Indulis Stikāns, SIA “Bio-Venta” ražošanas direktors un valdes loceklis.
Indulis Stikāns, SIA “Bio-Venta” ražošanas direktors un valdes loceklis.
Publicitātes foto

Ilgtspēja “Bio-Venta” ražošanā no rapšu lauka līdz degvielas uzpildes stacijai 1

Indulis Stikāns, SIA “Bio-Venta” ražošanas direktors un valdes loceklis

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
FOTO. Mākslīgais intelekts nosauc 10 pasaules pievilcīgākos vīriešus. Starp tiem – pretrunīgi vērtēts Latvijas politiķis
Veselam
Zinātnieki atklājuši iemeslu, kas varētu izskaidrot gados jaunu cilvēku biežo saslimstību ar vēzi 57
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 70
Lasīt citas ziņas

SIA “Bio-Venta” ilgtspēju aprēķina pēc produkta dzīvescikla principa – no izejvielas iegūšanas līdz degvielas uzpildes stacijai. Piemēram, rapša biodīzelim emisijas ir par 60% mazākas kā naftas dīzelim. Enerģētika uzņēmumā rada līdz 10% no kopējām emisijām, galvenais emisiju avots ir izejvielas – rapša audzēšana un fosilais metanols. Protams, ka pastāv veidi, kā arī “Bio-Venta” varētu vēl uzlabot ilgtspējas rādītājus, pie kā arī uzņēmumā aktīvi tiek strādāts.

Mūsu uzņēmums ir pierādījums tam, ka ilgtspējīga ražošana notiek arī Ventspils ostā, kur kopš 2008. gada ražojam biodīzeļdegvielu u.c. produktus. Kopš pasaulē sāka ilgtspējas jautājumam veltīt nopietnu uzmanību, arī mēs nopietni pievērsāmies šai tēmai.

CITI ŠOBRĪD LASA

Biodegvielas izmantošana ir viens no veidiem, kā transporta jomā samazināt emisijas. Gan Latvija, gan Eiropā kopumā emisiju samazināšanas jautājums virzās aizvien lēni. Transporta nozare veido aptuveni 30% no emisijām, un joprojām 95% ir fosilie resursi. Biodegvielas, bioetanols ir pirmās paaudzes izejvielas, ko var piejaukt degvielai. Lielākais pluss, ka šādu sajaukumu var izmantot jebkuras automašīnas darbināšanai.

Jāatzīmē, ka arī Eiropas Komisijas likumdošana nosaka pakāpenisku SEG emisiju samazināšanu, izmantojot atjaunojamo enerģiju. Eiropas transportā līdz 2030. gadam būtu jau jāizmanto 14%  atjaunojamo enerģijas resursu! Ja direktīvas noteica, ka jau 2020. gadā šim skaitlim vajadzēja būt 10%, tad Latvijā tie pašreiz varētu būt 5-6%.

Minētajās direktīvās ir atrunāti arī ilgtspējas kritēriji, kas atsver liekas diskusijas par to, kas ir un kas nav ilgtspēja. Tajās, piemēram, ir arī noteikts, kā jāiegūst izejvielas. Mūsu klienti pamatā ir degvielas tirgotāji, un ar katru gadu viņi prasa no mums kā ražotāja aizvien mazākas SEG emisijas. Tas nepieciešams, lai degvielas tirgotāji spētu pārdotajā degvielas daudzumā samazināt SEG emisijas, palielinot atjaunojamo enerģijas resursu klātbūtni tajā.

Svarīgs aspekts ir: “Kā pierādīt ilgtspēju?” Mums ir svarīgi apliecināt, ka katra saražotā tonna ir ilgtspējīga, un šajā procesā palīdz datu iegūšana, uzskaites sistēma, izsekojamība, sertifikācija, kā arī apliecinājums katrai konkrētai produkta partijai. Piemēram, uzskaites sistēmai jābūt sasaistītai gan ar ražošanu, gan grāmatvedību, gan kravu un emisiju uzskaiti.

“Bio-Venta” ir atsevišķs speciālists, kas tieši nodarbojas ar ilgtspējīgā produkta bilanci, protams, iesaistīti vēl arī citi darbinieki. Process ir nepārtraukts, jo ilgtspēja nav un nevar būt vienas dienas jautājums. Piemēram, “Bio-Venta” atbilstoši īpašas sertifikācijas prasībām katru gadu notiek ilgtspējas audits. Mūsu uzņēmumā ilgtspējas aprēķinā tiek iekļautas visas izejvielas, energoresursi, ūdens, notekūdens, blakusprodukti un arī transports, bet ne iekārtas.

Reklāma
Reklāma

SIA “Bio-Venta” rūpnīca 2004. gadā ir būvēta tieši biodegvielas ražošanai, tajā darbs ir 66 darbiniekiem, gada apgrozījums sasniedzis 102,8 miljonus EUR. Biodīzeļdegvielas ražošana jauda vien mums ir 100 000 tonnas gadā. Paralēli ražojam arī lopbarībai paredzētos rapšu raušus, gadā to daudzums sasniedz 55 000 tonnas. Vēl viens interesants mūsu produkts ir farmaceitiskās kvalitātes glicerīns, ko saražojam 8 500 tonnas.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.