Kultūra
Kultūrpolitika

Kad labi aktieri cenšas slikti spēlēt. Anda Rožukalne par “Viņas melo labāk” 16


Elīna Vāne (Baiba) seriālā iemieso egoistiskas, melīgas, pastulbas, bet hiperaktīvas būtnes tēlu. Attēlā: kopā ar Māra Bezmera atveidoto policistu Robertu.
Elīna Vāne (Baiba) seriālā iemieso egoistiskas, melīgas, pastulbas, bet hiperaktīvas būtnes tēlu. Attēlā: kopā ar Māra Bezmera atveidoto policistu Robertu.
Ekrānuzņēmums no skaties.lv

Lai kā jūs varbūt saviebtos, to lasot, tas ir populārs seriāls – ne velti šogad jau piektā vasara kopā ar melīgajām sievietēm un viņu dēkām. TNS dati liecina, ka 2016. gada jūlijā “Viņas melo labāk” skatījušies 130 000 skatītāju jeb 18% no visiem, kas vēlējās vasaras darbdienu pievakares pavadīt ar labiem latviešu aktieriem. Skatītāju atzinība parāda mediju produktu paradoksu – populārs var būt arī diezgan bezvērtīgs saturs.

Meitenes vēl pasakām tic… Kā tad!

Meitenes tic un tic – tā daudzkārt izskan seriāla tituldziesmas vārdi. Seriāla veidotāji Lietuvas producēšanas firmā “Videometra” (scenārija autori Daiva Vaitkevičūte un Edvins Kaleda) “meiteņu pasakas” paņēmuši vispirms no dzeltenās preses vismuļķīgāko baumu un dīvainību slejām, pielikuši klāt sociālo mediju tukšās pļāpas, mazliet izmantojot senās amerikāņu televīzijas situācijas komēdiju jeb “sitkomu” un zemas kvalitātes sieviešu žurnālu tradīcijas.

Sievietes šajā seriālā izskatās, kā mazliet iekavējušas ar žurnāla “Cosmopolitan” vai tā modelim līdzīgu lasīšanu un identificēšanos ar 60. gadu ASV radīto “kosmomeitenes” tēlu – viņai, padumjai un nedrošai Amerikas lauku meičai, tolaik revolucionārais zīmols mācīja, kā savaldzināt turīgos pilsētu vīriešus un iegūt labu dzīvi.

Seriāla “Viņas melo labāk” varones labi apguvušas pamatus, kā ģērbties, uzvesties, izturēties pret vīriešiem. Viņām jau ir laba dzīve, tāpēc to var laiski vadīt, malkojot kokteiļus, draiski pļāpājot par niekiem, ik pa laikam savērpjot dažas intrigas un maigi iepakotus kriminālpārkāpumus. Piemēram, savas konkurentes identitātes zagšanu un ievietošanu interneta seksa piedāvājumu portālā vai, piemēram, kādas vielas slepenu iejaukšanu citas krēma burciņā, lai viņai sabojātu seju un kārtējo labās dzīves dienu. Šajā ziņā seriālā parādās arī modernie mīti par vēlamajiem mūsdienu cilvēku dzīves scenārijiem, kuros ietilpst laba dzīve bez piepūles, ilga sevis meklēšana, vēla pieaugšana, manipulēšana, lai iegūtu vēlamo…

Lai cik laiska būtu seriāla varoņu ikdiena, ko neaptumšo pilsētas profesionāļiem raksturīgais darbaholisms, multitāskings, izdegšanas sindroms, labā dzīve nav stabila. Tāpēc seriāla varonēm ik mirkli jācīnās par to, lai kāda nav labāka, vai jāapkaro katra, kas varētu traucēt vai jau iztraucējusi egoistiskas, melīgas, pastulbas, bet hiperaktīvas būtnes ārējo un iekšējo komfortu.

Elīnas Vānes (Baiba) un Evijas Skultes (Marta) varones šajā seriālā lieliski piepilda visus stereotipus par šādu sieviešu dabu. Abu varoņu darbība īstenībā virza seriālu, jo pārējo dzīves ir tikai seklu kaislību fons. Dāmai, kura nepieder jaunu sieviešu auditorijai, seriālā paredzēts vēl viens svarīgs stereotips – romantisku ieinteresētību imitēt protošs kungs, viņu var apkrāpt, atņemot dzimtas mantu. Šo pusmūža attiecību modeli seriālā izspēlē Velta Straume un Juris Bartke­vičs. Jautri, ka aktieri, kariķējot savus varoņus, pasmejas par sevi un savu likteni šādos seriālos.

Seriālā nav jābūt īstajai dzīvei, tomēr situāciju un raksturu shēmas izskatās kā no to reklāmu klāsta nākušas, kas vēl nekad nav saņēmušas nekādas profesionālas balvas.

