“Kā suns iezīmējis teritoriju…” Politologs Rajevskis par “Puškinekļiem” un bailēm no savas vēstures 0
Viesojoties TV24 raidījumā “Preses klubs”, politologs un sabiedrisko attiecību aģentūras “Mediju tilts” līdzdibinātājs Filips Rajevskis komentēja komponista Jāņa Lūsēna pausto viedokli par attieksmi pret krievu kultūru šobrīd. Lūsēns iepriekš sacījis, ka šajā laikā daudzus krievu komponistus vajadzētu “nolikt plauktā”, paužot savu attieksmi.
Vispirms Rajevskis raidījumā pieminēja, ka Krievijā 2014. gada Krimas aneksija socioloģiski nedeva tik lielu popularitātes pieaugumu režīmam kā Soču olimpiskās spēles, kas radīja tautā sajūtu par uzvaru un lielvaras statusu. “Tās bija “uzvaras”, kuras bija labi pabarotas ar dopingu, bet sabiedrībai tas vienalga iedeva varas sajūtu,” viņš sacīja.
Pārejot pie kultūras, Rajevskis uzsvēra, ka “ļoti interesanti, ka tie mākslinieki un kultūras darbinieki, kurus, piemēram, Krievija izmanto savā propagandā, viņi jau sen ir miruši – viņi ir dzīvojuši aizpagājušajā gadsimtā. Čaikovskis, Puškins. No vienas puses mēs sakām – viņi vispār tur klāt nav bijuši, bet no otras – mums arī parkā viens “Puškineklis” bija “iestādīts”, kuru pēc tam aizvāca (pie tam tas bija uzstādīts puslegāli). Kā suns iezīmējis teritoriju – šī ir “Puškinekļa” teritorija, tā ir mūsu teritorija.” Rajevs sacīja, ka Lūsēna viedoklim var piekrist.
Viņš salīdzināja situāciju ar vācu komponistu Rihardu Vāgneru, kuru Izraēlā nedzirdēsiet, jo viņš bija Hitlera mīļotais komponists. Savukārt Latvijā top Vāgnera nams. Taču Rajevskis uzsver, ka mums ir cita vēsture ar Vāgneru, kurš Rīgā strādājis, komponējis.
“Tā ir mūsu vēsture. Galvenais – nevajag kautrēties, baidīties no savas vēstures. Ja tu sāc baidīties no savas vēstures, es atvainojos, tad tev nav vietas uz šīs planētas,” uzsvēra politologs.