Foto: LETA

Apkopota informācija par pasažieriem, kuriem atteikts lidojums neadekvātas uzvedības dēļ 0

Valsts aģentūra “Civilās aviācijas aģentūra” norāda, ka šī gada pirmajā ceturksnī starptautiskajā lidostā “Rīga” 144 pasažieriem atteikts lidojums neadekvātas uzvedības vai būtiska alkohola reibuma dēļ.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Meļu un viltnieku reitings pēc zodiaka zīmes. Pēdējo vietu ieņem Strēlnieks, bet kurš ir pirmajā? 14
Ir vairāki iemesli, kāpēc Krievija nevēlējās, lai Rietumi to uzzina: okupanti, iespējams, piedzīvojuši līdz šim lielāko apkaunojumu 47
Saūda Arābijas prinči gatavojas dot sāpīgu triecienu Putinam. Vai Kremlim pietiks naudas, lai turpinātu karu? 156
Lasīt citas ziņas
Pēdējos gados aviācijā pieaudzis to pasažieru skaits, kuru rīcība lidojuma laikā apdraud citu pasažieru drošību.

Eiropas Aviācijas drošības aģentūras dati liecina, ka ik pēc trim stundām Eiropas Savienībā lidojuma laikā notiek kāds bīstams incidents, kas apdraud lidojuma drošību.

CITI ŠOBRĪD LASA

Savukārt vismaz reizi mēnesī lidmašīna spiesta veikt ārkārtas nosēšanos pasažieru neadekvātās uzvedības dēļ. Visbiežāk pasažieri neievēro drošības normas tieši alkohola ietekmē.

Arī starptautiskajā lidostā “Rīga” palielinās personu skaits, kuriem drošības apstākļu dēļ tiek aizliegta iekāpšana lidmašīnā. 2017. gadā starptautiskajā lidostā “Rīga” 311 personām atteikts plānotais lidojums viņu rīcības un uzvedības dēļ, savukārt 2018. gadā tādas bija jau 468 personas.

Savukārt 2019. gada pirmajā ceturksnī iekāpšana lidmašīnā atteikta 144 personām, kas ir nedaudz mazāk nekā 2016. gadā visa gada laikā, kad lidojums atteikts 210 personām.

Veiksmīgas pirmslidojuma kontroles rezultātā vienlaikus ir uzlabojusies situācija ar neadekvātiem pasažieriem lidojumu laikā.

Pēc Civilās aviācijas aģentūras datiem, 2016. gadā notika 21 incidents lidojuma laikā, kam par pamatu bija neadekvāta pasažiera uzvedība, 2017. gadā – deviņi gadījumi, bet 2018. gadā – 11 gadījumi.

Šogad pirmajā ceturksnī lidmašīnas apkalpe ziņoja par diviem gadījumiem, kad paaugstinātas bīstamības incidentu lidojuma laikā radījis pasažieris alkohola reibumā vai ar neadekvātu uzvedību.

Pasažieru skaita pieaugums, kuriem lidostā atteikts plānotais lidojums, skaidrojams gan ar kopējo apkalpoto pasažieru, gan lidojumu skaita pieaugumu. Tomēr proporcionāli pasažieru skaits, kuriem tiek atteikts lidojums, pieaug straujāk.

Tas apliecina cilvēku attieksmes pasliktināšanos pret civilās aviācijas drošības prasībām.

Civilās aviācijas aģentūra atgādina, ka pērkot aviobiļetes, pasažieri piekrīt aviokompāniju noteikumiem. Tie cita starpā paredz tiesības atteikt pasažierim lidojumu, ja viņš ar savu rīcību var apdraudēt citu cilvēku drošību, veselību vai lidojumu kopumā.

Arī likums “Par aviāciju” nosaka, ka aviokompānijas ir tiesīgas vienpusēji izbeigt pasažiera gaisa pārvadājuma līgumu, ja pasažieris pārkāpj pārvadātāja dotos norādījumus un ar savu rīcību rada draudus gaisa kuģa lidojuma drošumam.

