Publicitātes foto

“Skaņu mežā’2016” uzstāsies eksperimentālās mūzikas ikonas “Autechre” 0

Ar savu četrpadsmito izlaidumu rudenī atgriezīsies nepieradinātās mūzikas festivāls “Skaņu mežs”, kas šogad notiks 13.-15. oktobrī, kā arī 12. novembrī, kad mūzikas namā “Daile” uzstāsies eksperimentālās mūzikas ikonas “Autechre” (Robs Brauns un Šons Būts). Dueta darbība sniedzas atpakaļ tālajā 1987. gadā; “Autechre” ir uzskatāms par vienu no trim vēsturiski nozīmīgās izdevniecības “Warp” atslēgas projektiem līdzās “Aphex Twin” un “Squarepusher”. Šis “Skaņu meža” koncerts ir daļa no vienīgās “Autechre” šī gada tūres, kas notiek sakarā ar dueta jaunā, pēc kārtas divpadsmitā albuma “elseq 1-5” izdošanu.
“Autechre” pirmsākumi meklējami reivu vilnī, kas 1990. gados pārņēma Eiropu. Elektroniskā deju mūzika, kas, pie ierobežotām tehnoloģiskām iespējām attīstījās 1980./1990. gadu mijā un riskēja ieslīgt vienveidīgā house mūzikā, guva jaunu izrāvienu caur vizionāro izdevniecību “Warp Records” Šefīldā, Anglijā. Tā atrada potenciālu māksliniekos, kas uztvēra laikmeta atsvešinātās noskaņas un strauji nākošo tehnoloģisko attīstību, un spēja uz indie mūzikas, reivu un postindustriālā estētiskā fona radīt novatorisku deju mūziku, kurā, cita starpā, apvienojās asimetriski un lauzti ritmi un Braiena Īno iedvesmots minimālisms. Šai izteiksmei pat tika piešķirts žanra nosaukums – IDM jeb inteliģentā deju mūzika. “Autechre” nozīmi nav iespējams pārspīlēt – to par iedvesmas avotu nosaukusi pat rokgrupa “Radiohead”; dueta nosaukums ir vienlīdzīgs ar IDM un šī perioda skaņu, tajā pašā laika duets vairākkārt paudis neapmierinātību ar šo jēdzienu, apgalvojot, ka tas ir pārlieku augstprātīgs un savā ziņā amerikānisks.
“Autechre” ir vairāki posmi, kuros nereti saplūdušas dažādas stilistikas – šie posmi ir savstarpēji visai atšķirīgi; nereti pat gadās, ka dueta cienītāji augstu vērtējot vienu tā daiļrades posmu, ir vēsāk noskaņoti pret kādu citu. Kā raksta medijs “FACT Magazine”, “”Autechre” vienmēr ir bijis viens no viedokļus polarizējošākajiem projektiem elektroniskajā mūzikā, būdams tāds pat saviem faniem.” Pirmais dueta posms, ko iezīmē pazīstamie albumi “Amber” un “Incunabula”, ir ambienti-ritmisks, taču 1994. gada albums “Anti EP” ieveda grupu izteiktā deju mūzikas teritorijā. 1990. gadu otrā puse nāca ar estētisku lūzumu un tādu hrestomātisku elektroniskās mūzikas albumu kā “Tri Repetae”, kurā dzirdami minimāli, salti un arvien sarežģītāki ritmi, kā arī sadarbību ar britu videomākslinieku Krisu Kaningemu, kas veidojis zināmākos “Autechre” un “Aphex Twin” videoklipus. Pēc tūkstošgades mijas tapušie ieraksti “Confield”, “Draft 7.30” un “Untilted” pārstāv dueta skaniski izaicinošāko posmu ar jo lielākā mērā dekonstruētiem un lauztiem ritmiem, neskaitāmiem savstarpēji kontrastējošu skaņu slāņiem un skaņu režijas dzelmēs paslēptām atturīgām melodijām, kuru apstrāde pieskaitāma avangarda elektronikas labākajiem paraugiem.
Nupat iznākušais, trīs gadus tapušais albums “elseq 1-5”, kura garums ir 238 minūtes (četras stundas un aptuveni pieci kompaktdiski), atspoguļo “Autechre” savu spēku briedumā un dueta dažādo agrāko estētiku un stilu saplūšanu – tajā ir gan deju mūzikas, gan agrīnās elektronikas, gan arī hiphopa iezīmes, taču ieraksts viscaur saglabā saltu, intensīvu (pat brīžiem radikālu) un izaicinošu skanējumu.
Elektroniskās mūzikas medijs “Resident Advisor” par “elseq 1-5” raksta sekojoši: “Izdevniecība “Warp” paziņojusi, ka neplāno šo ierakstu izdot fiziskā formātā. Ņemot vērā, ka “Autechre” ir ikoniska grupa, kuras fani ar entuziasmu pieņem jebkuru tās lēmumu, šis fakts nav mazsvarīgs, jo sanāk, ka “elseq 1-5” eksistē tikai kā digitālu datu apkopojums. “Autechre” šajā virzienā ir virzījušies jau kopš savā mūzikā apvienoja kompozīciju ar juceklīgumu, nomainīja melodiju un tempu pret matemātiku un sāka īstenot apjoma ziņā arvien lielākus projektus. “elseq 1-5” atsakās pakļauties jebkādam naratīvam, ko jūs mēģināsiet tajā sazīmēt. Četras stundas saspringtas, mulsinošas un brīžiem izklaidējošas elektroniskās mūzikas – šis albums ir cienīgs divu pionieru solis tālāk nezināmajā.”
“FACT Magazine” savukārt apgalvo, ka “zināms draudīgums vēl joprojām ir “Autechre” panākumu atslēga. Vai doma par četru stundu garu skarbu trokšņu un neparedzamu ritmu jums liek justies mazliet nedroši? Pasaulē, kurā mūzikas žanri izzūd, bet mūziķi dzenas pakaļ honorāriem, radīdami neizteiksmīgus un vienveidīgus ierakstus, ir patīkami apzināties, ka eksistē “Autechre”, kas šādu veselo saprātu ignorē.”
Pasākuma apmeklētājiem jābūt gataviem, ka saskaņā ar mūziķu vēlmi, “Autechre” uzstāšanās laikā koncertzālē būs pilnīga tumsa.



Reklāma
Reklāma
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.