British Airways lidmašīnas
British Airways lidmašīnas
Foto. Adrian DENNIS / AFP

Aviobiļešu cenu kāpums visā pasaulē pārsniedzis inflāciju. Protams! Tāds vienkārši ir bizness 6

Aviokompānijas gūst milzīgu peļņu no globālā ceļojumu uzplaukuma, tas arī uztur aviobiļešu cenas augstā līmenī. Vieni jautā, vai biļešu cenas pazemināsies, kamēr citi uzskata, ka tām ir jābūt vēl augstākām. Aviobiļešu cenas joprojām pārsniedz pirmspandēmijas līmeni, jo aviācijas nozare saskaras ar spēcīgu pieprasījumu.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
6 lietas, ko nedrīkst aizdot citiem, lai nezaudētu savu laimi un veiksmi
Kokteilis
Personības TESTS. Izvēlies vienu ceļu, un mēs pateiksim, vai tavas dzīves kompass noregulēts pareizajā virzienā
Kokteilis
“Kad Sīrija kritīs…” Aklā gaišreģe Vanga pareģojusi nemierus Sīrijā, taču pravietojuma turpinājums ir vēl biedējošāks… 141
Lasīt citas ziņas

Ikviens, kurš ir iegādājies lidojumu 2023. gadā, to jau zinās, taču ES pagājušajā mēnesī apstiprināja, ka vidējās aviobiļešu cenas Eiropā 2023. gada vasarā bija par 20% līdz 30% augstākas nekā 2019. gadā, par to raksta DeutshceWelle.

Tā ir globāla problēma, kas tiek risināta kopš 2022. gada sākuma, jo aviobiļešu cenu pieaugums ievērojami pārsniedz daudzu valstu inflācijas līmeni šajā laikā. Brisele šobrīd izskata šo jautājumu, lai noskaidrotu, “kas tieši notiek tirgū un kāpēc”.

CITI ŠOBRĪD LASA
"airBaltic" lidmašīnas dīkstāves laikā

Aviokompānijas ir minējušas daudz iemeslu, sākot no pieaugošā pieprasījuma pēc ceļojumiem līdz traucētām piegādes ķēdēm visam, sākot no pašām lidmašīnām līdz sēdvietām, kas tās piepilda.

Tomēr daudzi saka, ka augstās lidojumu cenas ir adekvātas, un tas pats par sevi nav slikti, ņemot vērā nozares lielo oglekļa pēdu.

Vecie cenu virzītāji — piedāvājums un pieprasījums

Dramatiskajam lidojumu cenu pieaugumam ir divi galvenie iemesli: palielināts pieprasījums un traucēts piedāvājums.

Divus gadus kovida pandēmija skāra nozari – lidmašīnu dēļ, kas tika apturētas visā pasaulē, nozares kopējie zaudējumi 2020. un 2021. gadā bija vismaz 187 miljardi eiro.

Tāpat kā pandēmija dramatiski apturēja lidojumus, atgriešanās normālā stāvoklī ir izraisījusi ievērojamu ceļojumu uzplaukumu.

2023. gada laikā praktiski visas pasaules lielākās aviokompānijas ir guvušas rekordlielu peļņu, jo tās steidzas apgūt milzīgo pieprasījumu.

Ryanair, Eiropas lielākais pārvadātājs pēc pasažieru skaita, šonedēļ paziņoja, ka šajā finanšu gadā plāno gūt rekordlielu peļņu – līdz 2 miljardiem eiro. Arī Lufthansa, Singapore Airlines, IAG, Air-France-KLM, Emirates un American Airlines ir starp tiem, kas šogad publicējuši izcilus rezultātus.

Paredzams, ka aviācijas nozares kopējie ieņēmumi pirmo reizi kopš 2019. gada pārsniegs 800 miljardus USD.

Aviokompānijas apgalvo, ka,

lai gan pieprasījums palīdz tām gūt rekordlielu peļņu, paaugstināt cenas licis viņu pašu kapacitātes trūkums, ko izraisījusi Airbus un Boeing jauno lidaparātu aizkavēšanās,

kas arī cīnās, lai apmierinātu aviokompāniju prasības pēc jaunām lidmašīnām un to detadaļām.

Ryanairskaido, ka lidmašīnu ražotāju nespēja iekļauties termiņos ir galvenais cenu kāpumu iemesls, tāpēc paredzams, ka dažas aviosabiedrības 2024. gadā būs spiestas samazināt savas jaudas, līdz ar to cenas turpinās pieaugt.

Aviokompānijas visa cita starpā cīnās arī ar savām palielinātajām izmaksām saistībā ar personāla problēmām lidostās, kas arī ir palielinājušās kopš pandēmijas.

Jautājums par cenu paaugstināšanu ir vērsts pret aviosabiedrībām, dažas apsūdzot mēģinājumos kompensēt milzīgos zaudējumus, ko tās cieta pandēmijas laikā, tagad savukārt iekasējot pārmērīgas maksas. Aviokompānijas to noliedz, sakot, ka cenas precīzi atspoguļo pašreizējo nozares stāvokli.

Reklāma
Reklāma

Vai aviobiļešu cenas kādreiz samazināsies?

Tā kā ir paredzams, ka jaunu lidaparātu piegāžu ķēdes problēmas turpināsies kādu laiku un ceļojumu bums arī turpināsies, nekas neliecina par aviobiļešu cenas pamazināšanās pazīmēm, cenas drīzumā nekritīsies.

Vēl viena problēma, kas turpmākajos gados varētu vēl vairāk paaugstināt cenas, ir aviosabiedrību iespējamās izmaksas, kad tās pievērsīsies ilgtspējīgai aviācijas degvielai.

Aviācijas nozarei ir liels oglekļa pēdas nospiedums, un tā ir pakļauta spiedienam, lai pēc iespējas ātrāk to samazinātu.

"airBaltic" prezentē 40. "Airbus A220-300" lidmašīnu
Zaķis Rīgas lidostā

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.