Mobilā versija
-1.7°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
27. augusts, 2016
Drukāt

Rīgas acs vēl neredz: algas maksā, bet rezultātu nav

Foto - Timurs SubhankulovsFoto - Timurs Subhankulovs

Transporta līdzekļu salonā un ārpusē paredzētas novērošanas kameras, kas ļautu fiksēt starpgadījumus.

Pirms pieciem gadiem ar “Rīgas satiksmes” svētību un grandioziem sabiedriskā transporta attīstības plāniem tika dibināts uzņēmums “Rīgas acs”. Kamēr algas uzņēmumā turpina izmaksāt, tikmēr jauno sistēmu darbībā šo gadu laikā tā arī neesam ieraudzījuši.

Vai uzņēmums vēl vispār pastāv? Tāds bija mans pirmais jautājums “Rīgas acs” valdes priekšsēdētājai Anitai Ārgalei (iepriekš – Gaile), ņemot vērā, ka taustāms rezultāts piecu gadu laikā nav sagaidīts. Un vai 15,8 miljonu eiro lielā kredītlīnija integrētās informācijas sistēmas ieviešanai ir iztērēta? Uzņēmuma vadītāja atbild, ka piecu gadu laikā “Rīgas acs”, kura 
28 457 tūkstošu eiro lielo pamatkapitālu nodrošināja “Rīgas satiksme” (“RS”), ne uz mirkli nav pārtraukusi darbību. Kas darīts šajos gados? Uzņēmums sagatavojies finansējuma saņemšanai, to saņēmis, veicis vairākus sistēmas izmēģinājumus, tostarp transportlīdzekļos, un iekārtotas divas satiksmes vadības operatoru darba vietas, kā arī apmācīti “Rīgas satiksmes” darbinieki. Tomēr A. Ārgale sola, ka pasažieri uzlabojumus varēs izjust tuvākajā laikā, jo sistēmas uzstādīšana un ieviešana jau esot sākta, tomēr precīzu laiku, kad rīdzinieki varētu redzēt pirmos augļus, viņa gan nenosauca…

Pirms diviem gadiem uzņēmums saņēma 15,8 miljonu eiro lielu kredītu. Tomēr A. Ārgale nevēlējās atklāt, cik liela summa jau iztērēta, vien norādot, ka kredītlīnijas izlietojums notiekot atbilstoši ar “Danske Bank” noslēgto finansējuma līgumu un tajā noteikto termiņu.

 

Solījumus realizē citi

Ko tad solīja “Rīgas acs”, to dibinot? Pirmkārt, pieturvietās izvietot tablo, kuros varēs aplūkot visu kursējošo transportu pienākšanas un atiešanas laikus, kā arī pārsēšanās shēmas. Tādu pašu informāciju plānots izvietot arī pašos transporta līdzekļos. Otrkārt, transportlīdzekļos plānots uzstādīt monitorus, kuros pārraidīs citu aktuālu informāciju, piemēram, tuvošanos kādam pasažierim svarīgam galamērķim. Treškārt, plānots uzstādīt novērošanas kameras, kas ļaus viegli fiksēt starpgadījumus. Tāpat uzstādīs arī “drošības pogas”, kuras nospiežot tiks nodots signāls transportlīdzekļa vadītājam un dispečeru centram, nepieciešamības gadījumā arī policijai. Visbeidzot – transporta līdzekļi tiks aprīkoti ar alkometriem, lai vadītājs nebrauktu dzērumā, – neiepūšot “trubiņā”, uz priekšu pabraukt nevarēs.

Daļa plānoto jauninājumu jau ir jaunajos Rīgas tramvajos, autobusos un trolejbusos, tomēr, kā izrādās, tās ir pašu ražotāju ieviestas tehnoloģijas, nevis “Rīgas acs” desmit darbinieku paveikts darbs.

 

Gausa attīstība

Kā pastāstīja A. Ārgale, uzņēmuma mērķis ir kustības kontroles, drošības un informēšanas sistēmas ieviešana jau esošajos “Rīgas satiksmes” transporta līdzekļos, kā arī visu esošo un jauno sistēmu integrēšana vienotā “Rīgas acs” sistēmā. Tomēr, tā kā “RS” strauji atjaunina savu autoparku, rodas jautājums, vai “Rīgas acs” eksistence ir attaisnojama, ja jaunajos transporta līdzekļos viss nepieciešamais jau ir ieviests, kamēr vecie tramvaji un autobusi ar laiku izzudīs. “Mūsu uzdevums ir ne tikai kustības kontroles, drošības un informēšanas sistēmas ieviešana, bet arī visu esošo un jauno sistēmu integrēšana vienotā “Rīgas acs” sistēmā. Mēs uzņemamies pilnu servisu sistēmas ekspluatācijas nodrošināšanā, kas nozīmē, ka uzņēmumam jārūpējas, lai ikvienā transporta līdzeklī darbotos ikviena iekārta,” sacīja uzņēmuma vadītāja.