Attiecībās tikai izliksimies

Attiecības starp sievietēm un viņu attiecības ar vīriešiem veido seriālu, kura uzdevums ir turpināt izklaidēt skatītājus viņu atvaļinājuma laikā vasarā. Piedodiet, nespēju uztvert nopietni ne mīlas kvēli, ne bildināšanu, ne nāves nolemtību, sēras, dzīves satricinājumus un citas problēmas, ko sastop “Viņas melo labāk” varoņi. Pat seriāla veidotāju reklamētais jaukākais notikums – varones Simonas (atveido Ērika Eglija) bērna piedzimšana – izskatās nevajadzīga. Mazais Lūkass ir kā nevajadzīgs rekvizīts. Ja tādas vecāku attiecības un bērnam veltītā uzmanība notiktu realitātē, zīdainis būtu jāšķir no pieaugušajiem, kuri nav spējīgi par viņu rūpēties, jo pārāk aizņemti ar sevi un saviem draugiem. Tikpat nesakarīgi parādīta cilvēka nāve – tā liek domāt tikai par to, ka ieplānota, lai konkrētajai aktrisei būtu pavisam maza lomiņa. Jebkādu jūtu parādīšana šajā seriālā nav aktuāla, visi izliekas, ka kaut kas vispār notiek.

Tas tāpēc, ka seriāla uzņemšanā dialogos izmantoti tie paņēmieni, kas pirms kādiem desmit gadiem bija aktuāli joku TV šovos, kad televīzijas studijās aktieri izspēlēja vecas un pliekanas anekdotes. Šis un tas jūtu atveidošanas idejām paņemts no joku video portāliem, kur safilmēti pārpratumi, kritieni un citas neveiklības. Valodas un domāšanas ilustrēšanai noderējuši piemēri no interneta komentētāju leksikas. Šie paņēmieni padara notikumus un to formu atpazīstamu un ir ziņkārību un arī sašutumu rosinoši. Tāpēc nevis paši “Viņas melo labāk” notikumi, bet tas, kā tie parādīti, izskatās tik nedabiski un smieklīgi.

Policijai un advokātiem par godu

Seriāla uzbūve ir vienkārša kā laba sabiedriskā transporta saraksts – gaidītais pārsteigums pienāk tieši īstajā laikā. Pusstundu garajā ikvakara epizodē, kas citstarp skatāma vienlaikus ar LTV “Panorāmu”, ir sešas līdz astoņas īsas epizodes. Katra no tām piedāvā pavērsienu varoņu dzīvē. Turklāt attiecību rotaļas seriālā apvienotas ar noziegumiem.

Seriāls “Viņas melo labāk” ir pierādījums tam, ka policijas darbiniekiem un advokātiem ir laba humora izjūta. Citādi taču viņi sūdzētos par kariķētajiem policistiem (tos spēlē Dainis Gaidelis un Māris Bezmers). Par viņiem muļķīgāki, neveiklāki un par savu lieliskumu vēl vairāk pārliecināti ir tikai blēži. Savukārt Laura Subatnieka atveidotais advokāts Kārlis ir ideāls vīrietis, jo pastāvīgi mājās gan pieskata bērnu un savas sievas draudzeņu ķibeles, gan sniedz konsultācijas parkā uz soliņa.

Produkts ir izvietots

Seriāls ir produkts, kas radīts, lai savus produktus un pakalpojumus varētu izvietot reklāmdevēji. Aktieri apdzīvo un lieto viņu preces, tātad reklāmas klips padevies diezgan pagarš. “Viņas melo labāk” ir mediju makdonaldizācijas piemērs. Tas ir lēts visās šī vārda nozīmēs, primitīvs un arī mazliet atkarību veicinošs. Tā veidotāji rēķinās, ka prastumu pieņems skatītāji, kuri to atpazīs, bet sakošļās, jo sastaps pazīstamu garšu – ziņkārības pabarošanai un ļoti piemērotu nepārejošajai vēlmei atslēgties no realitātes.

Vienīgie seriāla profesionāļi, kuriem nav jāmelo, ir operatori, montāžas režisori, skaņas, attēla apstrādes meistari un pārējie, kam produkts jāsagatavo. Prieks, ka viņi var attīstīt savas prasmes un ar laiku tās izmantot labāku projektu radīšanai. Ļoti kvalitatīvo seriālu laikmetā, kad par kārtējo jaunumu diskutē kritiķi un fani, kad labākie režisori un aktieri lepojas ar darbu seriālos, Latvijā ik vasaru priecājamies par seriālu pasaules lēto preču plauktā rodamu produktu.

Galerijas nosaukums
LA.lv