Mobilā versija
Brīdinājums -1.4°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Sestdiena, 10. decembris, 2016
27. janvāris, 2014
Drukāt

Liels un biežs izsalkums var liecināt par veselības problēmām

Foto - Madara JudeikaFoto - Madara Judeika

Ieraugot kādu ēdam, mēdzam novēlēt labu apetīti, taču daudziem tā sagādā tikai raizes – liekus kilogramus un lielākus izdevumus, jo bada sajūta sāk mocīt jau neilgu laiku pēc sātīgas maltītes un spiež pat naktī virināt ledusskapja durvis.

Varžu koris vēderā

Izsalkums liecina, ka asinīs trūkst uzturvielu – olbaltumvielu, tauku un glikozes. Ja sāk reibt galva un rodas sajūta, ka tuvojas ģībonis, ir nemiers, roku trīce, tas liecina, ka asinīs strauji pazeminājies cukura līmenis. Apetīte, tuvojoties ēdienreizei, ir pati par sevi saprotama un normāla.

Pēc pētījumu datiem, 11% cilvēku izsalkums vairāk moka stresa situācijās. Gandrīz visas pacientes atzinušas, ka tad apetīte pieaug, atzīst “Wellslim centra” uztura speciāliste Guna Rijkure.

Ja pēkšņi strauji palielinājusies apetīte un savairojušies liekie kilogrami, jādodas pie ģimenes ārsta. Iespējams, zudis līdzsvars izsalkuma un sāta centros smadzenēs vai vielmaiņas regulācijā.

Īpaši jāuzmanās, ja ir arī slāpes un biežāka vajadzība apmeklēt tualeti, kas varētu būt pirmais cukura diabēta priekšvēstnesis. Taču šajā gadījumā, kaut arī apetīte liela, cilvēks nereti novājē, jo organisma šūnas nespēj uzņemt glikozi.

Pastiprināta izsalkuma iemesls var būt arī zarnu traktā ieviesušās cērmes, atsevišķu medikamentu, piemēram, antidepresantu un hormonālās kontracepcijas tablešu, lietošana, kā arī vairogdziedzera pastiprināta darbība, kas izraisījusi paātrinātu vielmaiņu. Vēlme našķoties dabiski pastiprinās grūtniecības laikā.

Kā apmānīt punci

Izsalkumu nebūtu pareizi ignorēt – ja nav pieejams nekas uzkožams, vajadzētu vismaz padzerties. Tad kuņģa skābe tiks atšķaidīta, kas novērsīs tās izraisīto nepatīkamo bada sajūtu un mazinās risku ar laiku iedzīvoties kuņģa un divpa­dsmitpirkstu zarnas čūlā.

Ja kuņģim pietrūkst ko gremot, tas sāk bojāt pats sevi. “Skolēni bieži vien grēko, būdami izsalkuši, košļājot košļājamo gumiju,” uzsver Guna Rijkure. Tad rodas gremošanas reflekss, gaidot ēdienu, izdalās kuņģa sula, kas kairina kuņģi.

Iedzerot kaut siltu ūdeni, kuņģa sula tiek atšķaidīta, tādēļ ir vieglāk sagaidīt nākamo ēdienreizi. Rūpējoties par slaido līniju, pirms maltītes maziem malciņiem der iztukšot glāzi tējas vai ūdens, lai apēstu mazāk. Turklāt tas uzlabos gremošanu un palīdzēs pret aizcietējumu.

