Foto: shutterstock.com. Ilustratīvs attēls

Norvēģijas tiesas lēmums Latvijas krabju zvejas kuģa lietā gaidāms pēc mēneša 0

Norvēģijas Augstākās tiesas lēmums arestētā Latvijas sniega krabju zvejas kuģa “Senator” lietā varētu būt gaidāms pēc 3-4 nedēļām, pēc 31.oktobrī notikušās tiesas sēdes teica kuģa īpašnieks Pēteris Pildegovičs.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 6 vārdu īpašniekus, kurus visbiežāk ieskauj kupls bērnu pulciņš 10
Ko Ķīna dara ar zinātnieku, kurš patvaļīgi pasaulei atklāja Covid-19 izplatību? 60
Daudzas šo nezina! 15 populārākās sieviešu kļūdas seksā 15
Lasīt citas ziņas

Viņš apstiprināja, ka Augstākā tiesa Norvēģijā, Oslo, 30.oktobrī un 31.oktobrī skatīja “Senator” lietu.

Pēc Pildegoviča teiktā, tiesa lietu skatīja divu jautājumu kontekstā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pirmais jautājums bija, vai sniega krabis ir uzskatāms par sēdošu sugu vai tomēr nesēdošu, kam ir būtiskas juridiskas konsekvences. “Senator” īpašnieks norādīja, ka krabi nevar uzskatīt par sēdošu sugu, jo tas pārvietojas un ļoti aktīvi migrē, noteiktā posmā noejot lielus ceļa gabalus, nevis dzīvo vietā, kur tas nācis pasaulē. Tādējādi krabi nevar uzskatīt kā šelfa resursu. “Juristi, manuprāt, ir sagatavojuši ļoti nopietnus argumentus gan no citu valstu prakses, gan no vēsturiskiem pierakstiem, kas to pamato,” viņš piebilda.

Savukārt otrs jautājums, ko tiesa skatīja, pēc Pildegoviča teiktā, bija, vai un cik lielā mērā Norvēģijas likumi diskriminē citu valstu kuģus saistībā ar krabju zveju. “Uzskatām, ka [Norvēģijas likumi šajā jautājumā] ir diskriminējoši,” viņš sacīja.

Tāpat Pildegovičs atzina, ka būtu vēlējies, lai Augstākā tiesa Norvēģijā būtu izskatījusi arī jautājumu par to, vai 1920.gadā Parīzē parakstītais Svalbāras līgums darbojas 200 jūdzes no Svalbāras krastiem. Pēc viņa sacītā, Norvēģijas ieskatā līguma darbība nesniedzas tik tālu, lai gan pārējo pasaules valstu ieskatā sniedzas. Tomēr šis jautājums ir atlikts uz vēlāku tiesas sēdē.

Pildegovičs teica, ka Latvijas sniega krabju zvejas kuģa “Senator” joprojām atrodas pie Norvēģijas krastiem, ir arestēts un nevar pārvietoties. Teorētiski, iemaksājot drošības naudu, kas lēšama ap 300 000 eiro, kuģi varētu nodarbināt, bet, ņemot vērā, ka šis kuģis ir speciāli pārveidots un modernizēts atbilstoši krabju zvejai un pārstrādei, citu iespēju kuģi izmantot pagaidām neesot. “Esam ļoti neapskaužamā situācijā,” viņš sacīja, piebilstot, ka negūtie ieņēmumi no šī kuģa zvejas, kamēr tas stāv dīkstāvē, ir būtiski un tiešās izmaksas pieaug.

Pēc Pildegoviča teiktā, ja Augstākā tiesa Norvēģijā lems, ka sniega krabis ir migrējoša suga, zvejas kuģis “Senator” varētu atkal atsākt zvejot.

Reklāma
Reklāma

Jau ziņots, ka Norvēģijas varas iestādes 2017.gada janvāra sākumā arestēja Latvijas uzņēmumam SIA “North Star LTD” piederošu zvejas kuģi “Senator”, kas atbilstoši iepriekš noslēgtiem līgumiem zvejoja sniega krabjus Svalbāras (Špicbergenas) ūdeņos. Norvēģija izvirzīja kuģa īpašniekam pretenzijas par zvejas noteikumu pārkāpumu, ko Latvijas kuģa īpašnieks neatzīst, norādot, ka sniega krabju zveja Svalbāras ūdeņos notikusi atbilstoši 1920.gadā Parīzē noslēgtajam starptautiskajam līgumam, kas pieņemts pēc Eiropas Savienības (ES) regulas prasībām.

Pēc incidenta Ārlietu ministrija (ĀM) iesniedza notu Norvēģijas vēstniecībai ar lūgumu atbrīvot kuģi, kā arī netraucēt zveju, kas notiek atbilstoši starptautiskai vienošanās. Tikmēr Norvēģijas vēstnieks Latvijā Steinars Ēgils Hāgens akcentēja, ka Norvēģijai ir iespēja licencēt sniega krabju zveju tās kontinentālajā šelfā, jo ES un Latvija šādas licences bez Norvēģijas zināšanas izsniegt nevar.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.