Mobilā versija
+4.9°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
3. jūlijs, 2014
Drukāt

VID piesaka karu autoservisiem
 (9)

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Valsts ieņēmumu dienests (VID) aicina nelegāli strādājošos autoapkopes uzņēmumus un kaktu autoatslēdzniekus pašiem aprēķināt un samaksāt valstij nodokļus, reģistrēt saimniecisko darbību, deklarēt naudas ieņēmumus, strādnieku skaitu un viņiem aprēķinātās algas pilnā apmērā.

Godīgas dzīves sākšanai uzņēmējiem doti divi šīs vasaras mēneši. Kā skaidro VID, viņiem tā būšot pēdējā iespēja pašiem labprātīgi novērst kļūdas un pārkāpumus saimnieciskajā darbībā. Bet ar nepaklausīgajiem jau šoruden sākšoties citas sarunas.

Nozare – liels perēklis


VID ģenerāldirektore Ināra Pētersone atzīst, ka automobiļu apkopes un remonta nozare ir viena no ēnu ekonomikas lielākajiem perēkļiem. Nozarē strādājošo deklarētie nodokļu maksājumi ir aizdomīgi mazi, krietni mazāki, nekā tiem vajadzētu būt, spriežot pēc šī uzņēmējdarbības veida ekonomiskās būtības. Tas liecina, ka uzņēmumos slēpj patiesos ienākumus, darbinieku skaitu un algas maksā aploksnēs.

Aizdomas par patieso ienākumu slēpšanu VID rodas tāpēc, ka pārāk mazas šķiet uzņēmumu maksātās pievienotās vērtības nodokļa summas, savukārt izdevumu daļa tiek mākslīgi palielināta. Pēc automobiļu apkopes un remonta nozares uzņēmumu gada pārskatiem spriežot, lielākā daļa uzņēmumu darbojas ar zaudējumiem, turklāt vairākus gadus pēc kārtas.

Par algu maksāšanu aploksnēs liecina tas, ka oficiāli reģistrētie algu apmēri nozarē strādājošajiem ir smieklīgi mazi. Piemēram, 2014. gada martā vidējā mēneša darba samaksa nozarē bija 324 eiro – vairāk nekā uz pusi mazāka par vidējo darba samaksu valstī. Aizdomīgi mazas ir arī oficiāli uzrādītās nozarē nodarbināto stundas tarifa likmes. Pēc VID datiem, autoatslēdznieka vidējā stundas tarifa likme ir 2,60 eiro, bet vismazākā stundas tarifa likme nepārsniedz 85 centus. Tajos uzņēmumos, kur pērn vidējā mēneša darba samaksa pārsniedza valstī vidējo darba samaksu, autoatslēdznieka profesijas vidējā stundas tarifa likme ir 5,60 eiro. Liels ir arī nepilnu darba laiku nodarbināto darbinieku īpatsvars, vairākos uzņēmumos visi pamatprofesijās nodarbinātie oficiāli strādā tikai nepilnu darba laiku.

Kas draud rudenī


VID sola vispirms sākt ar preventīviem pasākumiem, proti, vēlreiz aizrādīt uzņēmumiem uz to pieļautajiem pārkāpumiem, prasot paskaidrojumus un aicinot izlabot ieņēmumu deklarācijās pieļautās kļūdas un samaksāt valstij nodokļus pilnā apmērā.

Ja aizrādījumi nelīdzēs un nekādu uzlabojumu nebūs, tad VID ķersies pie vērienīgām uzņēmumu grāmatvedības pārbaudēm, nesamaksāto nodokļu aprēķiniem un naudas sodiem vainīgajiem, tostarp ne tikai pašiem komersantiem, bet arī komersantu darbībā iesaistītajām fiziskajām personām.

Kā skaidro VID, personai, kas nereģistrējas kā nodokļu maksātāja un neiesniedz nodokļu deklarācijas, VID veic pārbaudi no dienas, kad tas bija jādara, aprēķina un piedzen nodokli, ar to saistīto nokavējuma naudu un soda naudu 100% apmērā.

