Publicitātes foto

Eksportā joprojām dominē Krievija un dzērieni 0

Pašmāju pārtikas ražotāji aktīvi meklē jaunus eksporta tirgus, drīzumā sāks eksportu uz Ķīnu un Indiju.

Reklāma
Reklāma
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 1
TV24
“Jāklausās, ka esam šmaukušies.” Par netaisnību un piemaksām tiem pensionāriem, kuri strādājuši padomju laikā
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 178
Lasīt citas ziņas

Pirmo reizi pēdējo piecu gadu laikā samazinājusies Latvijas pārtikas un lauksaimniecības produktu eksporta vērtība – salīdzinājumā ar 2013. gadu pērn tā sarukusi par 6% jeb 138 miljoniem eiro un bija 2,175 miljardi eiro, liecina Zemkopības ministrijas (ZM) sniegtā informācija. Pērn ievesta pārtika 2,179 miljardu eiro vērtībā, kas ir par 3,8% jeb 87 miljoniem eiro mazāk. Samazinoties produkcijas realizācijai Krievijas un NVS valstu tirgos, pašmāju ražotāji steidz meklēt jaunus eksporta tirgus.

Ietekmē embargo

Pērn nozīmīgākais Latvijas pārtikas un lauksaimniecības produktu eksporta galamērķis bija Krievija, uz kuru tika eksportēti 30% no kopējās produktu eksporta vērtības. 2014. gadā eksporta vērtība uz Krieviju samazinājās par 11 miljoniem eiro jeb gandrīz par 2%. Visticamāk, tā ir vistiešākā Krievijas embargo ietekme, kas stājās spēkā pagājušā gada augustā un ietekmējusi virkni piena produktu ražotāju. Lielākā daļa no viņiem aktivizējusi darbu citu valstu tirgos, taču šis process ir laikietilpīgs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Jau vairākkārt vēstīts par pienrūpnieku centieniem jaunu valstu tirgos. Lielas cerības tiek liktas uz Ķīnu, kas, pēc zemkopības ministra Jāņa Dūklava paustā, četriem zivrūpniekiem var atvērties vēl šā gada pirmajā pusgadā, bet desmit piena pārstrādes uzņēmumi eksportu jau var uzsākt. A/s “Jaunpils pienotava” padomes priekšsēdētāja Ilze Aizsilniece pēc vizītes Ķīnā atzina, ka eksporta process nenotiks tik ātri – paies vismaz pusgads, bet varbūt gads, kamēr produkcijas realizācija patiešām sāksies, jo tas nav tirgus, kur viss notiek acumirklī. “Daudzas valstis tur jau ir mums priekšā, un nav tā, ka mūs tur gaida ar atplestām rokām, taču ir svarīgi “ielikt kāju durvīs”, būt klāt tajā brīdī, kad Ķīnā aizvien pieaug piena produktu patēriņš,” izteicās Ilze Aizsilniece. Lai arī ķīnieši sieru kā produktu tikai mācās patērēt, interese par “Jaunpils pienotavu” bijusi. I. Aizsilniece arī piebilst, ka Latvijas piena ražotājiem tādā lielā tirgū vajadzētu startēt kopīgi, jo apjomi ir milzīgi un vienam uzņēmumam tas nav pa spēkam.

Gan jaunpilieši, gan citi Latvijas pārtikas ražotāji noietu meklē arī citās valstīs. Jāatgādina, ka jau vasaras beigās pirmās pārtikas kravas ar šokolādi, sieru un citiem ražojumiem varētu aizceļot uz Indiju, kas ir strauji augošs tirgus. Arī Zemnieku kooperatīviem piederošais “Latvijas piens” paziņojis, ka sāk darbību Āzijas tirgū. Jau šā gada aprīlī uzņēmums saņēma Ķīnas pārtikas drošības pārvaldības sistēmas sertifikātus, kā arī tika iekļauts importētāju sarakstā, kas ļauj nekavējoties eksportēt uz Ķīnu.


LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.