Mobilā versija
-1.1°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
9. jūlijs, 2016
Drukāt

Kultūras zīme un piekabe kosmiskajai Dzemdei. Saruna ar psihoterapeitu Rudzīti (18)

Foto - Anda KrauzeFoto - Anda Krauze

Aizliegums sievietēm kļūt par mācītājām un iecerētie grozījumi likumā tām, kas nav mātes, aizliegt ziedot savas olšūnas, pamatīgi sakarsēja sabiedrību. Vai tie būtu mēģinājumi pabīdīt sievietes atpakaļ vēsturē vecajās lomās, “Mājas Viesis” vaicā arī pazīstamajam psihoterapeitam Viesturam Rudzītim.

– Nu jau vismaz kādus 70 gadus sabiedrība Latvijā tomēr ir dzīvojusi ar domu – sieviete ir cilvēks. Vai ar ordinēšanas aizliegumu un “olšūnu kariem” atkal nonākam zemākā spēles līmenī?

– Kāda sieviete man stāstīja – viņa skatās uz savu astoņgadīgo dēlu un viņas sirds ir pilna mīlestības. Skatās un priecājas, bet iemet acis spogulī un izbīstas – tā ir ragana! Acis spīd, siekalas tūlīt sāks tecēt… Tur ir tā lieta, sieviete bieži vien neredz sevi no ārpuses. Bet sievietes seja un ķermenis ir kultūras zīmju piesātināts. Un uz šīm kultūras zīmēm mēs reaģējam tāpat kā uz tautasdziesmām vai vietvārdiem, vai mitoloģiju – kā uz stabiliem atbalsta punktiem iekšējā pasaules ainā. Tie ir izveidojušies caur pieredzi, jo visi cilvēki – gan vīrieši, gan sievietes – ir piedzimuši sievietēm. Mēs katrs savas mātes ķermeni esam izjutuši kā pasauli, kurā augam. Pasauli, kas var būt gan laimīga, gan nelaimīga, gan labvēlīga, gan nežēlīga. Kur ir cerības izdzīvot un kur ir bailes no nāves. Tāpēc, ja cilvēki (gan vīrieši, gan sievietes) skatās uz sievieti, viņi redz ne tikai dzimumu, bet saskata šo kultūras zīmēm piesātināto ķermeni, kas viņiem nozīmē kaut ko daudz dziļāku un simboliskāku nekā tikai primārās un sekundārās dzimumpazīmes. Baznīcas aizliegums ordinēt sievietes par mācītājām nav skatāms tik vienkārši kā profesijas aizliegums. Ja starp sievietēm tiktu veikta aptauja – vai jūs gribētu, ka jūsu draudzes mācītājs ir sieviete, domāju, ka, visticamāk, arī sievietes teiktu – labāk lai mācītājs ir vīrietis, jo tas ir cits kultūrzīmju komplekts – Tēvs, nevis Māte. Šķiet, nav runa par to, ka sievietes būtu sliktāk teoloģiski sagatavotas, absolūti ne, bieži ir otrādi. Bet jautājums ir par simboliku. Baznīcā gandrīz viss ir simboli, kas jātulko. Māte ir līdztiesīga ar Tēvu, bet abi nav vienlīdzīgi, identiski un savstarpēji aizvietojami.

– Bet kas šobrīd ir noticis tāds, ka kādam nāk prātā ierobežot sieviešu tiesības?