Cita starpā VID aicina arī fiziskas personas legalizēt savu biznesu. Par nereģistrētu saimniecisko darbību var piespriest no 210 līdz 350 eiro lielu naudas sodu. Ja nelīdzēs ne aizrādījumi, ne pārbaudes, tad nepaklausīgos sagaida dažnedažādi saimniecisko darbību ierobežojošie pasākumi.

Godīgie – reta parādība


Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš atzīst – automobiļu apkopes un remonta nozarē nodokļu maksātāji ir reta parādība. “No aptuveni 4000 oficiāli reģistrētajiem uzņēmumiem viņu skaits diezin vai pārsniedz 10 procentus, savukārt 60 līdz 70 procenti nozarē strādājošo slēpj patiesos ienākumus, maksājot mazākus nodokļus, nekā būtu jāmaksā patiesībā, vai nemaksā neko,” saka Ingus Rūtiņš.

Viņaprāt, VID plānotie preventīvie pasākumi varētu ietekmēt galvenokārt tos uzņēmumu vadītājus, kuriem arī līdz šim bijusi izpratne par nodokļu maksāšanas nepieciešamību un bijusi vēlēšanās to darīt. Pret pārējiem VID neatliks nekas cits kā vērsties ar represijām.

Uzņēmuma “Amserv Motors” valdes loceklis Armands Vimba uzskata – godīgi strādājošie uzņēmēji nespēj konkurēt ar nelegāli strādājošajiem, kas nemaksā nodokļus. Turklāt tos nemaksā pat lieli uzņēmumi, kuri ik gadu piedalās valsts un pašvaldību iepirkumu konkursos par autoparka apkopi. “Tas, protams, ietekmē mūsu un citu godīgi strādājošo uzņēmējdarbību,” atzīst Armands Vimba. “Ja savā uzņēmumā, godīgi strādājot, spējam piedāvāt autoatslēdzniekam atalgojumā, piemēram, 1000 eiro uz papīra, tad kaktu servisos viņam gandrīz to pašu maksā uz rokas. Iznākumā prasmīgi autoatslēdznieki aiziet strādāt nelegālajā sektorā – tur, kur viņiem maksā vairāk.”

Citu autoapkopes uzņēmumu pārstāvji man atzīst, ka cilvēki, kuriem jāremontē viņu spēkrati, paši labprāt izvēlas autoservisus, kuros strādā bez pievienotās vērtības nodokļa – remonts tur maksā par piektdaļu lētāk nekā servisos, kuros ietur šo nodokli. Godīgi strādājošie nespēj konkurēt ar kaktu autoservisiem. Izvēli par labu tiem nereti ietekmē arī apdrošināšanas sabiedrības. Ja gadās sadauzīt auto, kuram ir, piemēram, KASKO apdrošināšana, apdrošināšanas atlīdzība ir pārāk maza, lai to izremontētu godīgi strādājošā autoremonta uzņēmumā. Turklāt, tā kā atlīdzību apdrošinātājs maksā klientam skaidrā naudā, tā vēl vairāk atvieglo ceļu uz nelegāli strādājošo autoservisu.

“VID plānotie pasākumi nozarei lielus zaudējumus nesagādās,” domā Ingus Rūtiņš, “drīzāk ar laiku palīdzēs tai attīrīties no nelegāli strādājošajiem uzņēmumiem un kaktu atslēdzniekiem, kas mēģina izkonkurēt godīgi strādājošos, nemaksājot nodokļus, slēpjot ienākumus vai izmantojot citus paņēmienus. Viņiem var būt tikai divas iespējas – sākt strādāt godīgi vai likvidēties.” Vai no šiem pasākumiem nozarei un valstij būs kāds labums, to manis aptaujātie nozares pārstāvji varēšot pateikt tikai pēc kāda laika.

