Ilustratīvs foto
Ilustratīvs foto
Foto: Zane Bitere/LETA

Latvijā patēriņa cenas martā pieauga par 1,1%: dārgāk maksā gan pārtika, gan apģērbs un degviela 0

Latvijā šogad martā salīdzinājumā ar februāri patēriņa cenas pieauga par 1,1%, bet gada inflācija – šogad martā salīdzinājumā ar 2018.gada martu – bija 2,8% līmenī, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Reklāma
Reklāma
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Lasīt citas ziņas
Arī 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, martā pieaudzis par 2,8%.

Statistikas pārvaldē informēja, ka 2019.gada martā, salīdzinot ar februāri, precēm cenas palielinājās par 1,3%, bet pakalpojumiem – par 0,7%, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada martu precēm cenas pieauga par 2,7%, bet pakalpojumiem – par 2,9%.

CITI ŠOBRĪD LASA

Lielākā ietekme uz patēriņa cenu izmaiņām šogad martā salīdzinājumā ar februāri bija cenu kāpumam apģērbiem un apaviem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis pieauga par 0,9%. Būtiskākā ietekme uz vidēja cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem augļiem (+6,6%), šokolādei (+5,8%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+1,3%), svaigām vai atdzesētām zivīm (+11,6%), olām (+4,2%), kartupeļiem (+7,6%), piena produktiem (+1,6%), sieram un biezpienam (+1,1%), jogurtam (+2,5%), pienam (+1,9%), cūkgaļai (+1,2%), tējai (+4,8%). Savukārt lētāka bija kafija (-2,6%), svaigi dārzeņi (-1,2%) un konditorejas izstrādājumi (-1,3%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 2,2%. Alkoholiskajiem dzērieniem cenas pieauga par 3,7%, ko galvenokārt ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums alkoholiskajiem dzērieniem no 2019.gada 1.marta.

Martam raksturīgo cenu kāpumu apģērbiem un apaviem ietekmēja jaunās pavasara sezonas preču nonākšana tirdzniecībā. Apģērbiem cenas mēneša laikā palielinājās par 7,5%, bet apaviem – par 11,7%.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā auga par 1,2%.

Degvielai cenu līmenis pieauga par 2,2%, tostarp dīzeļdegvielai – par 2,1%, bet benzīnam – par 2,7%.

Cenas pieauga pasažieru aviopārvadājumiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās lietotām automašīnām.

Atpūtas un kultūras grupā vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 1,6%, ko galvenokārt ietekmēja cenu pieaugums kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem par 12,8%. Dārgāka kļuva televīzijas abonēšanas maksa.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais sadārdzinājums mēneša laikā bija telekomunikāciju pakalpojumiem, materiāliem mājokļa uzturēšanai un remontam. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, farmaceitiskajiem produktiem.

Reklāma
Reklāma

Vienlaikus 2019.gada martā, salīdzinot ar 2018.gada martu, lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, atpūtas un kultūras grupai, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, kā arī ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 2,3%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+16,4%) un kartupeļiem (+29,9%). Gada laikā cenas pieauga arī maizei (+8%), miltiem un citiem graudaugiem (+10,3%), konditorejas izstrādājumiem (+3,4%), gaļas izstrādājumiem (+4,5%), svaigām vai atdzesētām zivīm (+10,2%), cūkgaļai (+2,2%), šokolādei (+3,7%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+1%). Savukārt lētāki kļuva svaigi augļi (-4,4%), kafija (-3,6%) siers un biezpiens (-1,8%), kā arī mājputnu gaļa (-1,5%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 5,4%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 3%, ko galvenokārt ietekmēja alus un vīna cenu pieaugums. Tabakas izstrādājumu cenas kāpa vidēji par 9,9%.

Gada laikā ar mājokli saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 5,7%.

Dārgāka kļuva elektroenerģija, dabasgāze, ūdensapgāde, atkritumu savākšana, cietais kurināmais, siltumenerģija, mājokļa īres maksa.

Ar transportu saistīto preču un pakalpojumu grupā būtiskākā ietekme uz cenu kāpumu gada laikā bija degvielai (+2,9%). Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 5,5%, auto gāze – par 9,4%, savukārt benzīna vidējais cenu līmenis samazinājās par 1,7%. Cenas palielinājās personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, savukārt lētākas bija lietotas automašīnas, pasažieru aviopārvadājumi.

Atpūtas un kultūras grupā cenas gada laikā palielinājās par 2,8%. Dārgāka kļuva televīzijas abonēšanas maksa, kompleksie atpūtas pakalpojumi, barība lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumi.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumu cenas gada laikā pieauga par 3,6%.

Cenu pieaugumu galvenokārt noteica ēdināšanas pakalpojumi, kuriem vidējais cenu līmenis palielinājās par 3,8%.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija apģērbiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, zobārstniecības pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās apaviem.