Mobilā versija
-4.3°C
Antonija, Anta, Dzirkstīte
Otrdiena, 6. decembris, 2016
26. oktobris, 2016
Drukāt

Ja dārgajām nepietiek… Pērkam ziemas riepas – 2. daļa (4)

Foto - Atis JansonsFoto - Atis Jansons

"Cenu klubs" – pie mums lētākās riepas!

Pērkam ziemas riepas – otrā saruna. Būtu jau vienkārši – eju labā riepu bodē, skatos, kur mana izmēra dārgākās (tātad testu vinnētājas, tātad labākās), un ņemu ciet. Bet nav man šim cēlajam mērķim un vienkāršajam risinājumam to četru vai piecu simtu… Nevaru atļauties “Goodyear”.

 

Ko darīt?

Pirmkārt – varbūt tev to “premium” nemaz nevajag?

Uzklausām Uldi Roli, pazīstama servisa vadītāju, “Gada auto” žūrijas ilggadēju biedru: “Varu dalīties tikai ar to, kā es uztveru šo jautājumu, un problēmu risinu. Trīs manas transporta vienības gadā kopā veic 45 000 km. Tas uz trijiem – tātad nedaudz. Viens no tiem ir saimniecības auto ar masu 3,5 t un gada nobraukumu 3000 km. Tas iztiek ar “pastalām” gan ziemā, gan vasarā – vissezonas riepas ar pareizo kravnesību no ekonomiski izdevīgā gala!

Otrs – elektromobilis (max ātrums 100). “Budžeta” riepas , taču ne būvmateriālu veikalā, bet pie riepu speciālistiem pirktas. Kāpēc? Tikai viņi spēj pārskatīt baigi raibo un plašo piedāvājumu, tikai viņi man varēs ieteikt mazāk pazīstamu. Tā esmu nobraucis un atzinīgi varu novērtēt arī “Matador”, “Sava” utt. Un, ja man mana uzticības persona ieteiks, likšu arī “ķīniešus”.

Trešā ir 4×4 mašīna ar palielu masu, inerce liela, izvēlos riepas ar iespējami labām bremzēšanas īpašībām. Te, protams, speciālistu ieteikumi mani parasti ir novirzījuši uz “brendu” riepām, un tās arī esmu izvēlējies, kaut iznāk ekonomiski ne tik vilinoši.

Ko daru, ja ziemas riepas pēc četriem gadiem vairs ziemai neatbilst? Nākamā vasara būs to pēdējā (izņemot gadījumu, ja brauksim uz vācu autobāni, tad – nekādu kompromisu!).”

 

“Marshal” – pārbaudīts praksē

Jānis Grīnhofs, ceļu būves inženieris, arī no “Gada auto” žūrijas: “Pārvietojos ar vairākiem spēkratiem, kuri apauti ar dažādu marku riepām. Tātad man ir iespējams salīdzināt “Goodyear”, “Dunlop”, “Marshal”. Pirmie divi padārgi un labi zināmi brendi, uz ledus ļoti labi, pa sniegu – viduvēji. Protektors mazliet par smalku. Kad pirms trijiem gadiem meklēju riepas braukšanai dažādos apstākļos, tieši “vidēji lētās” KW22 no “Marshal” likās visatbilstošākās. Ar šīm riepām biju pilnībā apmierināts. Pagājušajā gadā, ņemot jaunu komplektu, atkal izvēlējos “Marshal”. Piemērots protektora zīmējums nodrošina riepas saķeri gan sniegā, gan pa slapjo šļuru, dziļās un platās rievas neļauj protektoram aizķept un zaudēt saķeri. Savukārt daudzās lameles nodrošina stabilitāti uz apledojuša seguma.

Neuzskatu, ka jāpērk par 30 eiro (komplekts tātad 120) dārgākas riepas tikai brenda dēļ. Galvenais izvēlēties atbilstošāko protektoru. Meklējot sev piemērotākās riepas, pārliecinājos – “lētajā galā” pieejama daudz lielāka protektoru zīmējumu izvēle. Grēks būtu sūdzēties arī par protektora nodilumu. Pie liela nobraukuma riepas labi nokalpoja divas ziemas. Kādi 3 – 4 milimetri protektora bija palikuši, taču ar tādām negribējās sagaidīt jaunu sniegu.”

