Mobilā versija
-4.0°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
10. janvāris, 2012
Drukāt

Vēl retinās autobusus laukos

Foto - Dainis BušmanisFoto - Dainis Bušmanis

Valdība šodien spriedīs par pasažieru dotāciju dalījumu plānošanas reģioniem, kas tālāk tos virzīs autobusu pasažieru pārvadātājiem vietējos maršrutos. Kopējais samazinājums vietējos, tā saucamajos lauku maršrutos šajā gadā ir iecerēts Ls 1,3 milj. liels, kas kopā veido 15,8% lielu kritumu salīdzinājumā ar aizvadīto gadu. 


Gada beigās apstiprinātā “Kārtība, kādā valsts budžetā sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos paredzētos līdzekļus sadala starp plānošanas reģioniem” paredz jaunu, saimnieciski pamatotāku kārtību naudas dalīšanā. Jauno kritēriju ieviešana īpaši sāpīgi sit Zemgales plānošanas reģionam, mazāk – Vidzemes plānošanas reģionam.

Kā norāda Autotransporta direkcijas (ATD) sabiedriskā transporta plānošanas daļas vadītājs Ivars Zaļais, jaunie noteikumi ir taisnīgāki, tie naudas dalīšanā vairs neparedz ņemt vērā pārvadātāju zaudējumus, iedzīvotāju blīvumu, bezdarba līmeni, strādājošo vidējo darba samaksu, tomēr naudas piešķiršanā vērtēs pārvadātāju viena kilometra pašizmaksu, naudas ieņēmumus uz vienu kilometru, vidējo autobusu noslogojumu, grants ceļu īpatsvaru un sociālo objektu skaitu.

“Agrāk bija tā: ja pasažieru pārvadātājs vairāk brauca, necentās optimizēt maršrutus, tad saņēma aizvien lielāku dotāciju. Tā tas notika, piemēram, Zemgales plānošanas reģionā. Patlaban tā rīkoties nevarēs,” teic I. Zaļais. Viņš atklāja, ka saistībā ar jauno aprēķina metodiku Zemgales cilvēkiem dotācija vietējiem pasažieru pārvadājumiem šajā gadā samazinātos par 41%. Lai nebūtu tik strauja krituma, šodien izskatīšanā valdības sēdē ir sagatavoti vairāki varianti, tostarp tiks piedāvāts modelis samazināt dotāciju ne vairāk kā par 30%. Plānošanas reģionu pārstāvji šīm modelim jau esot piekrituši. Šajā gadījumā Kurzemē samazinājums vietējiem autobusu maršrutiem būtu 4,1%, Latgalē 6,2%, Rīgas plānošanas reģionā 5,1%, Vidzemē 27,8%, bet Zemgales plānošanas reģionā 30%.

Vidzemes plānošanas reģiona vadītājs Nikolajs Stepanovs vakar uzsvēra – ar šo samazinājumu tiek pārkāpta sarkanā līnija vietējos pasažieru pārvadājumos. Proti, valsts nevarēs izpildīt likumos noteiktās cilvēku tiesības nokļūt uz darbu, pie ārsta vai uz valsts iestādi.

 

Savukārt Vidzemes autobusu pārvadājumu uzņēmuma a/s “Cata” direktors Andrejs Malkavs bija skarbs: “Tas nav normāli, laukos dzīvo latvieši, cilvēki ar latvisku domāšanu, un mēs viņus nīdējam. Jau patlaban ir daudz maršrutu, kas saskaņoti ar skolēnu vajadzībām, strādājošie cilvēki vakarā no darba ar autobusu mājās netiek.”

 

“Cata” pērn, lai samazinātu pašizmaksu, nopirka desmit mikroautobusus, kas dienā tērējot 20 litrus degvielas mazāk nekā lielie autobusi. Savukārt jaunajiem, ekonomiskajiem “Izsuzu” zīmola autobusiem ietaupījums ir 10 litri degvielas uz 100 kilometriem. Algas darbiniekiem samazināja par 10%. “Ļoti bēdīgi. Biļešu cenas laukos celt nevar. Naudas samazinājums nozarei vairāk varētu notikt uz starppilsētu reisu rēķina,” piebilst A. Malkavs. Pārvadātāji tomēr pieļauj nelielu biļešu cenu kāpumu, tāpat varētu pārvadāt cilvēkus ar skolēnu autobusiem.

Latvijas Pašvaldību savienībā (LPS) uzskata – kopējais finansējuma samazinājums vietējiem maršrutiem ir neadekvāts, un tas ir veikts bez jebkādu nosacījumu izvērtēšanas.

 

“Apstiprinot konsolidācijas plānus un kārtību, kādā sadalīja valsts atbalstu plānošanas reģioniem, netika izvērtēta ietekme uz vietējiem pārvadājumiem. Naudu vietējiem maršrutiem samazināja pēc pārpalikuma principa – vispirms dzelzceļš, tad starppilsētu pārvadājumi, ja paliks pāri, tad arī vietējiem pārvadājumiem.

 

Atbildība par esošo situāciju ir jāuzņemas valdībai un Satiksmes ministrijai tāpēc, ka Pašvaldību savienība neskaitāmas reizes brīdināja, ka tālāks naudas atbalsta samazinājums nav iespējams,” teic LPS padomnieks Aino Salmiņš.

Piebildīsim, ka starppilsētu autobusu un dzelzceļa pārvadājumiem šajā gadā valsts dotāciju samazināja par 10,6%, bet plānošanas reģioniem un pilsētām – par 16,7%. Kopējais samazinājums bez iepriekšējo gadu parādiem ir piecu miljonu latu liels.

 

Uzziņa

Jaunie kritēriji dotācijas piešķiršanai pasažieru pārvadājumos:

* pārvadātāju ieņēmumi un izdevumi vietējās nozīmes maršrutu tīklā,

* valsts un pašvaldību autoceļu kopgarums, tajā skaitā grants ceļu īpatsvars,

* skolu skaits,

* valsts un pašvaldību iestāžu skaits,

* ārstniecības iestāžu skaits,

* vidējais autobusu noslogojums.

Avots: MK noteikumi

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+