Pievienot komentāru

Komentāri (9)

  1. Es parekinaju un nospriedu ka vieniga iespeja nakotne bus pasiem stradat un atgriezties uz naturalo saimniecibu . Nav jegas ar kaut ko nodarboties , uzturot nabaga stradniekus , ja apmeram puse no stradnieku algas japiemaksa valstij… DOLARUS – ATEJAS PAPIRU KO PARDOD PA 100 ERO RULLI -KO SARAZO PRIVATIE … ATZIST PAR VALUTU UN KAMER TA BUS TIKMER NOTIEK EIRO IZNICINASANA. ARI VALSTS PANEM NO BERNU UZTURESANAS CAUR PVN UN CITIEM NODOKLIEM APMERAM PUSI. BERNI LATVIJA SPIESTI MAKSAT PVN PAR PARTIKU ,APGERBU AUTINIEM … UN TAS BERNU PABALSTS IR POLITIKU IZDOMATS TERMINS – VISTIRAKA FILOZOFIJA… KAMER DOLARU UZSKATIS PAR VALUTU TIKMER AR KATRU DIENU PIEAUGS NABADZIBA UN HAOSS … ARI KAMER IEVEDIS PRECES NO KINAS UN CITAM VALSTIM KUR IR SAVA VALUTA , LIKUMDOSANA TIKMER LATVIJAS UN EIROPAS EKONOMIKA SAGRUS PILNIBA -TAS IR APREKINAMS TIRI ARITMETISKI UN DIEZGAN PRECIZI. TAPEC VAJAG ATMEST MELUS UN ILUZIJAS KUR MES DZIVOJAM UN KAS ESAM … KAUT GAN JA SAPRATIGI PIEIET TAD TIKAI TAS KUNGS JAHVEH UN JESUA [JEZUS] VAR PALIDZET … LATVIJAI DIEVS DEVIS BRINISKIGU DABU … MEKLESIM PATVERUMU PIE TA KUNGA UN STRADASIM ZEMI LAI VISMAZ PABAROTU SEVI UN SAVU GIMENI

  2. Apdrošīnātājs Atbildēt

    Kasko sedz tieši to, ko klients, nopērkot segumu, līgumā nopircis.

  3. Nevajag gramstīties pa debesīm , jo pat zirgam skaidrs , ja godīgi maksāsi nodokļus – aiziesi pa burbuli , uzlieciet vēl lielākus nodokļus , nemaksās vispār . Kas vinnē no nesamērigi lielā PVN cigaretēm , vai Valsts ??? Brīžiem liekas ,ka mūsu Valdībā lielākā daļa strādā no ārzemēm iesūtītie spiegi .

  4. a ViD ierēdņiem, nez, auto remontēt nekad vairs nevajadzēs? 🙂

  5. VID darbinieki turpmāk brauks tikai ar nullītēm auto, remontēt neatmaksāsies… vai arī soļos kājām sabiedrisko vai velotransportu…

  6. VID laikam nekad nav dzirdējis par stundas likmi autoservīzā 15 Ls apmērā ?

  7. Vispirms gan valstī par esošo nodokļu sistēmu, kas neveicina normālu uzņēmējdarbību, kur nu vēl tās attīstību, būtu ne vien jādomā, bet ar lielu steigu esošā represīvi deģenerējošā sistēma jāmaina uz attīstošu!

  8. Kādus melus var gvelzt!
    ” Ja gadās sadauzīt auto, kuram ir, piemēram, KASKO apdrošināšana, apdrošināšanas atlīdzība ir pārāk maza, lai to izremontētu godīgi strādājošā autoremonta uzņēmumā.”
    Nevajag saistīties ar kaktu apdrošināšanu par lētām cenā, ko piedāvā nejēdzīgi brokeri, bet izvēlēties godīgus apdrošināšanas uzņēmumus. Tad arī auto var atjaunot pie oficiālā auto dīlera, nevis ar naudas žūksnīti rokā bizot pie “tēvoča Smita”, saucot: Re, kas palika pāri remontam no apdrošināšanas summas, tieši kā tu arī teici, Alfrēd.

  9. Arī točkām reiz pieteica karu un čiks vien iznāca, tās jorojām zeļ un plaukst.

Gatis Strads. Mežā neatkarīgāks nekā teātrīSkatoties uz kokiem, redz ainavu, nevis eiro
Pasaulē
INFOGRAFIKA: Budžeta prioritātes - aizsardzība, drošība, veselība2017. gada valsts budžeta prioritārās nozares ir aizsardzība, sabiedriskā drošība un kārtība, veselība, sociālā aizsardzība un izglītība.
Draugiem Facebook Twitter Google+