Reče nu – tikām pie vienas konkrētas rekomendācijas. Citādi – un tā ir “budžeta” riepu izvēles lielākā problēma – marku raibumā noslīkt var… “Marshal”. Mītnes zeme nav Ķīna. Koreja. “Mātes uzņēmuma” vārds krietni labāk pazīstams – “Kumho”. Ir riepas arī ar tādu vārdu. Mazliet dārgākas. Izpelnījušās tādu godu kā VW un pat “Mercedes” izvēle oriģinālam ekipējumam. Tātad – aizdomām par bīstamu izvēli pamata nav. Drīzāk tie ir aizspriedumi, kurus radījis mūsu pašu pieredzes un objektīvu atsauksmju trūkums. Lielākie riepu testu rezultātu izplatītāji (“Auto Bild”, ADAC) ir vācu un Ķīnas produktus izmēģināmo sarakstos vienkārši aizmirst iekļaut. Vai nespēj pretendentu pārlieku liela skaita dēļ. Ja arī to dara, skarbi kritizē tos par niecīgu atpalikšanu tikai lieljaudas, ātrgaitas kustībā svarīgos rādītājos. Kur “latvietim praktiskajam” vajadzīga baigā noturība slapjā līkumā, piemēram? Es varu lietū to līkumu vienkārši braukt mazliet lēnāk…

Pašu pieredzes trūkums… Grūti šo labot. Drosme vajadzīga. Un laiks. Pavasarī sadūšojos un nopirku “Made in China”. “Westlake”. Esmu nobraucis 15 000 patīkamu kilometru. Diluma praktiski nav. Bet tas ar “vasarenēm”. Vai pietiekams pamats mēģināt “kīniešus” arī ziemā?

Un vilina jau ne tikai “ķīnieši”. “Cenu klubā” atrodamas Horvātijā, Spānijā un Turcijā ražotas ziemas riepas. Pēc skata un taustes – labas. “Prizmā” ar ļoti pievilcīgas cenas lapiņām greznojas pat Indonēzijā “cepti” riteņi. Pavandoties internetā atrodu ne tikai supermodernas ražotnes attēlus, bet arī dažu patīkami pārsteigtu vāciešu atsauksmes, kuri sadūšojušies savus BMW pērnziem tādos apaut.”

Jāns Bite, Latvijas Valsts mežu transporta šefs: “Mūžīgais jautājums – pirkt pazīstamu, slavenu, dārgu “Michelin”, “Goodyear”, “Nokian”, “Continental”? Vai tomēr kādu lētu svešinieku? Vai varbūt tomēr kaut ko pa vidu?

Protams, ka var ticēt testu rezultātiem un izvēlēties (ja var) par labākajām atzītās. Bet nav jau tā, ka ar “ķīniešu” riepām nevarētu braukt – pats to daru jau daudzas ziemas, jo jebkura izvēle ir kompromiss – ja nemeklējam iespēju robežas, tad arī ar šīm salīdzinoši lētā gala riepām ir iespējams veiksmīgi izturēt ziemas eksāmenu sesiju.”

 

Baida pieredzes trūkums

Tā runā mūsu pieaicinātie eksperti. Atvainojos, ja gaidījāt konkrētākas izvēles rekomendācijas. Tādas diemžēl nav iespējamas. Skaidrs gan viens – jaunas “Marshal”, “Westlake”, “Roadstone” utt. ziemas riepas mūsu mainīgajos laika ap­-stākļos noteikti būs labākas par diluma robežu sasniegušām vai desmit gadus kāda “šrota” šķūnī nīkušām “premium” greznības paliekām. Pat tā paša “Cenu kluba” piedāvātās (lielu izmēru kategorijās fantastiski lētās) restaurētās riepas (ražotas Anglijā!!!) būs prātīgam lauku ceļu braucējam gana labas.

