Ekonomika
Bizness

Vai siltā ziema negatīvi ietekmējusi kravu pārvadajumus pa dzelzceļu?0


Ilustrartīvs foto.
Ilustrartīvs foto.
Foto: LETA/Edijs Pālens

Pa dzelzceļu pārvadāto kravu apmēra samazinājuma dēļ iespējamas izmaiņas arī VAS “Latvijas dzelzceļš” koncerna struktūrā, otrdien intervijā Latvijas Radio sacīja kompānijas valdes loceklis Andris Lubāns.

Viņš norādīja, ka visa 2019.gada laikā pa dzelzceļu pārvadāto kravu apmērs samazinājās, taču īpaši situācija pasliktinājās gada otrajā pusē, kad tradicionāli kravu apmērs pieaug saistībā ar energoresursu pastiprinātu tirdzniecību gaidāmās ziemas dēļ.

Kravu pieauguma vietā – kritums

“Diemžēl rudens un ziemas sākums izvērtās diezgan neveiksmīgs, jo bija ļoti silti laika apstākļi. Energoresursu cenas pasaules tirgū bija zemas un kravas nekustējās. Līdz ar to gaidītā kaut nelielā, bet kravu pieauguma gada vietā, mēs sagaidījām krituma turpinājumu,” sacīja Lubāns.

Viņš norādīja, ka pagājušajā gadā pa “Latvijas dzelzceļa” infrastruktūru pārvadāja kopumā 41,5 miljonus tonnu kravu, kas ir mazākais kravu apmērs pēdējo 17 gadu laikā.

“Nepatīkamākais šajā situācijā ir tas, ka šāds kravu apmēra kritums, visticamāk, nebūs periodisks – tas nozīmē, ka tā nebūs kravu apmēra samazinājuma bedre gada vai divu gadu garumā, bet tā būs paliekoša tendence.

Uzņēmumam ir jāspēj pielāgoties dzīvei šāda samazināta kravu apmēra apstākļos un turpināt uzturēt arī infrastruktūru,” sacīja Lubāns.

Darba algas veido 66% no kopējām izmaksām

Tāpat viņš atzīmēja, ka darba algas kopā ar sociālās apdrošināšanas maksājumiem veido apmēram 66% no kopējām “Latvijas dzelzceļa” izmaksām. “Ir pilnīgi skaidrs, ka bez darbinieku skaita samazināšanas budžetu sabalansēt un dzīvot normāli būs grūti,” sacīja Lubāns, piebilstot, ka jau pagājušajā gadā kompānija sāka darbinieku skaita samazināšanu.

Vienlaikus Lubāns atzīmēja, ka sākotnēji darbinieku skaita samazināšana skar cilvēku, kuri nav saistīti ar tehnoloģiskajiem procesiem, proti, šo darbinieku pienākumi nav tiešā veidā saistīti ar kravu apmēru, taču nākamajā posmā tiks vērtēti arī tehnoloģiskie procesi.

“Šobrīd situācija kravu pārvadājumos ir ar ļoti lielu, izteikti negatīvu nenoteiktību, tāpēc šajā gadā mēs nepieturamies ne pie kāda konkrēta kravu apmēra uz kuru orientējamies, bet darām visu, lai pielāgotos kravu kritumam,” uzsvēra “Latvijas dzelzceļa” valdes loceklis.

Iespējamas strukturālas izmaiņas

Tāpat viņš atzīmēja, ka ir sākts izvērtēt arī biznesa modeli. “Tas nozīmē, ka mēs izvērtēsim ne tikai mātesuzņēmumu, bet arī atkarīgo sabiedrību darbību, funkcijas un savstarpējās attiecības. Tāpēc, ļoti iespējams, ka būs arī kādas strukturālas izmaiņas visā “Latvijas dzelzceļa” koncernā, ne tikai pašā “Latvijas dzelzceļā”,” sacīja Lubāns.

Uzziņa:

Jau vēstīts, ka “Latvijas dzelzceļš” šogad plāno atlaist maksimums 1500 darbinieku, kas veido apmēram 24% no kopējā kompānijas darbinieku skaita. Darbinieku skaita samazināšanu plānots īstenot vairākos posmos, sākot ar kompānijas administrācijā strādājošo darbinieku skaita optimizāciju.

“Latvijas dzelzceļā” šogad 1.janvārī strādāja 6265 darbinieki, savukārt visa “Latvijas dzelzceļa” koncerna darbinieku skaits šā gada sākumā sasniedza 9950 cilvēku.

Saistītie raksti

“Latvijas dzelzceļš” ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums.

Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības – “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, “LDZ Cargo”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums “LDZ infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums “LDZ ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums “LDZ apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums “LDZ loģistika”.

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.