Foto-Shutterstock

Iegādātā prece mani neapmierina. Kur vērsties un kā atgūt iztērēto naudu 0

Tuvojoties svētku sezonai, kuru tradicionāli pavada arī iepirkšanās bums, biedrība “Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija” (PIAA) vēlas atgādināt lasītājiem par galvenajām patērētāju tiesībām.
Noskaidrosim, kā pareizi rīkoties, ja nopirktā prece vai saņemtais pakalpojums ir nekvalitatīvi jeb, likuma vārdiem runājot, neatbilst līguma noteikumiem.
Sāksim ar to, kur šajā gadījumā ir jāvēršas un kā to pareizi darīt.
Process sastāv no trīs posmiem:
1. pārrunas ar uzņēmēju;
2. Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) palīdzība;
3. strīda risināšana Patērētāju strīdu risināšanas komisijā.

Tātad vispirms ir jāveic pārrunas ar uzņēmēju. Sākumā pamēģiniet atrisināt problēmu mutiski, bet ja risinājums nav rasts, tad iesniedziet uzņēmējam rakstisku iesniegumu.
Iesniegumā norādiet:
1. savu vārdu, uzvārdu, dzīvesvietas adresi un kontaktinformāciju;
2. iesnieguma iesniegšanas datumu;
3. strīda būtību, savu prasījumu un tā pamatojumu.
Runājot par prasījumiem, patērētājs ir tiesīgs prasīt:
1. preces/pakalpojuma trūkuma novēršanu jeb remontu;
2. preces apmaiņu pret citu kvalitatīvu preci (neattiecas uz pakalpojumiem);
3. līguma atcelšanu un samaksātās naudas atmaksu;
4. cenas samazināšanu.
Tiesības izvēlēties, kuru no šiem prasījumiem pieteikt, ir patērētājam, nevis pārdevējam vai pakalpojumu sniedzējam. Tomēr pastāv arī būtiski ierobežojumi. Tie lielākoties attiecas uz prasījumu par naudas atmaksu, proti, naudas atmaksu drīkst prasīt, ja:
uzņēmējs saprātīgā termiņā nav novērsis preces trūkumu vai veicis preces apmaiņu vai ja minētās darbības veiktas, radot patērētājam būtiskas neērtības (attiecas arī uz prasījumu par cenas samazināšanu);
preces trūkums ir maznozīmīgs un nevar būtiski ietekmēt patērētāja iespējas preci izmantot;
ir iespējams novērst pakalpojuma trūkumu.

Turklāt naudas atmaksas gadījumā uzņēmējs drīkst ņemt vērā preces nolietojumu vai labumu, ko patērētājs guvis, lietojot preci vai izmantojot pakalpojumu, un tādējādi samazināt atmaksājamo summu.
Ja jums nav pārliecības, ka spēsiet sagatavot iesniegumu uzņēmējam patstāvīgi, vai vēlaties ietaupīt laiku, aicinām izmantot PIAA izstrādāto mājaslapu www.pretenzija.lv.
Sagatavoto iesniegumu nogādā šādi:
1. personīgi,
2. pa pastu (ierakstītā vēstulē),
3. elektroniski (piemēram, izmantojot e-pastu). Elektroniski iesniegtam iesniegumam nav nepieciešams paraksts.
Piemēram, ja izvēlējāties nogādāt iesniegumu personīgi, sagatavojiet to divos eksemplāros, vienu no tiem nododiet uzņēmējam un palūdziet izdarīt atzīmi par iesnieguma saņemšanu uz otra eksemplāra, kurš paliks jums.

Lūdzam ievērot, ka atbilstoši likuma prasībām iesniegums ir jāiesniedz:
1. divu mēnešu laikā no preces/pakalpojuma trūkuma (defekta) atklāšanas dienas.
2. divu gadu laikā no preces iegādes vai pakalpojuma saņemšanas dienas.

Viens no jautājumiem, kas bieži vien izraisa neskaidrības, ir jautājums par garantiju. Atgādinām, ka garantija ir brīvprātīgs uzņēmēja apsolījums, un tā noteikumi var atšķirties no iepriekš norādītajiem likuma noteikumiem. Piemēram, garantijas termiņš var būt mazāks par diviem gadiem. Tiesa gan tas neietekmē jūsu tiesības atbilstoši likumam – savu iesniegumu uzņēmējam tik un tā varēsiet iesniegt divu gadu laikā.
Uzņēmējam ir pienākums sniegt atbildi patērētājam 15 darba dienu laikā. Ja minētajā termiņā atbilde nav sniegta, uzskatāms, ka uzņēmējs jūsu pretenziju ir noraidījis.