Veiksmi un drosmi izvēlē! Un brauciet prātīgi. Iespējams paradokss – lētāks pirkums atgādinās par piesardzību. Nevis to iemidzinās, kā mēdz superizstrādājumu reklāmas.

Pievienot komentāru

Komentāri (4)

  1. Jānis Krūze (riepu servisā no 1994 gada) Atbildēt

    Cenu klubā nopērkamās restaurētās riepas ražotas Polijā!Tā tas ir, un tā nav vienīgā aplamība šai rakstiņā!

  2. Par ziemas riepām jau sen vairs nelauzu galvu, izmantoju Hankook w419 modeli bez radzēm. Laba saķere braucot pa asfaltu gan pa piesnigušiem lauku ceļiem. Radzes neizmantoju, jo daudz jābrauc pa asfaltu. 195/65 R15 viena riepa man ar atlaidēm izmaksā 47eur, attiecīgi divas ziemas tiek lietotas un pirms trešās ziemas tiek pārdotas sludinājumu serverī kā mazlietotas par 110-120eur. Nedaudz pieliekot sanāk iegādāt atkal jaunas. Atliek vien piebilst, ka svaigās riepas mazāk dilst un no sākotnējiem 8.5mm protektora dziļuma tiek zaudēts pa vienu ziemu(10 tūkst.km) 1,5mm protektora.
    Neesam tik bagāti, lai pirktu lietotas riepas 🙂

    • 80. gados ziemas raļļus braucu tikai ar svaigām Navarelli firmas riepām. Kurš nesaprata, pats vainīgs. Ziemā nekur neder lietotas ziemas riepas, gumija jau ir cieta.

  3. Savulaik biju lētā gala fans, jo šad un tad ziemā nācās uzbraukt kaut kam – un riepa neglābjami beigta. Jāpērk jauna.
    Pēdējos pāris gados esmu sastapies ar situāciju, kad Cenu klubā nopirktas riepas nav iespējams nobalansēt, vai šādi tās sāk uzvesties pēc 3 – 4000 km nobraukšanas. Vēlāk gan noskaidrojās lietas apstākļi, taču nācās vien savu pozīciju pārskatīt.
    Tagad pērku tikai jaunas, brenda riepas, lai arī dārgāk, tomēr ar garantiju ja nesabojāšu pats, tad riepa man kalpos tai noteikto mūžu bez papildu problēmām, kuras bojā nervus, bojā auto, un rada papildus neērtības.

Ar motorizētu čemodānu var sasniegt ātrumu 13 km/hJa kādreiz lidostā radusies nepieciešamība dažu minūšu laikā nokļūt no viena termināļa uz otru, lai paspētu uz savu reisu, lielisks sabiedrotais būs motorizētais čemodāns "Modobag".
Vietnes "nozagts.com" un "Toma joki" nonākušas arī Drošības policijas redzeslokāSavstarpēji saistītās interneta vietnes "nozagts.com" un "ukradeno.com", kā arī viena no populārākajām sociālā tīkla "Facebook" lapām latviešu valodā "Toma joki" ir Drošības policijas redzeslokā, tomēr dienesta pārstāvji nekomentē šo interneta resursu saistību ar personām, kas saņem Krievijas finansējumu un izplata Krievijas ideoloģisko propagandu.
FOTO: Divi BMW "nesadala" Marijas ielu; viens ietriecas graustā (2)Pēc divu "BMW" automašīnu sadursmes Elizabetes un Marijas ielas krustojumā šovakar, viena no tām ietriecās Marijas ielas graustā.
Uzmanību, šoferīši! Rīt darbu uzsāks vēl 20 stacionārie fotoradari; arī Grobiņā, Līgatnē, Rubenē (6)Pamatojoties uz Ministru kabineta 8.novembra konceptuālo ziņojumu par stacionāro fotoradaru ieviešanas gaitu, otrdien, 6.decembrī uz Latvija autoceļiem sāks darboties otrajā kārtā paredzētie 20 stacionārie fotoradari.
Draugiem Facebook Twitter Google+