Ekonomika
Bizness

Arodbiedrība: No “Latvijas dzelzceļa” atlaižamie darbinieki izjutīs bezdarbnieka pabalsta apmēra un izmaksu ilguma samazinājumu1


“Latvijas dzelzceļa” darbinieks
“Latvijas dzelzceļa” darbinieks
Foto: Edijs Pālens/LETA

No “Latvijas dzelzceļa” atlaižamie darbinieki izjutīs bezdarbnieka pabalsta apmēra un izmaksu ilguma samazinājumu, kas stājās spēkā šogad, norāda Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības (LBAS) priekšsēdētājs Egils Baldzēns.

Jau ziņots, ka ar šo gadu stājas spēkā grozījumi likumā “Par apdrošināšanu bezdarba gadījumā”, kas bezdarbnieka pabalsta izmaksas ilgumu samazina no deviņiem līdz astoņiem kalendārajiem mēnešiem, paredz Saeimā apstiprinātie likuma grozījumi.

Ar šo gadu tiek samazināts arī bezdarbnieka pabalsta apmērs, samazinot izmaksājamo bezdarbnieka pabalsta proporciju par trešo mēnesi no pilna apmēra uz 75%, par piekto un sesto mēnesi – no 75% uz 50%, un par septīto un astoto mēnesi – no 50% uz 45% no piešķirtā bezdarbnieka pabalsta.

Vienlaikus E. Baldzēns aģentūrai LETA teica, ka relatīvi zemais bezdarba līmenis varētu mīkstināt VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) plānotās masveida atlaišanas sekas,

Jādomā par darbaspēka mobilitāti

Viņš norādīja, ka būtiski ir ņemt vērā, ka konkrētos reģionos, jo īpaši Rīgā, patlaban pastāv augsts pieprasījums pēc darbaspēka. Tomēr, tā kā atlaižamie noteikti būs arī Latgales reģionā, kur šajā ziņā situācija nav tik laba, Baldzēns aicina padomāt par darbaspēka mobilitātes jautājumu.

LBAS priekšsēdētāja ieskatā tikpat svarīgi ir novērst darbaspēka izbraukšanu no Latvijas. Masveida atlaišana rada pamatu leģitīmām bažām par šo cilvēku, jo īpaši reģionos dzīvojošo, turpmāko nākotni un to, vai viņi izlems palikt Latvijā, sacīja Baldzēns.

Viņš uzsvēra, ka šajā gadījumā runa ir par valstij piederošu uzņēmumu, tāpēc būtu jādomā “ne tikai par ekonomiskajiem aspektiem, bet arī par Latvijas cilvēkiem, darbiniekiem un viņu likteni”.

Likuma grozījumi bija par sliktu atlaižamajiem

Baldzēns gan aicināja neaizmirst arī ārēju faktoru ietekmi uz bezdarbu un darbavietu piedāvājumu, un šajā ziņā būtisks faktors, kas ietekmē nodarbinātību, esot ārzemēs dzīvojošo latviešu atgriešanās.

Vienlaikus LBAS vadītājs akcentēja, ka no šā gada ir samazināts bezdarbnieku pabalsta izmaksas ilgums un apjoms, kas nenāk par labu atlaižamajiem.

Ņemot vērā faktu, ka LDz darbinieku atlaišana skars strādājošos visā Latvijā, apmēra ziņā šim gadījumam varētu būt lielāka ietekme nekā “Liepājas metalurga” darbinieku atlaišanai, norādīja LBAS priekšsēdētājs.

Arī Latvijas dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrības priekšsēdētāja vietnieks Aleksandrs Muhlinkins aģentūrai LETA pauda, ka, salīdzinot “Liepājas metalurga” un LDz darbinieku atlaišanas, otrajā gadījumā ir būtiski piefiksēt, ka darbu zaudēs strādājošie Latvijas mērogā, kamēr pirmajā – atlaišana bijusi koncentrēta uz vienu reģionu.

Atlaišanas pamato ar izmaksu pieaugumu

Savukārt, iztirzājot plānotās atlaišanas iemeslus, Baldzēns klāstīja, ka līdzšinējās darbinieku skaita samazināšanas tika pamatotas ar fosilu pārvadājumu apjomu kritumu, bet vienlaikus arī jāņem vērā pieaugošās izmaksas nozarē.

Līdztekus būtiski ir piefiksēt tirdzniecības apjomu samazināšanos ar valstīm, kuras līdz šim bija primārie tirdzniecības partneri nozarē. Tāpat arī pieprasījums nozarē krities tirdzniecības attiecību ar Krieviju pasliktināšanās dēļ.

Atlaistajiem meklēs vakances

Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA) atlaistajiem LDz darbiniekiem piedāvās viņiem piemērotākās vakances, nepieciešamības gadījumā dodot iespēju arī pārkvalifikācijas, paaugstināt kvalifikāciju vai apgūt jaunu profesiju, aģentūrai LETA pavēstīja aģentūras pārstāve Signe Bierande.

NVA pārstāve norādīja, ka aģentūra ir saņēmusi LDz paziņojumu par plānoto kolektīvo atlaišanu. Aģentūra sazināsies ar LDz un aicinās uzņēmuma vadības pārstāvjus apspriest bezdarba riskam pakļautajiem darbiniekiem nepieciešamo palīdzību atlaišanas gadījumā.

Bierande skaidroja, ka patlaban aģentūras datu bāzē ir reģistrētas 28 019 aktuālās vakances. NVA sola atlaistajiem darbiniekiem piedāvāt viņiem piemērotākās vakances.

Ja būs nepieciešams, atlaistajiem darbiniekiem tiks piedāvātas arī pārkvalifikācijas, kvalifikācijas paaugstināšanas vai jaunas profesijas apguves iespējas ar NVA atbalstu, iesaistoties profesionālajā vai neformālajā apmācībā.

Darba zaudēšanas gadījumā LDz bijušie darbinieki tiks aicināti reģistrēties bezdarbnieka vai darba meklētāja statusa iegūšanai. To var izdarīt gan NVA filiālēs, gan elektroniski valsts pārvaldes pakalpojumu portālā “www.latvija.lv”.

Uzziņa:

Jau vēstīts, ka LDz līdz šā gada beigām plāno pārtraukt darba tiesiskās attiecības ar aptuveni 1500 darbiniekiem, informēja uzņēmuma pārstāve Ella Pētermane.

Saistītie raksti

Viņa norādīja, ka 2019.gads gan koncernam, gan visai Latvijas transporta un tranzīta nozarei ir bijis satricinājumiem bagāts – gan fosilo izejvielu cenu samazinājuma globālajos finanšu tirgos un attiecīgi mazāka to pārvadājumu apmēra dēļ, gan arī reģiona ekonomiskās un politiskās situācijas dēļ ir pieredzēts būtisks ienākošo un izejošo kravu apmēra samazinājums.

LDz šogad 1.janvārī strādāja 6265 darbinieki, savukārt visa uzņēmuma koncerna darbinieku skaits šā gada sākumā sasniedza 9950 cilvēkus. LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums.

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.