzināšanas sistēmā ieliktais pamata princips – esi gatavs citu kustības dalībnieku iespējamajām kļūdām! Sevišķi gājēju, tikai cilvēki (arī tie “ar slikto genofondu” tādi joprojām ir), viņu rīcība var būt aplama. To tu mainīt nevari. Savu reakciju gan vari.

Šī rīcības programma man šķiet gan grūtāk realizējama, taču cilvēcīgāka un Latvijas sarežģītajos kustības apstākļos efektīvāka nekā vācu un mūsu satiksmes noteikumu pamatos liktais militārais princips – man ir tiesības uzskatīt, ka visi citi rīkosies atbilstoši noteikumiem. Proti – visi gājēji uzliks atstarotājus vai vismaz uzvilks baltas bikses, ies tikai pa pareizo ceļa pusi. Nu neies taču…

 

Ātrie zēni – šie gandrīz vai lido. Foto - Atis JansonsĀtrie zēni – šie gandrīz vai lido. Foto - Atis Jansons

Redzi plaši – brauc ātri!

Braucējam jābūt gudrākam. Bet nav. Gluži nejauši nupat gadījās papļāpāt ar jaunu dāmu (nekāda seksisma – tikpat labi tas varēja būt čalis!), kura nesen tantukam pa sāniem trāpījusi. Paldies Dievam, tā vieglītēm. Bez policijas un dakteriem abas iztikušas. “Pie paša deguna uz gājēju pārejas ieraudzīju…”

Sāku stāstu par vienu no labas prakses likumiem, kurš šī rakstiņa virsrakstā likts. Pats sevi un gājējus pasargās tas, kurš nevis uz šobrīd tukšo pāreju blenzīs, bet jau pirms sekundes, pirms divām būs abus tās galus krietni tālu pārskatījis. Ātrums 70 kilometru stundā atļauto 50 vietā ir tikai formāls grēks, ja redzi, ja zini, ka tuvumā neviena nav. Pedantiski ievērota skolas zīme “30” neglābs no daudzu nākamo nakšu murgiem, ja aiz pārejas tuvumā novietota busiņa nebūsi pamanījis uz mājām skrienošu izsalkušu futbolistu. Redzi plaši – brauc ātri. Neredzi, neesi par tukšu ceļu pārliecināts – bremzē pat zem limita. Iespējams, ka simt reižu tas būs lieki. Bet ar 101. varēsi lepoties.

Tev jāredz, pat jāparedz viss sev priekšā! Vēl vairāk – patiešām labs pilots allaž zina arī to, kas notiek aiz viņa. Ja esmu to ātro zēniņu ieraudzījis, es skatos spogulī vēlreiz – iespējams, ka vajag ar sarkaniem “stopiem” vai pat dzelteno avārijas mirkšķi (tas nav tikai paldies teikšanai domāts!) kāda fiksā azartu slāpēt.

Stāstu un jūtu – dāmai viss teiktais ir jaunums. Pēc pieciem nobrauktiem gadiem?

 

Noslauki lukturi!

Un vēl. Vēl un vēlreiz par gaismām. Pārāk daudz joprojām blāvu, nenoslaucītu lukturu. Pārāk reti redzu pie apvāršņa spožus tālos uguņus. Pārāk bieži šie kolēģi jau kilometra attālumā sāk man mirkšķināt un tumsu prasīt. Atļaujos atgādināt – jūsu tuvie apgaismo labākajā gadījumā 50 metrus. Šis attālums nav pietiekams, lai dzēstu 80 km/h. Tālie gaismo 150 – 200 m. Un tikai šādā attālumā no pretimbraucošā ir jānodzēš. Tā saka gan CSN, gan labās prakses likumi. Sekojiet tiem, būs par kādu apdauzītu gājēju mazāk.

Pievienot komentāru

Komentāri (19)

  1. Ceļš uz Rīgu Pūrē- deg zaļā gaisma visu laiku, kur zebra. Kad tad lai gājējs iet, ja viņam nav paredzēts sarkanais?

  2. Problēma ir ar tiem, kas uzskata, ja reiz gājēju pāreja, tad es galvu nepagriezis, ātrumu nesamazinājis slāšu pāri…jo..man pienākas un citiem ir jāredz – nevar visu uzgrūzt autovadītājam, arī gājiejiem un velosipēdistiem ir pienākumi, kaut arī pēdējie uzskata ka vien tiesības, tas viss ir autovadītāju nomelnošanas, dažādu soda akciju u.c. darbību iespaidā. Kadēļ arī tikai retais lieto kādus atstarotājus diennakts tumšajā laikā un velosipēdists tumā ar vesti ir bezmaz vai apbalvojams ! Autovadītājs var būt uzmanīgs, bet nevar aiz katra pakša stāties, vai kāds neizleks, jo drošiba ir kolektīva lieta, nevis tikai uzspiesta tiem ar četriem riteņiem !

  3. Labāk dažas minūtes vēlāk, kā vairākus gadus par ātru.

    Problēma ir tajā, ka gājēji uzskata – tev, autovadītāj, ir ieslēgtas lampas un tu mani noteikti redzi. Tajā pašā Imantā, kur ir rakstā uzņemtie attēli, gājēju pārejas ir ļoti slikti pārskatāmas un cilvēkus tumšās drēbēs tumšā laikā ir gandrīz neiespējami ieraudzīt.