Lēmumu par lidojuma atteikšanu pieņem aviokompānija vai tās piesaistītais virszemes apkalpošanas aģents, izvērtējot pasažiera atbilstību droša lidojuma prasībām.

Nepieciešamības gadījumā pasažierus ar neadekvātu uzvedību var nodot Valsts policijai tālāku darbību veikšanai.

Savukārt lidmašīnu apkalpe ir apmācīta, kā lidojuma laikā rīkoties paaugstinātas bīstamības apstākļos, ko izraisījusi pasažieru neadekvātā rīcība. Sākotnēji ar pasažieriem tiek veiktas pārrunas, tāpat viņi tiek brīdināti par iespējamām sekām, ja lidmašīnai nāksies veikt ārkārtas nosēšanos.

Reklāma
Reklāma

Ja pasažieri nereaģē uz brīdinājumiem, viņu rīcībspēja lidmašīnā var tikt ierobežota. Savukārt pēc nosēšanās pasažieris tiks nodots attiecīgās valsts likumsargiem.

Jāuzsver, ka personai, kurai būtisku drošības pārkāpumu dēļ tiek atteikts lidojums vai viņas uzvedība radījusi bīstamu situāciju lidojuma laikā, var iestāties smagas sekas.

Šīm personām var piemērot ne vien sodu atbilstoši katras valsts normatīvajiem aktiem, bet aviokompānijām ir arī tiesības pieņemt lēmumu par konkrētā pasažiera neapkalpošanu nākotnē.

Turklāt drošības nolūkā šādu lēmumu var pieņemt arī citas aviokompānijas, kas nozīmē, ka nākotnē šādai personai var būt problēmas pārvietoties ar lidmašīnām.

Gadījumos, kad pasažiera uzvedības dēļ lidmašīna spiesta veikt ārkārtas nosēšanos, aviosabiedrība no šī pasažiera ir tiesīga piedzīt visus radušos izdevumus.

Civilās aviācijas aģentūra atgādina, ka civilās aviācijas jomā pret neadekvātiem pasažieriem ir noteikta “nulles” tolerance.

Pasažieri visbiežāk rada bīstamas situācijas ar pārmērīgu alkohola lietošanu pirms vai lidojuma laikā, piemēram, lidmašīnā pēc alkohola lietošanas uzvedas agresīvi pret apkalpi un citiem pasažieriem.

Nereti alkohols tiek sajaukts ar dažādām citām apreibinošām vielām. Aviācijas drošību pasažieri ietekmē, neievērojot apkalpojošā personāla instrukcijas, piemēram, smēķējot.

Tāpat pasažieri mēdz būt agresīvi pret citiem gan verbāli, gan fiziski. Nereti alkohola reibumā esošie pasažieri būtiski traucē apkalpojošā personāla tiešo pienākumu izpildi.

Vienlaikus alkohola reibumā esošie pasažieri var apdraudēt sevi un citus pasažierus ārkārtas situācijās, kad tiek veikta lidmašīnas evakuācija.

Atgādinām, ka lidmašīnā esošais skābeklis ir retināts, tas ir līdzvērtīgs gaisam, ko cilvēks elpo, atrodoties kalnos 1500 līdz 2500 metru augstumā.

Attiecīgi arī alkohola lietošana iedarbojas citādāk nekā parastos apstākļos uz zemes – pasažieris lidojuma laikā apreibst ātrāk un spēcīgāk.

Tādēļ ir nepieciešams izvērtēt, cik daudz alkoholu lietot pirms lidojuma un lidojuma laikā, lai alkohola lietošana neietekmētu personas rīcībspēju.

Civilās aviācijas aģentūra atgādina, ka drošība aviācijas nozarē ir prioritāte un aicina nopietni pārdomāt savu rīcību pirms lidojuma un lidojuma laikā, atsakoties no pārmērīgas alkohola lietošanas un darbībām, kas var kaitēt savai un citu cilvēku drošībai.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.