Viedokļi
Komentāri

Rita Našeniece: Teika par neuzvaramo Nilu 73


Rita Našeniece
Rita Našeniece
Foto – Aigars Jansons

Mītu par neuzvaramo Nilu uztur divas puses – pats Ušakovs un viņa oponenti. Pēdējie, lai attaisnotu savu nevarību. Ja runājam par viņa publisko tēlu un reputāciju, kā arī par priekšvēlēšanu kampaņu, atbilde ir nauda. Kā privātā sarunā atzīmēja kāds politisks oponents: Ušakova sociālā tīkla konta apsaimniekošanai tiek izdots vairāk naudas, nekā oponenta partija gatavojas tērēt visai Rīgas kampaņai.

Ušakova politiskā eksistence sākās ar dažādu veiksmīgu faktoru sakritībām un to saprātīgu izmantošanu, bet tagad turas uz naudas spilvena. 2009. gadā, nākot pie varas Rīgā, tas tā nebija. Tēla uzpumpēšanas kampaņa bija ekskluzīva, un tajā bija apvienojušies visi, un nebūt ne naudas pēc. Latviešu liberālie un sabiedriskie mediji pumpēja viņa reputācijas balonu kā “labo krievu”, bet krievu impēriskie mediji kā “mūsējo”, tas ir, viņējo. Fakti par Ušakova sadarbību ar Krievijas vēstniecības spiegu un 13. janvāra logu dauzītājiem (kā intervijā portālam “Apollo” stāsta viens no 13. janvāra pasākuma dalībniekiem: “Mazajā pils ielā es personīgi redzēju, kā “Saskaņas centra” līderis Nils Ušakovs sarunājās ar vīru, kurš bija ieradies uz sapulci padomju armijas ķiverē, ar gāzmaskas somu, nopakojies tā, lai viņu neskartu gumijas lodes. Abi netālu no Trīs brāļiem kaut ko intensīvi apsprieda. Pēc kāda brīža šis cilvēks atradās jau pie Saeimas nama un bija viens no pirmajiem, kurš sāka mest akmeņus…”) bija plašai publikai nezināmi vai šķita mazsvarīgi.

Ja arī viedoklis par Ušakovu bija pagājušo vēlēšanu laikā mainījies, inerce, pensionāru biļetes un tradicionālo vēlētāju uzticība impēriskajai nostalģijai palīdzēja. Lieliski noderēja oponentu piedāvājums. NA kandidāte Baiba Broka pēc būtības piedalījās ne tikai savā, bet arī Ušakova kampaņā, maigi atbalsodama viņa tēzes. Sarmīte Ēlerte, atjaunotās Latvijas iespaidīgākā mediju imperatore (bez ironijas!), mainīdama ampluā uz politiku, zaudēja elka mirdzumu un izrādījās neinteresanta plašām tautas masām. Rīgas domes reklāmas naudas bija sākušas plūst pa latviešu mediju vēnām, neatkarīgie producenti bija neatkarīgi pievesti pie neatkarīgajām RD silēm, bet pētnieciskie žurnālisti drosmīgi pētīja mapītes, ko par politiskajiem pretiniekiem izlika Rīgas politmafiju apkalpojošie privātie specdienesti. Šobrīd situācija ir mainījusies. Mīlas inerce pret Ušakovu lielākoties ir saglabājusies kategorijā, kura intravenozi, neatkarīgi no tautības, pieslēgta krievu medijiem. Kategorija ir iespaidīga, bet nepietiekama. “Saskaņa”/GKR to lieliski saprot, bet situācijas labošanai lieto nervozas taktikas. Viņu maniakālās reklāmas latviešu medijos radījušas alerģisku reakciju pat politiski neitrāliem cilvēkiem.

Taču bieži nauda strādā labi, un liela nauda pat teicami. Par to pārliecinājos savā beznaudas Lielo kapu aizstāvības kampaņā. Piemērs no dzīves: katru reizi, kad zināmā izdevumā parādījās Ušakova, Amerika vai daudzpartiju politiķa Jakrina intervijas, kurās viņi pauž versijas par Skanstes, sauktu “kapu tramvaju”, rakstīju cieņpilnu vēstuli galvenajai redakcijas personai. Rakstīju, ka labprāt paustu viedokli, kas balstīts uz reālajiem projekta pieteikuma dokumentiem, kuri apliecina ielas paplašināšanu uz kapu rēķina. Atbildi nesaņēmu. Vēlāk dzirdēju jau zināmo sakramentālo frāzi: reklāmas nauda. Mūsu viedokļa klātbūtne, lai cik lielā mērā uz dokumentiem balstīta, bija nevēlama.

Redzu, ka tas pats mehānisms attiecas uz vēlēšanām. “Saskaņa” ir sasniegusi savu vēlētāju maksimumu. Tālākais ir tehnoloģiju ziņā. Svarīgi ir demotivēt pretējo pusi. Panākt, lai cilvēki, kuri nevēl par “Saskaņu”/GKR, vēlēt neietu. Būtiskas ir kompromitējošo materiālu kampaņas. Vai viedokļi par “tizlajiem” opozīcijas kandidātiem. Viņi patiesi nav politiskās domas giganti, bet brīdī, kad Ušakovs nāca pie varas, viņš bija tieši tāds pats. Atšķirība: viņam joprojām ir ekskluzīvi trekna kampaņa.

Saistītie raksti

“Saskaņas” politisko eksistenci balsta divi vaļi: savu vēlētāju masas apvienošana un oponentu saskaldīšana un demoralizācija. Mediju komunikācija reklāmas naudu ietekmē, savukārt ir veidota pēc principa: mēs neliekam rakstīt par mums labi, bet nerakstiet neko sliktu.

Lielisks pienesums “Saskaņas” kampaņai bija oponentu nespēja veidot vienu sarakstu, koalīcijas valdības ārprātīgie lēmumi un likumi. Nekustamā īpašuma nodoklis Rīgas pašvaldības izpildījumā kļuvis par sociālās tehnoloģijas instrumentu, ar kura palīdzību izspiest no mājokļiem Rīgas pamatiedzīvotājus. Nekustamā īpašuma nodokļa uzskrūvēšanu, ko veic RD vadoņi, Rīgā pirmsvēlēšanu gaisotnē var ļoti labi padarīt par instrumentu, ko vērst pret varas partiju sarakstiem Rīgā. Tauta ir neapmierināta, bet vainīgais ir jāatrod. Tikai nav garantijas, kuru atradīs. Šo vēlēšanu rezultāts nav akmenī iecirsts. Tās kļūst interesantas.

LA.lv