×
Mobilā versija
Brīdinājums +22.1°C
Ernestīne, Ingmārs, Akvelīna
Pirmdiena, 21. maijs, 2018
16. maijs, 2018
Drukāt

Samaksās vai nesamaksās? Eksperimentā pārbauda, vai Latvijas iedzīvotāji ir godīgi (10)

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Vēloties pārliecināties par Latvijas cilvēku godīgumu un sabiedrības uzticēšanās spēju, Sarunu festivāls LAMPA veica īpašu sociālu eksperimentu. Saulainā vasaras dienā Rīgas centra, Ziepniekkalna un Āgenskalna iedzīvotājiem bija iespēja nopirkt saldējumu neparastā veikalā bez pārdevēja, godīgi atstājot naudu par kārumu tam paredzētā lādītē. Eksperiments tika filmēts ar slēpto kameru, un tā rezultāti iepriecina – 80% “saldējuma pircēju” lādītē atstāja tam paredzēto summu, kamēr atlikušie 20% samaksāja mazāk. Tomēr nebija neviena “pircēja”, kas aizietu nesamaksājis.

“Eksperimentu veicām, iesildot Sarunu festivālu LAMPA, ko šovasar caurvīs uzticēšanās tēma kā centrālā vērtība. Pasaules Vērtību pētījumā uzticēšanās norādīta kā viena no svarīgākajām vērtībām, kas nosaka sabiedrības spēku, kvalitāti, ekonomisko izaugsmi un veselību. Tikai uzticoties cits citam, mēs varam veidot spēcīgu sabiedrību, kurā cilvēki jūtas droši un laimīgi. Tāpēc eksperimenta rezultāti no sirds iepriecina – teju visi “pircēji” par saldējumu atstāja norādīto vienu eiro, kamēr tikai daži lādītē iemeta nepilnu summu. Tas vieš cerību, ka mēs – Latvijas sabiedrība, neskatoties uz dažādiem korupcijas skandāliem, varam un gribam uzticēties cits citam,” stāsta Sarunu festivāla LAMPA direktore Ieva Morica.

Katrā no eksperimenta vietām – pie Vērmanes dārza, pie Āgenskalna tirgus un pie veikala “Mego” Ziepniekkalnā – saldējuma stends uzkavējās pusotru stundu, garām ejot vairākiem simtiem rīdzinieku un pilsētas viesu. Pie stenda bija izvietots uzraksts “Pašapkalpošanās! Mājas saldējums. 1 gab = 1 EUR”. Kopumā pie “uzticēšanās veikala” šajā laikā piestāja un tā piedāvājumu ar ziņkāri izpētīja 143 cilvēku, no kuriem 20 saldējumu “nopirka”. Vairākos gadījumos viens cilvēks “nopirka” divus vai pat trīs saldējumus. 80% gadījumu cilvēki atstāja precīzi norādīto naudas summu, bet tikai 20% – mazāk par noteikto vienu eiro. Aprunājoties ar cilvēkiem, kas izrādīja interesi par saldējumu, bet tomēr to nepaņēma, tika noskaidrots iemesls – nepietiekama skaidra nauda. Proti, tā vietā, lai saldējumu paņemtu par mazāku, sev pieejamo summu, cilvēki godīgi no tā atteicās pavisam.

Sarunu festivālā LAMPA no 29. – 30. jūnijā notiks Cēsīs.

Vairāk informācijas meklējiet festivāla mājas lapā.

Pievienot komentāru

Komentāri (10)

  1. Iz "Ontūna Mazpusāna© arChīva" Atbildēt

    ;))))))

    “Kas arī bija jāpierāda”, kā ir sacīts. Tātad – šajā pašreizējā MUĻĶU zemes SILES “de(R)mokrātiskās valsts” parodijā “eurolatv(ĀN)ijā” un tās pa lēto angažētajos “lojālpatrEJotiskajos” masmēdekļos klaji PRETLIKUMĪGA un nožēlojami prasta C_E_N_Z_Ū_R_A rullē, vēl joprojām?!? ;)))

    “Jo vairāk (lumpen)sabiedrība attālinās no patiesības, jo vairāk (un lopiski trulāk) tā neieredz tos (normālos cilvēkus), kuri to vēsta.”
    / apt.cit.aut. – Džordžs Orvels /

    =======

    Ir sacīts: “Pretinieks (galvenokārt – tikai šķietamais jeb tendenciozi iedomātais “pretinieks”), kurš atklāj mūsu kļūdas, ir pat nesalīdzināmi vērtīgāks nekā šķietamais “draugs”, kurš vēlas tās noslēpt.”