    Ceļu satiksmes noteikumi, 15.punkts:
    15. Pirms brauktuves šķērsošanas pa gājēju pāreju vietās, kur satiksme netiek regulēta, gājējiem jānovērtē attālums līdz transportlīdzekļiem, kas tuvojas, kā arī jānovērtē to braukšanas ātrums un jāpārliecinās par drošību.

    Man jau skolā iemācīja, ka pirms ceļa šķērsošanas ir jāapskatās uz abām pusēm pirms ielas šķērsošanas.

  4. Ļoti smags teksts, grūti saprast, ko grib pateikt. Vienkārši jābūt gatavam braucējam visām situācijām, jāparedz iepriekš, nevis vainu jānoveļ uz gājējiem. Auto ir paaugstinātas bīstamības elements ar ko var nogalināt cilvēku un tu vadi to!

  5. Pilnīgs murgs un absurds ir šāds raksts un raksta autors ir muļķis kuram vecāki bērnībā nav neko iemācījuši. Cik var mācīt tos braucējus, lai beidzot tak māca tos gājējus un bērnus arī lai māca. Pats biju bērns un mani vecāki mācīja kā jāuzvedas sabiedrībā un uz ceļa. Kāpēc autobraucējam ir piecreiz jāpārliecinās, lai gājējs, riteņbraucējs piecreiz paskatās, uzmanās un ievēro noteikumus.

    • gājējs un riteņbraucējs, lai skatās??? Un ko tad tie kas ar auto brauc, lai dara ???
      Visam pamatā ir savstarpēja cieņa. Kā gājējam, tā braucējam, bet motorizēto transportlīdzekļu vadoņiem būtu labi atcerēties šo -> with great power come great responsibility.

    • Uzmanīgiem jābūt gan gājējien, gan braucējiem, bet tikai pie stūres esošie var kādu nogalināt vai savainot, tādēļ viņiem jābūt divtik uzmanīgiem.

  6. Visneprognozējamākie gājēji ir tie, kuriem rokās telefoni un ausīs austiņas, nepaskatīsies ne pa labi, ne pa kreisi, tikai uz priekšu….

  7. Par gaismām gan nepiekritīšu – apžilbšana ir bīstamāka, kā blāvāka gaisma. Pēdējam virsrakstam būtu drīzāk jābūt “Noregulē lukturi” tajā skaitā tuvos, jo brīžos, kad kāds ar lētiem Ķīnas ksenoniem vai vienkārši nenoregulētiem lukturiem brauc garām un žilbina, tad redzamība ir pilnīga nulle. Džipā vai busiņā braucot jau ir cita lieta, tad protams nekas nežilbina, jo sēdēšana ir augstāk virs zemes. Pieļauju, ka tas ir arī atkarīgs no katra individuāli – cits labāk redz tumsā, citu vairāk žilbina gaismas, bet ja pretim braucošais brīdina tevi, ka viņam žilbst, tad labāk piekāpies nevis padari viņu aklu, jo tas rada vairāk briesmu.

  8. satiksmes dalībnieks Atbildēt

    Visneprognozējamākie gājēji ir tie, kuriem rokās telefoni un ausīs austiņas, nepaskatīsies ne pa labi, ne pa kreisi, tikai uz priekšu….

  9. Es kā gājējs redzu cik bezatbildīgi tomēr cilvēki šķērso ceļu – tas ka ir zaļā gaisma nenozīmē ka bez skatīšanās var skriet pār ceļu nemaz nerunājot par tiem kas paši skrien zem sarkanās gaismas vai pāri šosejām utt. Bērni un veci cilvēki ir visbīstamākie autovadītājam , jo ir neprognozējami. Ja es kā gājējs tomēr ievēroju elemmentāru piesardzību šķērsot ceļu,tikai tad, kad mašīna ir apstājusies. Gājēji uzvedas šausmīgi uz ceļiem un skrien paši zem mašīnām.

    • Visneprognozējamākie gājēji ir tie, kuriem rokās telefoni un ausīs austiņas, nepaskatīsies ne pa labi, ne pa kreisi, tikai uz priekšu….

  10. Gājēju pāreja ir lakmusa papīrs visiem slikti audzinātiem autovadītājiem.Pa pilsētu jābrauc jau laikus bremzējot pirms katras gājēju pārejas.Par daudz mūsu valstī ir notriektu cilvēku uz gājēju pārejas.

  11. Savdabīga vizuālā materiāla izvēle –
    autovadītājam būtu pie gājēju pārejas jāapstājas un jāpalaiž gājēji, nevis jāžēlojas, ka šie iedomājušies šķērsot ielu

  12. Dāma Rīgā pie velosipēda stūres ir kā potenciāls laka deglis un avāriju izraisītājs, ko arī gan tieši gan netieši norādījis autors. Nekāda seksisma tikai fakti, statistika un novērojumi. Piekrītu ka nekurienē 50km/h vietā braukt 70km/h ir tikai formāls pārkāpums, bet CP kuri mīl tādas vietiņas gan tā nedomā un izraksta kvītis. Un nevajg runāt par Latvijas autovadītāju kultūru, salīdzinot kā gājēji uzspļauj visiem CSN un skaidram saprātam, Latvijas autovadītāji ir eņģeli

  13. Prātīgi runāts, Ati!

  14. Vadītājs ir vainīgs, jo viņš ir bezkaunīgi bagāts un neciešami nopircis mašīnu. Gājējam ir vienmēr taisnība, jo gājēji vēlētāju vidū ir vairākums. Politiķi nekad neuzdrošināsies vērsties pret gājēju nedisciplinētību un dumjību, jo gājēji var nobalsot par opozīciju.

Draugiem Facebook Twitter Google+