Vecāka gadagājuma cilvēki arī vēlas atgūt attaisnotos izdevumus.
Vecāka gadagājuma cilvēki arī vēlas atgūt attaisnotos izdevumus.
Foto: Evija Trifanova/LETA

Bez datora VID sniegtos pakalpojumus saņemt nevar: daļu iedzīvotāju valsts atstājusi neapskaužamā situācijā 68

Olafs Zvejnieks, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
No A līdz Ž – ko par tavu personību atklāj tava vārda sākumburts?
“Kad esi ko parādā VID, atgādinājumi nāk nemitīgi, bet, ja esi strādājošs pensionārs, neviens neatgādina…” Iveta par pensionāru iespējām saņemt pārrēķinu
“Vakar panika sākās, jo grupā ir “mīkstie”” – nometņu vadītāja nenopietns stāsts par ikdienu bērnu vasaras nometnē 8
Lasīt citas ziņas

Pienācis marts, un sākusies iedzīvotāju gada ienākumu deklarāciju iesniegšana Valsts ieņēmumu dienestā (VID). Daudzi to steidzas izmantot attaisnoto izdevumu atgūšanai – lai saņemtu pārmaksātā nodokļa atmaksu.

Taču vecāka gadagājuma cilvēkus, kuriem nav datora, interneta un palīgu, valsts atstājusi neapskaužamā situācijā, jo deklarācijas var iesniegt tikai elektroniski.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pa “Latvijas Avīzes” redakcijas lasītāju tālruni man zvana astoņdesmitgadīgs vīrietis, sauksim viņu par Artūru, un prasa padomu, kā lai viņš un viņa sieva tagad iesniedz gada ienākumu deklarāciju.

Kā jau visiem vecāka gadagājuma cilvēkiem, viņiem ir medicīniskie izdevumi un iespēja saņemt kaut daļu atmaksas par tiem ir vilinoša.

Viņi iesnieguši deklarāciju katru gadu pēdējo desmit gadu laikā, darījuši to, apmeklējot VID klientu centru un iesniedzot čekus tur. Bet šogad ārkārtējās situācijas laikā VID ir pārtraucis klientu apkalpošanu klātienē visā Latvijā.

“Latvijas Avīzes” lasītājam Artūram datora nav, interneta attiecīgi arī ne, nekādas pieredzes un iemaņu darbam interneta vidē arī, protams, nav. Bet dēls, kurš varētu palīdzēt, strādā ārzemēs un uz Latviju braukt nedz plāno, nedz arī šobrīd var. Ko darīt?

Loģiski, taču ne visiem

Epidemioloģiskie ierobežojumi pagaidām liedz VID apkalpot klientus klātienē. Uzlabojoties situācijai, VID sākšot domāt par pakāpenisku klientu apkalpošanas centru atvēršanu apmeklētājiem, taču nevienam nav ne jausmas, kad situācija varētu uzlaboties, visi tikai cer, ka tas notiks kaut kad vēlā pavasarī.

VID arī vērš uzmanību uz to, ka, ja gada ienākumu deklarācija nav jāsniedz obligāti, to var izdarīt trīs gadu laikā.

Ja deklarācija ir jāsniedz obligāti, tad to var izdarīt trīs mēnešu laikā, proti, līdz 1. jūnijam. Jāatgādina, ka deklarācijas obligāti jāiesniedz fiziskajām personām, kas veic saimniecisko darbību, kā arī individuālo uzņēmumu, t. sk. zemnieku un zvejnieku saimniecību īpašniekiem, kuri ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāji.

VID aicina izmantot elektroniskos pakalpojumus, jo tādā veidā iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, tajā jau automātiski ielasās visi VID rīcībā esošie dati un aprēķinās atmaksājamā vai piemaksājamā summa, līdz ar to process ir vienkāršāks, mazinās manuāli veicamos aprēķinos sastopamās kļūdas.

Reklāma
Reklāma

No pietiekami labi informēta datorlietotāja pozīcijas skatoties uz situāciju – VID rīkojas pilnīgi loģiski, ierobežojumi jāievēro, laika vēl pietiek un elektroniski iesniegt tiešām ir daudz ērtāk nekā manuāli.

