Kādus auto pērk Latvijā? “Pirmā reģistrācija” statistikas spogulī 1

Ir aplami pieņemt, ka atbildi uz virsrakstā uzdoto jautājumu var atrast dažādu mediju visai bieži publicētajos jaunu auto tirgus apskatos. Jauns auto – ja balsojam ar maku, ja reitingu pamatā liekam pilnu “pirmo reģistrāciju” statistiku – vēl nekad nav bijis “Latvijas gada auto”. Un nez vai tuvākajā laikā būs.

Reklāma
Reklāma

Jaunu vai lietotu?

Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 85
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 31
Viedoklis
Linda Tunte: “Es dzeru, lamājos, gāžu politiķus un eju prom no darba” 85
Lasīt citas ziņas

“Pirmā reģistrācija” fiksē auto ierašanos Latvijā. Importu un Latvijas pilsoņa vai valstī reģistrēta uzņēmuma veiktu šī auto iegādi un reģistrāciju (sk. tab. Nr. 1.). Pagājušajā gadsimtā, kad jaunu auto dīleru tīkls Latvijā vēl tikai veidojās, kad vārdu “līzings” vēl tikai iepazinām, jaunu auto īpatsvars šajā importā bija tikai pieci procenti, tūkstošgades mijā tas pieauga līdz 15%. Bet stabilas četras piektdaļas no autoparka papildinājuma bija lietota tehnika. Šī proporcija nedaudz par labu jaunajiem izmainījās kredītu buma treknajos gados, krīzes laikā nokritās līdz piektdaļai. Tagad lēni (ātrāk nekā jaunu auto imports) un stabili aug. Lietotu auto imports absolūtos skaitļos pērn gandrīz sasniedza atzīmi 50 000. Un nedaudz vairāk ir bijis tikai 2005., 2006. un 2007. gadā.

Kāpēc? Ņemu talkā “Gada auto” žūrijas ekspertus. Lūk, daži viņu viedokļi.

CITI ŠOBRĪD LASA

Jānis Rapa, “Lattelecom” transporta daļas vadītājs: “Jaunai un dārgai tehnikai Latvijā joprojām nav banku finansējuma. Toties pie “Mogo” lodziņa Bauskas ielā stāv rindas. Ne tur labu kredītvēsturi prasa, ne garantijas. Procenti gan milzīgi, bet – ja pērc lētu auto – daudzus tie, kā redzams, ne pārāk atbaida.”

Uldis Hmieļevskis, Liepāja, rallija “Kurzeme” organizators: “Trūkst statistikas par līdzīgā ekonomiskā situācijā esošām valstīm. Tādēļ teikto lūdzu uzskatīt tikai par vienu no iespējamām skaidrojuma versijām. Manuprāt, auto tirgus veidojas atbilstoši valsts ekonomikai, precīzāk – pircēja ienākumu līmenim. Vācijā vidējā neto alga ir ap 2000 eiro. Tur pērk jaunus auto (gan arī mazāk nekā eiforijas gados). Mums – gandrīz četras reizes mazāk. Tādēļ arī vairums pircēju savu transporta līdzekli meklē trīs vai četras reizes “zemākā plauktā”.”

Raimonds Volonts, autoservisa “V4 Motors” direktors: “Latvijai tradicionāla un neārstējama ir tieksme pēc lieliem, drošiem, “uzticamiem” auto. Nevar noliegt, ka tai ir arī objektīvs pamats – mūsu ceļu stāvoklis ne gluži piemērots trauslākai tehnikai. Bet liels, prestižas markas jauns auto ir dārgs, nesniedzami dārgs un kaut cik sasniedzamu cenu iegūst tikai pusmūžā. Te jums “importa struktūra”. Bet lietoto importa palielinājums ir neizbēgams – pēc krīzes un galējas “atturības” parks tomēr ir jāpapildina un kaut mazliet jāatjauno.”
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.