Ekonomika
Bizness

Vecie biznesa modeļi vairs neder: vietējie ar bažām gaida “Lidl” un “IKEA” 8

Foto – BNS/LETA

Interneta veikali un zemo cenu līderi mūsdienās kļūst arvien populārāki, tādēļ apdraudēti jūtas mazumtirgotāji un vietējie ražotāji, kas nespēj konkurēt ar šiem “milžiem”. Zināmas bažas tiem rada tādu veikalu, kā, piemēram, “IKEA” un “Lidl” popularitātes pieaugums, mākslīgais intelekts un robotizācija, kas spēj apmierināt visas pircēja vēlmes. Kas mazajiem tirgotājiem būtu jādara, lai spētu izdzīvot šajos konkurences apstākļos?

“Līdz kaulam” jāiepazīst savs klients

Lai sniegtu atbildes uz šo un citiem jautājumiem, šodien Rīgas brīvostā viesojās mārketinga eksperts, pircēju un patērētāju uzvedības pētnieks Kens Hjūzs no Īrijas, kurš guvis starptautisku pieredzi, strādājot ar pasaulē zināmiem zīmoliem. Mazumtirdzniecības digitālās stratēģijas darbnīcā “Retail Rewired” viņš interesentus iepazīstināja ar to, kā uzņēmējiem radīt savu tēlu digitālajā vidē un kļūt pamanāmākiem, raisīt uzticību saviem klientiem un novērst viņu uzmanību no viedtālruņiem, kuru dēļ klienti pie kases vairs neveic spontānus pirkumus.

Mazumtirdzniecības nozare visā pasaulē, Eiropā un arī Latvijā šobrīd piedzīvo būtiskas pārmaiņas. Tirdzniecība arvien vairāk noris internetā, ierastie un iedarbīgie mārketinga rīki, piemēram, cenu atlaides vairs nesniedz gaidīto efektu. Arī zemo cenu līderu – veikalu “Lidl” un “IKEA” ienākšanu Latvijas tirgū, ko ar bažām gaida vietējie mazumtirgotāji un ražotāji, visticamāk, pamatīgi satricinās vietējo tirgu, tādēļ mazajiem tirgotājiem nepieciešams manīt savus darbības principus, lai spētu izdzīvot šajos konkurences apstākļos. “Cilvēki arvien biežāk izvēlas iepirkties internetā, tādēļ samazinās pircējus skaits fiziskajās tirdzniecības vietās un veikalos, kā arī pēdējos gados ir krasi mainījušās patērētāju vērtības un ieradumi,” “LA” norāda projekta “Gaide Media” vadītāja Gunita Gaide. “Turpmāk, lai mazumtirgotājs jaunajā situācijā varētu veiksmīgi attīstīties, ir jāizmanto pavisam citas biznesa stratēģijas. Ir jābūt elastīgam, precīzi jāzina, kur atrodas pircējs gan fiziskajā, gan digitālajā telpā. Tāpat ir jāpārzina sava patērētāja vēlmes, ieradumi un nepieciešamības, jāatbild šim pieprasījumam gan ar produktu, gan zīmolu.”

Jāpielāgojas mūsdienu laikmeta prasībām

Mākslīgais intelekts un koplietošanas ekonomika tuvākajā nākotnē izmainīs pamatus uz kā ir būvēta mums labi zināmā un pierastā patērētāju ekonomika. Ierastie mārketinga triki jau šobrīd vairs nestrādā, tāpēc ka cilvēki pie kases vairs neveic spontānus pirkumus, jo ir iegrimuši savos viedtālruņos. Kens Hjūzs šajā situācijā piedāvā izmantot zelta resursu jeb pircēju maņas– smaržu, garšu, redzi, tausti. Ieinteresēt un uzrunāt savu klientu īpašā, individuālā veidā, kas atbilst viņa vēlmēm, vecumam un dzīves izpratnei. “Jābūt diezgan trakam, lai domātu, ka nākotnē varēs darboties tieši tā, kā tas darīts līdz šim,” tiešs savos izteikumos bija K. Hjūzs. “Vecie biznesa modeļi neatver jaunas durvis, jo izmaiņas ir ārkārtīgi straujas. Jābūvē jauni modeļi, pielāgojoties mūsdienu laikmeta prasībām un arī īpatnībām.”

“Mūsu pircēji ir ļoti izglītoti, tādēļ ir arī gana prasīgi. Vēlas labu cenu, kvalitatīvu produktu un arī pietiekami lielu sortimentu,” ar mazumtirdzniecības tendencēm Latvijā iepazīstināja “Nielsen Latvia” mazumtirdzniecības klientu apkalpošanas nodaļas vecākā speciāliste Anda Daliņa. Apkopotās tendences liecina, ka viena no galvenajām mūsu vēlmēm ir visu nepieciešamu nopirkt vienā veikalā. Latviešiem patīk arī izmēģināt jaunus produktus, iegādāties svaigu pārtiku – gaļu, zivis, dārzeņus un augļus. Esam diezgan veselīgi un iecienījuši bioloģiski audzētus produktus.

Izmaiņas un inovācijas ir pamats visam

K. Hjūzs dabnīcas laikā akcentēja trīs būtiskākās atziņas. Pirmkārt, ne produkti, ne zīmoli, ne veikals, bet gan pircējs mūsdienās ir visa centrā. Tādēļ tirgotājiem galvenokārt ir jāapmierina savus klientus, apkalpojot tādā veidā, kādā viņi to pieprasa. Otrkārt, jaunievedumiem jeb inovācijām jākļūst par pamatu tam, kā pārdzīvot izmaiņas tradicionālajā un modernajā mazumtirdzniecībā. Uzņēmējiem jāiemācās būt ātriem un elastīgiem, lai reaģētu uz izmaiņām patērētāju uzvedībā un jaunajās tehnoloģijās. Un, treškārt – tirdzniecība un pircēji ir kļuvuši dinamiski un vairs nav prognozējami. Lai izdzīvotu nākotnē, arī pēc 2020. gada, ražotājiem un tirgotājiem ir jāpārskata sava biznesa stratēģija, patērētājam atvēlot galveno lomu.

LA.lv