Ko par tik gausu attīstību domā pati “Rīgas satiksme”? Uzņēmuma pārstāvis Viktors Zaķis skaidro vispārīgi – esot radīta vienotas sistēmas struktūra, veikts iepirkums, un ir uzsākta sistēmas uzstādīšana un ieviešana. Viņš atzīst, ka, ņemot vērā “RS” izvirzītās prasības, līdz šim paveiktais ir bijis sarežģītāks un laikietilpīgāks, nekā sākumā šķitis. “Patlaban uzņēmums ir tikai ceļā uz izvirzīto mērķu izpildi, un tā pilnu nozīmi pasažieri varēs novērtēt tikai pēc visas sistēmas ieviešanas,” sacīja V. Zaķis, apgalvojot, ka “RS” nepārtraukti seko līdzi “Rīgas acs” darbībai.

 

Valdē – apsūdzēta persona

Tomēr lēnīgā darbība nav liegusi uzņēmuma valdei jau piecus gadus izmaksāt pieklājīgas algas, kuras ar gadiem kāpušas. Tā, piemēram, A. Ārgale 2012. gadā saņēma 1179 eiro mēnesī, bet 2015. gadā – jau 1901 eiro. Valdes locekļi Dmitrijs Perlovs un Guntars Zeipe pērn saņēmuši attiecīgi 1707 un 1711 eiro mēnesī. Zeipe turpinājis darbu arī “RS” kā sistēmanalītiķis, kas bijis pat nedaudz ienesīgāks darbs.

Jāpiebilst, ka 2013. gadā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs rosināja Ģenerālprokuratūrai sākt kriminālvajāšanu pret deviņām personām saistībā ar finanšu līdzekļu nelikumīgu iegūšanu no uzņēmuma “Ceļu pārvalde”. To starpā bija arī Anita Ārgale, kura 2010. gada augustā uzņēmuma vārdā noslēgusi līgumu par bituma iegādi “Ceļu pārvaldes” vajadzībām ar starpniekuzņēmumu “Deutsche Finance Group”, nevis tieši no bituma piegādātāja “Kemtrans Grupp”, uzņēmumam radot zaudējumus par 36 340 eiro.

Kā pastāstīja Ģenerālprokuratūrā, lieta nodota Krimināltiesiskajā departamentā Sevišķi svarīgu lietu izmeklēšanas nodaļā, un tajā jau bijušas aizturētas personas, tomēr krimināllieta vēl nav beigusies, jo atrodas pirmstiesas izmeklēšanas stadijā, kad vāc un apkopo pierādījumus. “Šobrīd ir apsūdzētas 10 personas un vēl divas aizdomās turētās personas, un starp apsūdzētajām personām ir arī Anita Ārgale, kurai celta apsūdzība pēc Krimināllikuma 318. panta trešās daļas par dalību uzņēmuma interesēm neatbilstošos bitumena iegādes darījumos,” norādīja Ģenerālprokuratūrā.

 

Viedokļi

Kā vērtējat “Rīgas acs” darbību?

Vadims Baraņņiks (“Saskaņa”), Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas vadītājs: “”Rīgas acs” nav parasta sistēma – tas ir ļoti ambiciozs gan investīciju, gan cilvēkresursu projekts. Tā nav tikai mehāniska sistēma, jo jānodrošina arī vajadzīgā programmatūra, un “Rīgas satiksmei” jābūt pārliecinātai, ka programmas strādās precīzi. Cik saprotu, programmatūra arī ir viens no iemesliem, kāpēc process ir ieildzis. Uzskatu, ka labāk sistēmu izstrādāt ilgāk, bet kvalitatīvi, lai tā nav jāpārtaisa. Protams, man gribētos, lai sistēma sāktu strādāt ātrāk, jo tā noteikti palīdzēs pilsētai, bet nevajadzētu upurēt kvalitāti. Vai Anita Ārgale kā apsūdzēta persona var strādāt šādā amatā? Nevaru iejaukties izmeklēšanas procesā, līdz ar to pašai “Rīgas satiksmei” jāvērtē, cik viņa ir atbilstoša ieņemamajam amatam.”

 

Olafs Pulks (“Vienotība”), Rīgas domes deputāts: “Šis ir kārtējais “Saskaņas” un Nila Ušakova saimniekošanas paraugs – izveidot kaut ko necaurspīdīgu, nepārredzamu, neizprotamu. Samudžināt tā, lai to būtu grūtāk kontrolēt. Pieņemu, ka tas ir tikai naudas izsūknēšanas veids, kuram reāla atdeve nav un nebūs. Kad dibināja šo uzņēmumu, mēs uz to jau norādījām un bijām pret, bet koalīcijai ir vairākums. Diemžēl par to visu maksā rīdzinieki. Domes gaiteņos par uzņēmumu nekas īpašs nav dzirdēts – ik pa brīdim kaut kas uzplaiksnī, bet nav dzirdēti kādi reāli solījumi, kad sistēma varētu tikt ieviesta. Tādu saimnieku kā Anita Ārgale te ir daudz – gan Vitālijs Reinbahs, gan Anatolijs Aļeksejenko. Sasmērējušies cilvēki te ir ierasta prakse.”

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+