Taču… Būtībā esam nonākuši situācijā, kurā dažādi priekšraksti un ierobežojumi tiek ievēroti un visi ir laimīgi, izņemot daļu valsts pilsoņu, kas šajos apstākļos vairs nespēj saņemt valsts sniegtos pakalpojumus.

Kā jau liecina Artūra zvans, daudzi cilvēki nav informēti, ka tie, kuri deklarācijas iesniedz brīvprātīgi attaisnoto izdevumu atgūšanai, to var darīt trīs gadu laikā.

Vēl vairāk – varētu jautāt, vai ir ētiski piedāvāt pat trīs gadus vēlāk iesniegt deklarācijas un pēc tam saņemt pārmaksātos nodokļus cilvēkiem, kuriem jau tagad ir astoņdesmit un vairāk gadu un kuriem pensijas visdrīzāk ir nelielas.

Viņiem nauda nepieciešama tagad. Un tieši šobrīd viņi uztraucas, ka nevar iesniegt iedzīvotāju ienākumu deklarācijas un nav kas palīdz.

Arī bibliotēkas, kas tradicionāli kalpojušas par glābšanas riņķi šādās situācijās (tur pieejami datori, internets un kāds, kurš varbūt var izpalīdzēt), šobrīd nedarbojas.

Šķiet, ka valsts pārvalde arī brīžiem piemirst, ka 72% Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 75 gadiem uzskata, ka viņiem būtu nepieciešams papildināt savas digitālās prasmes, lai spētu strādāt ar jaunākajām tehnoloģijām (tā liecina informācijas tehnoloģiju uzņēmuma “Accenture” uzdevumā pērn veiktā SKDS aptauja).

Pat jauniešu digitālajās prasmēs Latvija atpaliek no lielākās daļas Eiropas valstu. Un ko tad teikt par senioriem?

Alternatīvu ironija

Nevar noliegt, ka par kaut kādām alternatīvām VID ir domājis. Tā, piemēram, ja nav iespējams ienākumu deklarāciju iesniegt elektroniski, tad deklarācijas veidlapas var izdrukāt, aizpildīt un nosūtīt pa pastu.

Vajadzīgās veidlapas atrodamas VID tīmekļvietnē sadaļā “Veidlapas”. Tur pat speciāli izveidotā sadaļā “Deklarācija 2020” ir arī dažādi informatīvie materiāli, kas palīdz deklarāciju iesniedzējiem, – infografikas, videoinstrukcijas, atbildes uz biežāk uzdotiem jautājumiem.

Taču situācijas ironija slēpjas tajā, ka visu šo iespēju izmantošana jau atkal prasa datora, interneta un šajā gadījumā – arī printera izmantošanu.

Proti, tā vairāk ir risinājuma ilūzija nekā risinājums.

Tieši tikpat ironiski izskatās cits VID labi domāts pasākums – lai atbalstītu tos iedzīvotājus, kuri nav pārliecināti par savām digitālajām prasmēm un vēlas uzzināt vairāk par gada ienākumu deklarācijas aizpildīšanu Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā (EDS), 9. martā tiek organizēts bezmaksas tiešsaistes seminārs “Gada ienākumu deklarācija elektroniski: kā atgūt pārmaksātos nodokļus”. Tātad atkal pie datora.

Īsi sakot – ja Latvijas pilsonim nav datora un interneta, tad no praktiskā viedokļa raugoties, viņš šobrīd valsts, konkrēti VID, sniegtos pakalpojumus saņemt nevar.

Nekur nevienā normatīvajā aktā nav noteikts, ka valsts pakalpojumu saņemšanai ir obligāti nepieciešams dators un internets, taču praksē to neesamība atstāj cilvēkus “aiz borta”.

10 miljoni jau atmaksāti

* VID informē, ka līdz 4. marta rītam elektroniski bija iesniegti vairāk nekā 379 tūkstoši gada ienākumu deklarāciju, 376 no tām ienākušas papīra formātā.

* VID ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme informējusi, ka par marta pirmajās dienās iesniegtajām deklarācijām kopā jau ir veikta 10 miljonu eiro atmaksa.

* Par deklarāciju iesniegšanu var konsultēties, zvanot pa VID konsultatīvo tālruni 67120000.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.