Mobilā versija
-2.2°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
19. marts, 2012
Drukāt

Kā ietekmēt cukura līmeni asinīs

glas_saft

Diabēts savas prasības diktē visa mūža garumā. Jārēķinās, ko ēst, cik kustēties, kādas zāles un cik bieži lietot. Bet reizēm arī kabatā jābūt saldai konfektītei.

 

Ne tikai saldummīļiem

Bīstams ir ne tikai augsts glikozes jeb cukura līmenis asinīs, bet diabētiķim jāspēj strauji reaģēt arī tad, ja tas pēkšņi ir izteikti samazinājies (mazāk par 3,3 mmol/l). Tā ir hipoglikēmija, kas var uzrādīt pat normālu cukura līmeni, ja pirms tam ilgu laiku ir bijis īpaši augsts.

Latvijas Diabēta asociācijas valdes priekšsēdētāja Gunta Freimane skaidro, ka hipoglikēmija biežāk mēdz būt diabēta pacientiem, kuri lieto insulīnu. Tomēr arī pārējie diabētiķi nav pasargāti, jo pēkšņu cukura līmeņa pazemināšanos var izraisīt gan pārlieku liela insulīna deva, gan citas zāles glikozes līmeņa pazemināšanai. Dažkārt tas notiek novēlotas vai izlaistas ēdienreizes dēļ, vai uzturā ir bijis pārāk maz ogļhidrātu. Iespējams, ir bijusi lielāka fiziskā slodze, vai arī tā ir reakcija uz alkohola lietošanu.

Pēc smagākas un ilgstošākas fiziskas slodzes hipoglikēmija iespējama pat pēc vairākām stundām, pat naktī. Fizioloģiski zemākais glikozes līmenis asinīs cilvēkam ir ap pulksten 2 – 3. G. Freimane iesaka to pārbaudīt, ja miegs ir nemierīgs un nakts vidū ir nācies pamosties.

Diabētam veltītais medicīnas profesionāļu izdotā laikraksta “Tautas Veselība” pielikums skaidro, ka hipoglikēmijas novēršanai ir nekavējoties jāpārtrauc fiziskā aktivitāte un jāapēd 3 – 4 konfektes vai 5 – 6 glikozes tabletes, vai jāizdzer glāze augļu sulas vai cita salda dzēriena. Ja pēc 10 – 15 minūtēm nav gaidāmā uzlabojuma, šī viegli asimilējamo ogļhidrātu porcija jāatkārto. Ja arī tad hipoglikēmijas pazīmes saglabājas vai pat pastiprinās, ir jāizsauc neatliekamā medicīniskā palīdzība un mediķiem jāizstāsta gan par savu slimību, gan par medikamentiem, ko lieto ārstēšanai. Vēlāk tas jāizstāsta arī savam ārstam, jo, iespējams, ir nepieciešama medikamentu maiņa.

 

Šoferiem vēl bīstamāk

Lai nepieļautu hipoglikēmiju, cukura līmeni asinīs vajadzētu kontrolēt ik pēc četrām stundām. Autovadītājiem, kuri slimo ar diabētu, to vienmēr vajadzētu darīt pirms sēšanās pie stūres. Ja līmenis ir zemāks par 6,7 mmol/l, ieteicams kļūt par pasažieri. Ja hipoglikēmijas pazīmes – roku trīcēšana, sirdsklauves, svīšana, nemiers, izsalkums, slikta dūša, tirpšana vai durstīšana – parādās, vadot automašīnu, obligāti ir jāapstājas. Braukšanu drīkst turpināt tikai tad, kad glikozes līmenis atkal ir normalizējies, ir atgūta laba pašsajūta.

Ja nav iespējams cukura līmeni noteikt, viegli asimilējamos ogļhidrātus hipoglikēmijas novēršanai ieteicams lietot tad, ja dzer zāles, kas nevēlami var pazemināt glikozes līmeni asinīs.

Ja hipoglikēmiju nenovērš, var būt koncentrēšanās grūtības, apjukums, nespēks, miegainība, uztveres traucējumi, redzes izmaiņas, galvassāpes, reibonis. Ja hipoglikēmija atkārtojas bieži, var izveidoties pieradums, kura dēļ pirmās pazīmes paliek nepamanītas, un situāciju aptver tikai tad, kad sākas kustību un koordinācijas traucējumi, zūd koncentrēšanās spējas un kļūst grūti formulēt savas domas. Var zaudēt pat samaņu.

Nepieciešama liela pacietība un regulāra cukura līmeņa kontrole, lai hipoglikēmija neatkārtotos vismaz trīs mēnešus.

 

 

Padoms

Nosakot glikozes līmeni asinīs pirms un pēc ēdienreizes, var pārliecināties, kā organisms reaģē uz dažādiem uzturproduktiem.

 

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+