Lūdzam ņemt vērā, ka pārrunas ar uzņēmēju ir jāveic obligāti, jo bez tām saņemt PTAC palīdzību vai vērsties Patērētāju strīdu risināšanas komisijā nevarēsiet. Šāds noteikums ir tādēļ, ka atbilstoši aptauju rezultātiem aptuveni 60% patērētāju atrisina problēmu pārrunās ar uzņēmēju. Tādēļ šis posms lielākajai daļai patērētāju ļauj atrisināt problēmu ātri un bez liekām formalitātēm.
Savukārt, ja uzskatāt, ka uzņēmējs ir noraidījis jūsu iesniegumu nepamatoti, aicinām vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, lai saņemtu bezmaksas palīdzību strīda risināšanā. PTAC darbinieki pieprasīs no jums un uzņēmēja nepieciešamo informāciju, izskaidros katrai pusei likuma noteikumus un, ja redzēs, ka uzņēmējam nav taisnība, izskaidros, ka viņam ir jāizpilda jūsu prasījums.

Strīdus, kurus nav izdevies atrisināt iepriekšējos divos posmos, pēc patērētāja lūguma var nodot Patērētāju strīdu risināšanas komisijai, kura darbojas kopš 2016.gada marta.
Veiksmīgus pirkumus!

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Kā pareizi sagatavot augsni dārzeņu audzēšanai? Iesaka agronome
CSDD informē: Topošajiem šoferiem ar eksāmeniem nevajag vilcināties
Trifeles no Gotlandes arī Latvijā? Smalkos restorānos pieprasītās sēnes audzē arī pie mums
Vai un cik ilgi jāglabā algas nodokļa grāmatiņa?
VIDEO. Sīriešu meitene, kas pašaizliedzīgi sargāja sava mazā brāļa galvu zem gruvešiem, tikusi izglābta 21
Uzbrukuma mēģinājums Vuhledarā beidzies ar smagu “pērienu” – likvidēts Krievijas komandieris ar visu štābu
Ukraina esot sagādājusi pārsteigumu krieviem. Kas tas varētu būt?
“Es neticu tādiem negadījumiem…” Slaidiņš par to, vai ugunsgrēks bezpilotu lidaparātu ražotnē bija negadījums vai sabotāža 53
VIDEO. 10 lietas ikkatra mājās, kas var izraisīt ilgstošas veselības problēmas un dažāda rakstura saslimšanas 17
Lasīt citas ziņas
Ļoti gardas mājās gatavotas zivs kotletes rīvmaizē
un ar ko nosiltināt vecas koka mājas grīdu? 21
Perfekta garša un viegla pagatavošana – siera cepumi
Cik droši patiesībā ir iepirkties tādos internetveikalos kā Aliexpress vai eBay? 10
Vai saules paneļus patiešām var ierīkot uz jebkura jumta seguma? Izrādās, viens izņēmums tomēr ir
VIDEO. Portugālē mazā ciematiņā atrasts visvecākais dzīvojošais suns pasaulē. Viņa vecums pārspēj visus zināmos rekordus 5
No “Rail Baltica” īstenošanai piešķirtās naudas izlietoti jau 42%. Kas ir paveikts?
VIDEO. Vairāk nekā 750 000 iedzīvotāju visā Francijā protestē pret pensiju reformu
Uzbrukuma mēģinājums Vuhledarā beidzies ar smagu “pērienu” – likvidēts Krievijas komandieris ar visu štābu
Izmeklētāji: Ir “stingras norādes”, ka Putins apstiprināja raķetes piegādi, ar kuru tika notriekta Malaizijas lidmašīna
Live TEKSTA TIEŠRAIDE. Britu tanki Ukrainā tiks izvietoti jau nākammēnes, sola britu premjers
FOTO. Ar alpīnistu palīdzību Siguldā nojaukts 80 metrus augsts tornis – augstākais demontētais objekts beidzamajos gados Latvijā
VIDEO. Sīriešu meitene, kas pašaizliedzīgi sargāja sava mazā brāļa galvu zem gruvešiem, tikusi izglābta 21
“Es neticu tādiem negadījumiem…” Slaidiņš par to, vai ugunsgrēks bezpilotu lidaparātu ražotnē bija negadījums vai sabotāža 53
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs
1923. gada 8. februāris avīzēs. Par kuģu reģistrēšanu un Latvijas flagas ­patentes izdošanu
23:20
Pārsona vizītes pievienotā vērtība. Latvijā vizītē ieradies Starptautiskās paralimpiskās komitejas prezidents
22:12
Uzbrukuma mēģinājums Vuhledarā beidzies ar smagu “pērienu” – likvidēts Krievijas komandieris ar visu štābu
21:32