Foto – Atis Jansons

Andris Dambis par drošību, “Dakaru” un nākotnes plāniem 0

Pēc veiksmīga finiša (8. vieta kopvērtējumā) gadu mijas “Dakarā” (tajā īstajā “Dakarā”, kas atkal notiek Āfrikā) mūsu slavenākais autosportists un konstruktors plašai publikai nebija rādījies un publiskus paziņojumus sniedzis. Tādēļ viņa uzstāšanās “Drošākā autoparka” konkursa nobeigumā bija īpaši interesanta. Te Andra sacītā īss konspekts.


Reklāma
Reklāma

 

Par drošu satiksmi

Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 1
Neizmet, turpini izmantot – 10 praktiski pielietojumi ikdienā tavam vecajam viedtālrunim 7
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 178
Lasīt citas ziņas

Pašlaik pieejamie elektromobiļi ir vislabākie drošas braukšanas audzinātāji. Naftas produktu vispārējā pieejamība visus pieradinājusi pie izšķērdības dinamikā, kas bez ļoti augstas vadītāja meistarības var būt bīstama. Bet pamēģiniet braukt agresīvi ar “Nissan Leaf”, piemēram. Tas iet, tas skrien labāk par iekšdedzes brāļiem, taču pavisam drīz lieliem cipariem panelī brīdina – šādi turpinot, pēc 30 km tu apstāsies! Un uzpildes iespēju tur nebūs… Tā, lūk. Nepilnus divus gadus dzīvojot un braucot elektriski, esmu daudzus sliktus paradumus atmetis. Braucu rāmi un rātni visur, kur dinamika nav nepieciešama un droša…

 

Par elektrisko 
piedziņu sportā

Divās “Dakarās” (pirmā no tām pērn Dienvidamerikā) ar “OscarEo” mēs pierādījām sev un pasaulei, ka pat šādus maratonus elektriskas piedziņas auto var veikt. Visai labi veikt. Dažos apstākļos elektromotors neapšaubāmi ir pat pārāks.

CITI ŠOBRĪD LASA

Taču visā garajā trasē uzvarēt iekšdedzes dzinējus tas šobrīd nevar akumulatoru nepietiekamas kapacitātes dēļ. Tādēļ es (un mēs, “Ogres servisa centrs” un atbalstītāji) uzskatām bezceļa maratonu eksperimentu par pabeigtu un līdzīgās sacensībās tuvākajā laikā nepiedalīsimies. Jāgaida jaunas paaudzes akumulatori.

(Skatiet rakstiņa beigās pievienoto ziņu. – A. J.). Viss pārējais mums ir.

Elektropiedziņa šobrīd var būt interesanta cita veida auto sacensībās. Pašlaik pie šāda projekta strādājam un to pavisam drīz prezentēsim.

 

Par gūto pieredzi 
un biznesa iespējām

Būvējot “OscarEo” un to divus gadus iespējami visintensīvākajā veidā pārbaudot, mēs guvām unikālas zināšanas par elektromobiļu sastāvdaļu konstruēšanas un ražošanas stāvokli pasaulē. Mēs atradām pašlaik pasaulē labākos akumulatorus, un tie ir no Ķīnas. Akumulatoru zinātne un tehnoloģija Latvijai par sarežģītu un dārgu. Bet vēl ir rekuperatīvā bremžu sistēma, invertori, kas zemo bateriju spriegumu pārvērš augstākā, dzinējiem derīgā, ir drošības sistēmas, kas sargā ekipāžu no šā augstā sprieguma avārijas gadījumā. Svarīgas sistēmas – es, piemēram, ar elektroauto dziļā ūdenī nebrauktu, ja vien neesmu šo drošību konstruējis un būvējis pats.

Šajā sastāvdaļu spektrā esam atraduši tādas pieprasītas un nākotnē vēl jo vairāk vajadzīgas lietas, ko varētu ražot mēs paši Latvijā. Drīz rādīsim pirmos paraugus. Tas, šķiet, būs lielākais guvums no “OscarEo” ralliju epopejas.

 

Milžu alianse

Janvāra beigās saņemta šāda vēsts:

“BMW” + “Toyota”. Pirmās ziņas par divu megakoncernu sadarbību bija pērn. Jūnijā tika publicēts memorands par savstarpēju saprašanos un nosaukti četri sadarbības virzieni. Tagad (24. janvārī) puses parakstījušas jau konkrētāku saistošu līgumu dažās jomās.

Reklāma
Reklāma

Tātad – līdz 2020. gadam kopīgiem spēkiem jāizstrādā ūdeņraža ģenerators, tvertne šīs degvielas glabāšanai, ūdeņraža dzinējs un – vienoti standarti visai šai “ūdeņraža infrastruktūrai”.

Vidēja izmēra sporta auto kopējai platformai jābūt gatavai jau šogad. Tajā plaši izmantojami kompozītmateriāli. 
Vēlāk sekos citas kopējas “Toyota”/”BMW” platformas.

Elektriskās piedziņas jomā kopīgi spēki tiks veltīti jauna tipa – litija/gaisa – akumulatoru izstrādei. To energoietilpība būšot divreiz lielāka nekā pašreiz.

 

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.