    Un, arī: “Gudrs ir NEVIS tas, kas pa glupo “kaujas uz dzīvību un nāvi” ar stipr(āk)u pretinieku (vai pat iedomātu “ienaidnieku”), BET GAN – tas, kuram pietiek jēgas, vēlmes un varēšanas šādu iedomātu “pretinieku / ienaidnieku” padarīt par savu sabiedroto.”

    =========

    Mediju ziņa (2014. gads): “Kā zināms, pēcpadomju Latvijā sabiedrības uzticēšanās žurnālistiem ir drūma problēma. Laiku pa laikam medijos parādās publikācijas par mūsu atsevišķu žurnālistu negodīgo rīcību gan informācijas iegūšanas laikā, gan informācijas tendenciozajā izmantošanā. Mūsu žurnālistikai nav laba morālā slava. Slikti ir tas, ka mūsu žurnālistikā nav konstatējams profesionālais korporatīvisms, aizsargājot savas profesionāli korporatīvās intereses un tajā skaitā savā kontingentā veicot paškritisku vietējās žurnālistikas analīzi, kā arī vajadzības gadījumā nosodot profesionālo normu pārkāpējus. Bet tagad (…) no tā būtiski cieš ne tikai mūsu žurnālistikas ja tā gaužām necilais profesionālais “mundieris”, bet arī visas valsts reputācija.” … ( cit.vied.aut. – zinātnieks un publicists Arturs Priedītis, publikācija “Vai nelietis var būt parlamenta priekšsēdētājs?” )
    ——-
    .
    “Muļķu Zemē – TĀ vi’š i’!…”
    ( …[p]ar MZ SILES “valsts” angažētajiem ‘masmēdekļiem’ )
    ( ‘tekošā momenta aktualizējums’ – iz “O.M.© arChīva” )
    .
    “Caur to ar’ esam slaveni, ka…”
    Šīs “valsts” ‘masu mēdekļi’,
    Pirms “glupo pūli” NOZOMBĒ ~
    Šos pašCENZŪRA izkastrē:
    .
    Ja Saimnieks pauž, ka “melns ir balts” ~
    Top “žurnālistiem” ‘feiss’ tik “salds”,
    Ka pašiem “dūša apšķiebjas” ~
    Dēļ ANGAŽĒTAS …(mel)šanas:
    .
    “Šai Muļķu Zemes “valstī” VISS,
    Ir tā, kā Saimnieks CENZĒJIS ~
    Ja “melns ir balts”, tad – tā vi’š i’,
    Mums ‘nespīd’ citi “viedokļi”!
    .
    Ja Saimnieks pavēl “nospārdīt” ~
    Pa “masmēdekļiem” iz..(gānīt),
    Jebko, kas “nelojāls” vai “svešs”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – paknaps “kešs”)!
    .
    Ja Saimnieks rukšķ (pēc Orvela),
    Ka “četras kājas” = “vērtība”,
    Bet “divas kājas” = “nerullē”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – kretinē)!
    .
    Ja Saimnieks kviec, ka “Krievi nāk!!!”
    Un gvelž, ka “MZ “valstij” VĀKS,
    Bez rietum-OKUPANTIEM ‘briest’!!!”
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – totāls “sviests”)!
    .
    Ja Sainieks ķērc: “Wooow – “hibrīdkarš”,
    JAU grauj šo “valsti”, gadiem garš!!!”
    Kā maitas putns, ap …(‘jūdzies’),
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “bauri” smies)!
    .
    Ja Saimnieks grib, lai “stukačiem”,
    No “skapja” gļēvi smirdošiem,
    Tiek “cieņa” ZOMBĒTA un “gods”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – pelnīts sods)!
    .
    Ja Saimnieks “prezentē”, ka šis,
    Ir “balts un pūkains” kustonis,
    Ne trekni rijošs SILES lops,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “profīts” skops)!
    .
    Ja Saimnieks uzdod samelot,
    Un “masmēdekļos” publiskot,
    Par SILES ‘rebēm’ “leģendas”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – BLEFS ir tas)!
    .
    Ja Saimnieks glaimus pieprasa,
    Iekš ANGAŽĒTA “mēdekļa” ~
    ‘Pūš’ “žurnālists”, lai “pūlis” dzird:
    “Yesss – tā vi’š i’!…” (kaut – šķērmi smird)…”