– Jautājumā ir apgalvojums, kam es nepiekrītu, tādēļ mēģināšu atbildēt uz citu jautājumu – kā var rasties doma, ka sievietes tiek apspiestas? Tāpēc, ka visā pasaulē, arī Latvijā, sastopamies ar liberālu ideoloģiju spiedienu, faktiski tās pat nav liberālas, tās ir sociālistiskas, vergu ideoloģijas, kas būtībā cīnās par ko? Par upura, atkarīgā, bērna lomu. Izrādās, mēs gribam, lai sievietēm tiktu piešķirta upura loma. Mēs gribam un mēs pamatojam, kāpēc sievietes visādos veidos tiek apspiestas. Jo šai upura lomai ir baigā vara. Mēs esam attīstījušies apstākļos, kuros ir dabiski just upurim līdzi. Mēģinām saprast – kas tev ir noticis, tev kāds pāri nodarīja? Un upuris saka: jā, paskaties – tas! Upurim ir vara norādīt, kurš ir tas pāridarītājs, “sliktais”, un tad uzklausītājam jācīnās, lai arī viņš par tādu netiktu uzlūkots, bet drīkstētu būt “labais”. Un jautātājs tūlīt pat nonāk upura varā un vēršas pret to, pret ko vēršas upuris. Ar upura acīm sāk skatīties uz pasauli, jo upuris arī nosauc, kas viņu aizstāv, kas viņu glābj.

Pievienot komentāru

Komentāri (18)

  1. Interesants viedoklis par nabadzību – bet nevar nepiekrist. Iznāk , ka tie nabaga musulmaņi ir daudz bagātāki, jo viņiem nav iedomājams,ka sieviete atstās bērnus un ies nez kur strādāt. Un kur tas ved? Musulmaņi vairojas, bet eiropieši izmirst, jo sievietēm ir jāiet strādāt algotu darbu, nav laika pieskatīt un audzināt bērnus. nu grozies kā gribi!

  2. Kāpēc šis psihopāts atkal un atjkal tiek intervēts?

  3. kam dzemde, kam asinsgrēks……………freidisms

  4. Paldies. Domās daloties, piebildīšu: “Ir problēmas dzīves laikā, kad sieviete cenšas viena audzināt bērnu/s.
    Vājš vīrietis bieži audzis nepilnā ģimenē un visādi sanāk. Taču ignorēt Rudzīša kunga teikto par …, (nedzemdējošām sievietēm), skarbi, šeit redzu briedumu publikācijā”. Un vectēvs, tēvs, dēls, dzimta
    man ir nozīmīgi. Ticība, cerība, mīlestība – tā stiprākā, šos ņemsim par ceļa rādītājiem. Cieņā ar Jums.

  5. Kaa komunisms sevi izniicinaaja, taa feminisms sevi izniicinaas. Sievietes, klausiet viirus, bet viiri miiliet un cieniet sievas. Iistus viirus var izaudzinaat tikai viirs un sieva, viens otru miilot un cienot!

  6. Precīzi un vienkārši! Tikai pilnīgi pāremancipējušās personas to nespēj saprast. Atkārtojos. Sievietes un vīrieši ir pilnīgi atšķirīgas būtnes ar pilnīgi atšķirīgiem ”uzdevumiem”.

  7. Pretigi lasit ….. Kauns ka Latvija strada tada tipa sieviessu tiesibu noniecinataji – psihoterapeiti …

  8. Sievietes jau pari par 100 gadus izcinija tiesibas velet, ienemt augstus amatus, braukt ar massinu, maacities, – kas vienaa otraa pasaules valsti joprojam nav atlauts …. Visas autora ‘idejas’ un mentalitaate ir tiessi panemtas no religijam, kuraas sievietes loma ir tikai iztapt virietim, – citadi – vins tevi SODIIS… Sievietei ilgus gadu simtus ik viena briviba, ikviena izveele, ikviena vieta dzivee bija jaizcina ar milzu speeku un neatlaidibu !! BET- JOPROJAM atrodas psihoterapeiti – viriessi , kuri ieradis un noteiks , kur ir sievietes vieta, pielagos religijas savai sapratnei, ielagos, ka aizstavet Luteranju religijas vadoni, kurs 21. gs noniecina sievieti un ierada vinai zemaku vietu ka virietim… Autors salasijies musulmanju traktatus — un tie noteiceji ari … Cik pretigi zems limenis…

  9. Pilnīgi piekrītu Rudzīša kungam!

  10. Vai tiešām Latvijā šis ir vienīgais psihoterapeits!!! Viņa visai apšaubāmās pret sievieti seksuāli vardarbīgas teorijas/lasīt interviju ” Ievas veselībā” Nr. 12/,kas sludina,ka vīrietim ir TIESĪBAS UZ seksu ir tēviņa tiesību aizstāves! BET SIEVIETEI IR TIESĪBAS UZ MĪLĒŠANOS NEVIS DZĪVNIECISKI SEKSĪGU DRĀŠANOS,UZ KO TIKAI SPĒJĪGI ŠĀDI RUDZĪŠVEIDĪGIE HOMO HABILIS TĒVIŅI !!!!
    Ļoti vēlētos profesionālu diskusiju LA slejās!?!

