Mobilā versija
-0.5°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
28. augusts, 2012
Drukāt

Mazās skoliņas

Foto - LETAFoto - LETA

Latvijā slēdz mazās skoliņas, bet kāpēc laukos neveido mazas skolu filiāles, kur varētu mācīties vismaz jaunāko klašu skolēni? Tas daudzas jaunās ģimenes ar bērniem varbūt vēl noturētu pie vietas, un viņi nebrauktu projām no savas senču zemes.

 

Skolas autobusi šajā gadījumā nav risinājums, jo jaunāko klašu bērni pēc stundām ir spiesti nīkt pilsētā un gaidīt vecāko klašu skolēnus, kuriem ir vairāk stundu (autobuss kursē tikai agri no rīta un vēlu pēcpusdienā).
 Rasma Alegrova Daugavpils novadā

 

Vispirms jāprecizē, ka Izglītības un zinātnes ministrija nenodarbojas nedz ar skolu atvēršanu, nedz ar to slēgšanu. Šādu lēmumu pieņem konkrētā pašvaldība, izvērtējot situāciju un iespējas. Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības departamenta direktora vietniece Inita Juhņēviča skaidro, ka skolu struktūrvienību veidošanas process bijis ļoti aktīvs uzreiz pēc 2009. gada budžeta samazināšanas. Tagad pašvaldības jau ir izvērtējušas šādas pieejas plusus un mīnusus, ņemot vērā arī mācību iestādes atvēršanai vai slēgšanai nepieciešamos resursos, tostarp līdzekļus skolēnu transporta nodrošināšanai.

Saskaņā ar valdības deklarāciju un arī “Reformu īstenošanas plānu vispārējā izglītībā” ir sagatavots mazo skolu atbalsta plāns, tomēr tā realizēšanai vēl jāvienojas vairākām ministrijām, jo šo skolu saglabāšana nav tikai Izglītības un zinātnes ministrijas iespējās.

Mazo skolu attīstības ekspertu darba grupas vadītāja Aija Tūna pašvaldības aicina domāt plašāk – lai telpas maksimāli noslogotu un izmantotu arī citos vietējiem iedzīvotājiem noderīgos projektos. Mazās skolas var kļūt par daudzfunkcionāliem centriem, kas piedāvā, piemēram, ārpusskolas interešu vai mūžizglītības iespējas, vai mājvietu vietējām sabiedriskajām organizācijām. Ja gribam, lai Latvijas laukos paliek ģimenes ar bērniem, mazās skolas noteikti ir jāsaglabā. Iespējams, ka vietējais pašvaldību budžets šādos gadījumos jāliek kopā ar vietējo neval­stisko organizāciju resursiem vai kādiem citiem līdzekļiem.

Ko darīt, ja jūtat, ka tuvākās skoliņas liktenis ir apdraudēts? Vecākiem un citām ieinteresētajām personām vispirms vajadzētu aprunāties ar skolas direktoru, lai pēc tam mērotu ceļu uz vietējo pašvaldību. Ja vēlaties uzzināt, kā šīs problēmas risina citviet Latvijā, varbūt ir vērts ielūkoties arī interneta portālā: www.parmainuskolas.lv. Vērtīga pieredze šai ziņā esot uzkrāta, piemēram, Brocēnu novadā, kur visas mazās skoliņas veiksmīgi turpina strādāt.

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+