Mobilā versija
+6.1°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
27. septembris, 2012
Drukāt

Sieviešu akti Astrīdas Meirānes personālizstādē

ReklāmfotoReklāmfoto

Fotogrāfes Astrīdas Meirānes sieviešu aktu sērija lielformāta fotogrāfijās personālizstādē “Būt” apskatāma galerijā “Istaba” līdz 20. oktobrim. Astrīda Meirāne ir profesionāla fotogrāfe ar salona stilu asinīs.

 

Pati atzīst, ka šo savdabīgo zīmogu viņas daiļradei savulaik uzspieduši trīspadsmit darba gadi Rīgas fotosalonā un vēlāk arī Rīgas vēstures un kuģniecības muzejā, strādājot par restaurācijas darbu fotogrāfi, kur ar filigrānu precizitāti nepieciešams dokumentēt visdažādākos muzeja fondu priekšmetus (mēbeles, traukus, gleznas, dokumentus u. c.) pirms un pēc restaurācijas. Tā, lai sena krēsla portretā būtu redzami visi ķirmju caurumiņi un vecā diplomā – ikviens plankumiņš, burzījums, laika zoba pieskāriens. Šī lieliskā darba pieredze iemācījusi fotogrāfei redzēt kadru uzreiz bez iespējas to vēlāk pielabot.

A. Meirāni reizēm mēdz dēvēt par ģimenes albuma fotogrāfi. Strādājot ar ikkatru modeli, viņa saredz tajā pozitīvo un spēj to izcelt, viņa prot saskatīt cilvēka sejā vērtības, kas nekad nenoveco. Ietekmējoties no vecajām fotogrāfijām, autore dažkārt pat ietērpj savus modeļus retrostila kostīmos, forografējot tos uz simtgadīgiem fotodarbnīcas foniem un vēlāk ietonējot bildes samtaini brūnas. Ar minimāliem līdzekļiem viņa salonu vienmēr mēģina iedzīvināt situācijā. Salona stils A. Meirānes izpratnē noteikti saistās ar harmoniju, romantiku un senatnīgumu.

Fotogrāfei svarīgi “iedarbināt” savu modeļu emocijas, lai fotografēšanās laikā panāktu atklātību, dažkārt tas notiek pilnīgi negaidot. Fotogrāfe stāsta:

 

“Cilvēks ir jājūt, tāpat kā jājūt priekšmeti, kad ikdienā tos fotografēju muzejā, ir jāredz gaisma, materiāls, faktūra. Tāpēc es labprātāk izvēlos analogās melnbaltās fotogrāfijas, jo tās ataino katru sīkumu un apjomu. Vislabvēlīgākā šķiet dabiskā gaisma – kad tā plūst no loga vai zīmē uz sienas ieslīpas strēles. Šādu efektu nav iespējams panākt mākslīgi.”

 

A. Meirānes ceļš fotodarbos ir gājis kā vairākumam labu mākslinieku – no vienkāršākā uz sarežģītāko ārējās izpausmēs un no sarežģītākā uz vienkāršāko dziļāko iekšējā tvērumā. A. Meirānes jaunākajā fotoizstādē “Būt” melnbaltais foto ienāk ar sievietes kailumu – intīmi un pietuvināti ielūkojas sievietes pasaulē, caur ikkatram modelim atbilstošu noskaņu un uzstādījumu dziļi un reizē klusināti atklājot tā personības skaistumu. Autore ir līdz pilnībai izkopusi tehniskos paņēmienus un izstādē tie ir sevišķi uzrunājoši – slīpās gaismas, sēpijas samtainais maigums, precīzu detaļu atlase koptēla sabalansējumā – priekšmeti un vide, kas neapgrūtina, bet organiski papildina galvenā uztveri.

Par savu izstādi A. Meirāne saka: “Gaismas kustība un nenotveramība vienmēr ir bijis mans iedvesmas avots. Saules slīpums pavasarī un rudenī allaž urda tvert skaistumu mirklī. Mani tēli rodas iekšējās gaismas pieredzē un tad es ieraugu modeli tepat blakus. Darba process atver ideālo telpu dialogam starp redzamo un iekšējo gaismu gan manī, gan modelī. Skaistuma pieskāriens vispilnīgākajā veidā ļauj BŪT.”

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+