    • Ausmas kundze, kāpēc Jūs pati nevēlaties normāli diskutēt, bet gan argumentu vietā izmantojat aizskarošus vārdus? Tā esat Jūs, kas jēdzienu “sekss” iztulko kā dzīvnieciski seksīgu drāšanos… V.Rudzītis taču neaicina mūs uz vulgāru primitīvismu, bet gan liek domāt un meklēt atbildes uz svarīgiem – patiesībā tautas izdzīvošanas – jautājumiem. Nu kā var būt olšūnas meitenes privātīpašums – ne viņa pati sevi dzemdēja, ne audzināja… Jā, tas ir resurss, kas atrodas viņas ķermenī, protams. Bet sabiedrība ir kā viens organisms, cilvēks nedzīvo viens – un ja nu pēkšņi, nabadzības spiestas, visas latvju zeltenes pārdod savas olšūnas, tad viņām ir nauda, bet nav vairs nākamo paaudžu, viss, punkts. Un tā meitene varbūt ir laimīga savas dzīves vidū, bet mūža otrajā pusē nāk atskārsme, ka cilvēks nedzīvo no maizes vien. Ne karjera, ne bagātība nevar aizstāt ģimeni, tuviniekus, bērnus. Mūsu domāšanu smagi ir sabojājusi padomju ideoloģija, kad pirmajā vietā bija darbs.

      • Komisār Reksi, citēju- ja nu pēkšņi, nabadzības spiestas, visas latvju zeltenes pārdod savas olšūnas, tad viņām ir nauda, bet nav vairs nākamo paaudžu, viss, punkts-. Vai bez nākamo paaudžu radīšanas varat nosaukt kādu citu iemeslu olšūnu pārdošanai?

        • Oma, ja jūsu meita savas olšūnas būtu pārdevusi citiem, tad jūs pamatīgi riskējat palikt bez mabērniem. Vai tad Jūs skriesiet pa pasauli un meklēsiet, kur Jūsu meitas olšūna apaugļota ar kādu spermatozoīdu, un tad sauksiet to par savu mazbērnu? Diez vai Jums kāds no bagātajiem pircējiem to teiks…
          Tādā veidā, protams, cilvēki fiziski var vairoties, bet bez dzimtas vēstures. Bet ko gan neizdarīsi naudas dēļ! Jo kāda gan cita motivācija lai būtu pārdot savas olšūnas??????

          • Ja mana meita kaut kādu iemeslu dēļ nevēlas laist pasaulē bērnu, tad tā ir viņas izvēle , ja vēlas pārdot olšūnas, tā arī ir viņas izvēle un es jebkurā gadījumā paliktu bez mazbērniem.( starp citu, nav zinātnisku pierādījumu tam, ka olšūnu donorei vēlāk nevar būt bērnu) Manuprāt tā ir slimas klukstes domāšans- pati neperēšu un citai arī savas olas nedošu.Tikpat noapaļota man šķiet doma, ka sievietes vienīgā dzīves jēga un piepildījums ir bērnos un mazbērnos, kā tas pieņemts daudzās atpalikušās valstīs.Ir-ir, nav-nav un nav jāskrien pa pasauli mazbērnu meklējot.Ir daudz citu lietu ar ko aizpildīt tukšumu.Ir dzimtas ar gadsimtu vēsturi ir tādas, kurām tās nav.Tā nu reiz pasaule ir būvēta un manuprāt, 21 gadsimtā attīstītam pratam gan vajadzētu ļaut pašam izlemt ko darīt.Diemžēl, ir sabiedrības daļa, kas joprojām turas pie arhaiskiem spriedumiem par sievietes prātu, missiju u.t.t