    Ja ZOMBĒTĀJS šķiet “goda vīrs”,
    Kam medijs der kā “mušpapīrs”,
    Pie kura ‘salīp’ VIENTIEŠI,
    Tad – MUĻĶU Zemē tā ‘vi’š i’!
    .
    Bet – tie, kas “nelien” (…) Saimniekiem,
    Tiek “CENZĒTI” no “mēdekļiem”:
    “Kam riebjas VERGOT “lojāli” ~
    Lai lasās… (dillēs), TĀ vi’š i’!…”

    =====

    Oriģinālversijas = “O.M.© blogā”:
    [ CENZĒTS ]
    u.c.

    MUĻĶU, totāli nozombētu LUMPEŅU, bezcerīgi aprobežotu “lojālpatrEJotu”, patoloģiski defektīvu “SILEI pietuvinātu lielāko kretīnu”, “proāmurikāniski orientētu gejropedālisku deRmoliberastu” rasistiski militārhistēriskās propagandas skarbi traumētu “biogaļas izstrādājumu”, demonstratīvi kriminālrecidīva “ķēķa tiesiskuma” SISTĒMĀ parazitējošu “(ekskre)mentu”, “prok(tologu)”, “(bez)godību” u.c. taml. šinderu, klaji PRETLIKUMĪGAS “revolucionārās pārliecības” lopiski trulu zombijfanu, derdzīgi glumu “(p)(ie)līdēju” un nožēlojami gļēvu “kluso mīzēju” zeme SILES “valsts” parodija “eurolatv(ĀN)ija”, XXI gadsimts.

    P.S. Visi “O.M.© arChīvā” fiksētie notikumi ir ienākušies vienīgi Lielp!sānu Pilsoniski Suverēnajā Republikā (LPSR), Ontūna Mazpusāna jurisdikcijā. Visas tēmas, pieminētie personāži, apstākļi u.t.t. ir visīstākie izdomājumi. Interesentiem (t.sk. – privāti) & lietišķai saziņai: ontuns.mazpusans(et)inbox. lv .

  2. nemūžam neņemtu Atbildēt

    un nepirktu neko no anonīmiem avotiem! Kas zina, kādu ļaužu darbs tas ir?

  3. Bankas karšu mīļotāji paliek gribot jeb jāzog.

  4. Nav nekas jauns. Sen ceļojot pa Islandes ziemeļgalu, kur termālo avotu apgabalos audzē tomātus, bija tādi stendiņi. Savukārt Jaunzēlandē pat kempingā bija klade, kur ierakstīties un kārba, kur ielikt naudu.

  5. Iespējams, ja tādas pārdotavas būtu ikdiena, zagtu daudz vairāk…

  6. Ne jau tur tas godīgums jāmeklē…Viss negodīgums atrodas augšā…

  7. Krievs somā ielika 5 gab., bet iemeta pāris melnos santīmiņus pa vienam nominālam.

  8. Interesanti, kāpēc biedrs, kas teica, ka jāņem kārtīgi un nauda nav jādod, kaut iemeta “cik nav žēl” , runāja svešā mēlē?

Draugiem Facebook Twitter Google+