Foto – Shutterstock

Vecās riepas – par nodošanu jāmaksā? 6

Devos uz autoservisu Lielvārdē uzlikt jaunas riepas. Man par brīnumu vecās lika paņemt līdzi (parasti tās varēju atstāt autoservisā). Servisa darbinieki teica, ka tagad riepu nodošana ir par maksu un viņi dod klientiem līdzi, lai paši var bez maksas nodot Lielvārdes atkritumu šķirošanas punktā. Kad uz turieni aizbraucu, darbiniece paskaidroja, ka riepas nepieņem, lai es braucot uz Ogri, tur par 2 eiro gabalā varēšot nodot. Kas tā par kārtību? Kur es riepas varētu dot bez maksas? Vineta Lielvārdē

Reklāma
Reklāma
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 53
Veselam
Cik bieži drīkst veikt rentgenu? Noskaidrojam! 17
Lasīt citas ziņas

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) Sabiedrisko attiecību nodaļas speciāliste Anda Zaļepska skaidroja, ka savu laiku nokalpojušas autoriepas ir atkritumi, kuru dabiskais sadalīšanās periods ir ļoti ilgs. Viena tonna autoriepu aizņem aptuveni 17 kubikmetru telpas, tāpēc to ilgstoša uzglabāšana kļūst par pieaugošu problēmu. Riepu formas dēļ to caurumos paliek neizplūdis gaiss, un poligonos apraktās riepas pēc kāda laika uzpeld, salaužot augsnes virskārtu. Tāpēc riepas aizliegts apglabāt atkritumu poligonos, tās jānodod pārstrādei vai reģenerācijai. Pastāv virkne riepu pārstrādes tehnoloģiju, piemēram, sasmalcinot iegūst gumijas pulveri, ko var izmantot jaunas gumijas ražošanā. To var izmantot celtniecībā, dažādu paklājiņu, buferu un paliktņu izgatavošanā. Arī veselām vai sagrieztām riepām var atrast lietojumu, piemēram, izmantot kā aizsargbarjeru trieciena mazināšanai.

Nolietoto riepu utilizācija – problēma visā Eiropā

CITI ŠOBRĪD LASA

Latvijā, tāpat kā Eiropā kopumā, nolietoto riepu apsaimniekošana pēdējā laikā kļuvusi par aktuālu problēmu, jo nav pietiekamu iespēju nodrošināt stabilu un kvalitatīvu riepu pārstrādi un reģenerāciju Eiropā tādā apjomā, lai neveidotos riepu uzkrājumi. Līdz šim liela daļa nolietoto riepu tika pārstrādātas Ķīnā. Pašlaik Ķīnā vairs nevar ievest riepas, un nav iespējams prognozēt, vai tuvākajā laikā kas varētu mainīties.

Lai novērstu situācijas, kad riepu pārstrādes problēmu dēļ tās nesankcionēti parādās neatļautās vietās, VARAM strādā pie prasību pārskatīšanas ražotājiem, vienlaikus pastiprinot kontroli un uzraudzību. A.  Zaļepska: – Nepieciešams izstrādāt atkritumu beigu stadijas kritērijus riepām, lai nevarētu spekulēt ar terminu otrreizējās izejvielas un riepu apstrādi saukt par pārstrādi. Atkritumu pārstrādes procesā radītam materiālam, kas tiek pārdots vai izmantots galaprodukta ražošanai, ir jāatbilst atkritumu beigu stadijas prasībām, kas noteiktas Latvijas normatīvajos aktos. Pašlaik VARAM strādā pie riepu beigu stadijas kritēriju izstrādes. Papildus jāattīsta Zaļā iepirkuma princips, lai veicinātu no nolietotām riepām pārstrādes procesā iegūto produktu realizāciju.

Bezmaksas nodošanas punkti

Pašvaldībām jānodrošina, ka tiek izveidoti un darbojas atkritumu savākšanas laukumi, kuros iespējams nodot arī riepas. Anda Zaļepska uzsvēra, ka autoservisiem nav obligāts pienākums bez maksas pieņemt nolietotās riepas. Atkritumu apsaimniekošanas sistēma Latvijā paredz iespēju privātpersonām bez maksas nodot utilizācijai līdz četrām nolietotām vieglo transportlīdzekļu riepām gada laikā. To iespējams izdarīt specializētajos pieņemšanas punktos (plašāku informāciju par tuvāko pieņemšanas punktu var iegūt: www.atkritumi.lv/lv/karte/nolietotas-riepas/).

Nav tā, ka lasītājas minētajā reģionā ir tikai Ogres pieņemšanas punkts, kur par katru nodoto riepu jāmaksā 2 eiro. Bez maksas tās iespējams nodot:

• Tvaika ielā 39 Rīgā, (“Eko osta”);

• Getliņu ielā 5 Rumbulā (“Eсo Baltia Vide”);

• Granīta ielā 31 k-5 Salaspils novadā (“Dīlers”);

• šķiroto atkritumu pieņemšanas laukumā Ikšķilē (“Kaparāmura karjers – Ezeri”);

• šķiroto atkritumu pieņemšanas laukumā Rīgas ielā 27 Baldonē;

• šķiroto atkritumu pieņemšanas laukumā Madlienā, “Šķirotava”.

Ja privātpersonai jānodod lielāks skaits riepu, tas ir maksas pakalpojums.

Reklāma
Reklāma

Vai nepalielināsies ceļmalās pamesto riepu daudzums?

Starptautiskajos un arī Latvijas normatīvajos aktos ir nostiprināts princips “piesārņotājs maksā”, kas nosaka, ka piesārņotājs sedz visus izdevumus, kas saistīti ar tā radīto atkritumu atbilstošu apsaimniekošanu. Riepu izmešana tam neatbilstošās vietās ir vides piesārņošana ar atkritumiem, par ko var piemērot administratīvo sodu, kas ir būtiski lielāks par summu, no kādas jāšķiras, ja riepas nodod tam paredzētajās vietās. Atbilstīgi Administratīvo pārkāpumu kodeksa 58. pantam par gaisa, zemes, mežu vai iekšējo ūdeņu piesārņošanu ar atkritumiem fiziskām personām var uzlikt 70–700 eiro naudassodu.

UZZIŅA

Katrs iedzīvotājs gadā bez maksas var nodot četru riepu komplektu.