          • Komisārs Reksis

            Oma, tur Jums taisnība – brīvo izvēli nevienam nevar atņemt. Ja nu kāda grib par katru cenu riskēt ar iespēju – būs vai nebūs savi bērni un vai tiem nedraud komplikācijas pēc olšūnu paņemšanas operācijas, tad viņa atradīs veidu, kā savu nodomu piepildīt. Runa ir par to, vai šāds bizness jāatbalsta valstij.
            Neizklausās, ka Jums būtu savi bērni…
            Jo raugi, savi bērni – tās ir rūpes, grūtības un izdevumi, dzīve attiecībās ar viņiem līdz mūža galam, iespēja mācīties nebūt egoistam…
            Pārdot olšūnu – tas ir vienreiz un ātri, un tie ir ienākumi, bet mīlestību gan par naudu nenopirksi.

          • Kāpēc tik šaurs skatījums- ātri, viegli, par jebkādu cenu, ka tik dabū naudu?Kāpēc šādas debates neraisās par spermas donoriem?Vai tad ir zinātniski pētījumi par viņu ğimenēm un bērnu skaitu tajās?Var jau kaisīt automātiski iemācītas frāzes par mīlestību,ko nevar nopirkt, egoismu u.t.t. Var jau uzskatīt, ka visa nedzemdējušās tūlīt skries piepelnīties un saprātīgām būtnēm tas jāaptur un punkts. Bet var arī pavērt acis plašāk un ieraudzīt to vientuļo bezbērnu sieviešu skaitu, kuras nav atradušas piemērotu partneri, lai dibinātu ğimeni ,radītu bērnus un tā arī nomirst.(bet tās jau droši vien visas ir kuces)Var jau spriedelēt par jaunām sievietēm , nezinot nolūkus, kādēl viņas to ir gatavas darīt, bet varbūt der aizdomāties, ka iespējams, tas šādai sievietei dod gandarījumu, ar savu olšūnu sniegt laimi kādam bezbērnu pārim, vai citai sievietei un te nav runa par naudu un grēks saukt to par egoismu.Man šķiet, ka tas ir aizvainojoši kritizēt potencionālās donores ,spriedelēt par viņu nodoma mērķi un uzskatīt sievieti par vieglprātīgu muļķi, kura nesaprot ko dara. Izklausās jums tas, Reksi, vai neizklausās, bet esmu 4 pašas mazbērnu oma un žēl, ka esmu par vecu, lai ziedotu savas olšūnas.

          • Komisārs Reksis

            Ja godīgi, man labāk patīk dabiskā lietu kārtība:)
            Ja ģimene netiek pie sava bērniņa, tad var adoptēt kādu mazuli – šķiet, pie mums vēl pastāv bērnunami!
            Bērnam ir jāzina sava izcelsme – un ko tad Jūs viņam stāstīsiet? Ka gēni no vienas mammas, bet uzaudzis citas sievietes miesās? Jebšu Jūs domājat izlikties, ka viss notika dabiskā veidā un turēt notikušo noslēpumā? Bet nekas netiek apslēpts un ar laiku viss nāk gaismā… Un kā tad jutīsies svešas “olšūnas” bērns? Tas ir egoisms – lai tiktu pie it kā sava bērna, izmantot jebkurus līdzekļus…
            Savukārt, nedzemdējusi sieviete nav piedzīvojusi 9 mēnešu kopību ar gaidāmo bērniņu, nesaprot īpašās mātes izjūtas pēc dzemdībām ieraugot savu mazuli, un patiešām nevar objektīvi novērtēt mākslīgu iejaukšanos Dieva radītā brīnumā – sievietes olšūnu komplektā, kuru viņa piedzimstot saņem visai dzīvei (atšķirībā no vīriešiem, kuriem sperma veidojas atkal un atkal no jauna).

      • super! Paldies arī omei – patiesi interesantu un saturīgu diskusiju izvērsāt! reti ko tādu komentāros var lasīt! 🙂

Draugiem Facebook Twitter Google+