Vilka apetīti mazina regulāras ēdienreizes, tādēļ vajadzētu ieturēt maltīti vismaz trīs reizes dienā. Tiem, kuri grib atbrīvoties no liekajiem kilogramiem, uztura speciāliste iesaka ēst pat piecas reizes dienā, lai asinīs nerastos straujas glikozes līmeņa svārstības, kas izraisa nekontrolējamu apetīti.
Vilka apetīti mazina regulāras ēdienreizes, tādēļ vajadzētu ieturēt maltīti vismaz trīs reizes dienā. Tiem, kuri grib atbrīvoties no liekajiem kilogramiem, uztura speciāliste iesaka ēst pat piecas reizes dienā, lai asinīs nerastos straujas glikozes līmeņa svārstības, kas izraisa nekontrolējamu apetīti.
Labs paņēmiens pret pastiprinātu izsalkumu ir lēna maltītes uzņemšana. Tā sauktās caurbiras parasti to dara nesteidzīgi, tādēļ ātrāk iestājas sāta sajūta un tiek uzņemts mazāk kaloriju.

Vairākums cilvēku notiesā vairāk ēdiena, nekā būtu nepieciešams un pieļaujams atbilstoši fiziskajai slodzei. Ar lielu apetīti apveltītajiem vajadzētu iekļaut uzturā pēc iespējas vairāk dārzeņu, lai organisms bagātīgi saņemtu tam nepieciešamās šķiedrvielas.

Vilka rijību remdēs augļi, taču, lai neuzņemtu pārāk daudz ogļhidrātu un saglabātu slaido līniju, ieteicams baudīt ne vairāk kā divas to porcijas dienā, piemēram, vienai atbilstu bumbieris un ābols, bet otrai – divsimt gramu ogu.

Sāta sajūta radīsies ātrāk, baudot ēdienu, kam pievienotas garšvielas un piemīt bagātīgākas garšas nianses.

Ja pastiprināti veidojas kuņģa skābe, vēlams ieturēt maltīti līdz pat piecām reizēm dienā, lai tā izdalītos vienmērīgi. Tās izraisītās nepatīkamās sajūtas mazināsies, ēdot banānus un auzu pārslas.

Izsalkuma brīžos, ja nav pieejams ēdiens vai arī pirms ieturēšanās, lai piepildītu kuņģi un mazāk apēstu, ieteicams malkot melno tēju. Tās saturā esošās miecvielas pārklāj kuņģa gļotādu un padara to mazāk jutīgu pret izdalīto skābi. Lai tas notiktu, tā jāgatavo tik stipra, ka gluži vai apšķebina, un jādzer tukšā dūšā.

Vienīgi jāņem vērā, ka kofeīns, ko satur stipra kafija un tēja, veicina kalcija izvadi no organisma un traucē uzsūkties dzelzij. Negatīvo ietekmi mazinās piens, kas turklāt kavēs aplikuma veidošanos uz zobiem.
Vienīgi jāņem vērā, ka kofeīns, ko satur stipra kafija un tēja, veicina kalcija izvadi no organisma un traucē uzsūkties dzelzij. Negatīvo ietekmi mazinās piens, kas turklāt kavēs aplikuma veidošanos uz zobiem.
Tiem, kurus mūžīgi moka bada sajūta, Guna Rijkure iesaka lietot skābpiena dzērienus, pievienojot karoti smalcinātu linsēklu vai kviešu kliju – tās iestieps kuņģi, radot sāta sajūtu. Pirms lietošanas brītiņš jāpagaida, kamēr uzbriest. Tas var notikt arī gremošanas traktā, taču tad radīsies slāpes. Jebkurā gadījumā jāuzņem pietiekami daudz šķidruma, lai nepieļautu aizcietējuma rašanos. Tās ieteicams piebērt arī mazāk veselīgiem produktiem, piemēram, plānajām pankūkām un kēksam, lai ātrāk remdētu izsalkumu un mazinātu uzņemto kaloriju skaitu. Turklāt tās vienlaikus “iztīrīs” zarnas, kalpojot nevēlamu jaunveidojumu profilaksei.

Aptiekās un citviet tirgotie apetīti mazinošie līdzekļi pārsvarā satur šķiedrvielas, kas rada pilnuma sajūtu kuņģī, taču lētāk ir nopirkt kviešu klijas par dažiem santīmiem nekā izdot bargu naudu par šiem preparātiem.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+