Mobilā versija
+5.0°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
7. janvāris, 2015
Drukāt

Lietuvā apturēs “Ren TV Baltic” trešajās valstīs veidoto programmu retranslāciju

Foto - Stock.xchngFoto - Stock.xchng

Lietuvas Radio un televīzijas komisija (LRTK) trešdien nolēmusi uz trim mēnešiem apturēt Lielbritānijā licencētā Lietuvā retranslētā Krievijas telekanāla “Ren TV Baltic (Lietuva)” trešajās valstīs veidoto programmu retranslāciju Lietuvā, vēsta “Delfi.lt”. Šis komisijas lēmums vēl jāsankcionē tiesai.

Šādas sankcijas telekanālam noteiktas par 19.novembrī pārraidē “Maldu teritorija” ietverto informāciju, norādot, ka tā “daudzos gadījumos nav bijusi balstīta uz pierādījumiem, kurinot nacionālo neiecietību un kareivīgu noskaņojumu”. Šajā pārraidē Baltijas valstis rādītas kā nacistiskās ideoloģijas atbalstītājas un pat citēts 2012.gadā izskanējušais Latvijas prezidenta Andra Bērziņa izteikums, ka uzskatīt latviešu leģionārus par noziedzniekiem “ir ārpus saprāta robežām”.

“Mēs konstatējām pārkāpumu – tiesa, pirmo reizi. To apliecinājuši arī eksperti, tādēļ uzskatām par lietderīgu noteikt tos pašus ierobežojumus, ko citiem kanāliem tikām noteikuši pirms pusgada,” skaidrojis komisijas priekšsēdētājs Edmunds Vaitekūns.

Vienlaikus LRTK nolēmusi sākt sarunas ar Eiropas Savienības teritorijā reģistrētajiem Krievijas kanāliem – “RTR Planeta” un “NTV Mir Lithuania”, pret kuriem veikta izmeklēšana par iespējamiem Lietuvas likumdošanas pārkāpumiem, bet, ja sarunas būs neveiksmīgas, komisija sanāks uz vēl vienu sēdi, lai lemtu par to darbības ierobežošanu uz ilgāku laiku.

Jau ziņots, ka novembrī komisija izvērtēja “RTR Planeta” un “NTV Mir Lithuania” un izteica aizdomas par nepieņemamu informācijas pasniegšanas veidu, likuma un žurnālistu ētikas principu pārkāpumiem, norādīdama, ka informācija sniegta neobjektīvi un nav balstīta uz pierādījumiem, cenšoties noskaņot skatītāju noteiktā virzienā un, iespējams, kūdot uz karu un neiecietību.

Pēc Vaitekūna sacītā, attiecībā uz abiem šiem kanāliem “pastāv procedūra un nu jau ir arī ekspertu atzinumi”. “Mums jātiekas ar šo kanālu vadību un jāpārrunā nosacījumi, kā mierīgi atrisināt šo strīdu, kur mēs esam noteikuši pārkāpumus. Proti, mēs nolēmām, ka pieprasīsim atzīt, ka izplatīta neobjektīva informācija, un šo atzīšanos izteikt publiski. Bija diskusijas pa atvainošanos un tamlīdzīgi – to saskaņosim sarunu gaitā,” viņš norādījis, piebilstot, ka “RTR Planeta” vadība ar komisiju jau sazinājusies pati.

Ja sarunām nebūs rezultātu, komisija mēģinās ierobežot šo kanālu retranslēšanu uz ilgāku laiku, bet, ņemot vērā, ka tie reģistrēti ES teritorijā, plašākas sankcijas pret tiem būtu jāsaskaņo ar Eiropas Komisiju, pie kuras var vērsties tad, ja sarunām nav panākumu, bet pārkāpumi turpinās.

Nedēļas sākumā Vaitekūns pieļāva, ka abu telekanālu retranslācija, konstatējot atkārtotus likumu pārkāpumus, varētu tikt apturēta uz gadu.

Savu vērtējumu tagad sniedzis arī Žurnālistu ētikas inspektora dienests, atzīstot šo kanālu pārraides par neobjektīvām un tendenciozām. Tiesa gan, šoreiz – atšķirībā no iepriekšējā izskatītā gadījuma ar pārraidi par 1991.gada janvāra notikumiem – naida kurināšanu dienests nav konstatējis.

“Neobjektivitāte saskatāma visās pārraidēs,” atzinusi žurnālistu ētikas inspektore Zita Zamžickiene. “Viss, kas attiecas uz Ukrainu, šo jauno Ukrainu, ir slikti, Maidans – slikti, bet viss, kas saistīts ar Krieviju, ir ļoti labi un perfekti.”

Jau vēstīts, ka pagājušā gada martā LRTK nolēma uz trim mēnešiem apturēt “NTV-Mir” retranslēšanu Lietuvas teritorijā, atzīstot, ka pārraidē, kuru tas saviem skatītājiem piedāvāja tieši Lietuvas Neatkarības atjaunošanas dienas priekšvakarā, sniegta apzināti nepatiesa informācija par 1991.gada 13.janvāra notikumiem.

Aprīļa sākumā LRTK lēma uz tikpat ilgu laiku apturēt arī vienas Krievijas televīzijas programmas “RTR Planeta” daļas retranslāciju Lietuvas skatītājiem. Tā konstatēja, ka “RTR Planeta” retranslētajā programmā 2.marta pārraidē “Vesti nedeļi” (“Nedēļas ziņas”) sniegta tendencioza un vienpusīga informācija, attaisnojot gāztā Ukrainas prezidenta Viktora Janukoviča kontrolēto spēka struktūru vardarbību pret mierīgajiem iedzīvotājiem, kurināts kaujiniecisks noskaņojums, nesaskaņas starp krieviem un ukraiņiem, naids pret jauno Ukrainas vadību, ASV un to sabiedrotajiem, kā arī attaisnota militāra intervence suverēnā valstī un daļēja tās teritorijas aneksija. Pārraides saturā pārkāpts Lietuvas likums par sabiedrības informēšanu, kas aizliedz izplatīt šāda veida informāciju.

Aizpērn Lietuvā uz trim mēnešiem tika apturēta krievu valodā raidošā “Pirmā Baltijas kanāla” (PBK) veidoto pārraižu retranslācija, atzīstot, ka tas izplatījis nepatiesu un naidu kurinošu informāciju par 1991.gada 13.janvāra traģiskajiem notikumiem Viļņā un noniecinājis Lietuvas brīvības cīnītāju piemiņu.

Pievienot komentāru

Pēc sakāves referendumā no amata atkāpjas Itālijas premjers RenciItālijas premjerministrs Mateo Renci paziņojis par atkāpšanos no amata, kas seko pēc tam, kad svētdien notikušajā referendumā tika noraidītas viņa vadītās valdības
Draugiem Facebook Twitter Google+