Mobilā versija
+6.1°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
26. novembris, 2016
Drukāt

Ielūkojies, kā varētu izskatīties pārbūves dēļ “Rail Baltica”. Iespējams, nojauks autoostu (9)

1. Atšķirīga shēma stacijas izveidojumā

1no3
R2I0G1A6_8

Jau pirmdien paziņos “Rail Baltica” četrus mēnešus ilgušā starptautiskā konkursa “Rail Baltica” Rīgas dzelzceļa tilta un Rīgas centrālā multimodālā sabiedriskā transporta mezgla kompleksas apbūves ieceres uzvarētāju. Arhitekti un pasažieri uzskata, ka no iesniegtajiem 15 darbiem ir ko izvēlēties, un nosauc savus favorītus.

Artis Zvirgzdiņš, arhitektūras kritiķis un arhitektūras platformas “A4D” redaktors, vērš uzmanību, ka, atmetot pāris konkursam nepiemērotos darbus, gandrīz visos piedāvājumos svarīgākie risinājumi ir līdzīgi. Tilts, stacija, kur galvenokārt izmantotas esošās zemperonu telpas iespējas, jumts vai nojumes virs peroniem, bet autoostas vietā – galvenokārt parks, autoostas funkcijas pārceļot uz zemsliežu telpu starp staciju un pagarināto Elizabetes ielu.

“Atšķirības meklējamas galvenokārt tajā, cik ļoti priekšlikumi piedāvā iejaukties esošajā situācijā un cik daudz saglabā vai pārveido esošo stacijas ēku, kā arī – peronu nojumju risinājumā. Daudzi ir tādi, kas piedāvā kādas nesamērīgas un Rīgas centra pilsētvidē pilnībā neiederīgas milzu struktūras – gigantiskas nojumes vai milzu angārus. Taču ir daži, kas atšķiras principiāli,” saka A. Zvirgzdiņš.

Vērā ņemami, spēcīgi piedāvājumi ir trīs četri, viņš uzskata. A. Zvirgzdiņa favorīts ir piedāvājums R2I0G1A6. Tajā visvairāk jūtams profesionāļa tvēriens. “Viens no pāris darbiem, kas piedāvā atšķirīgu shēmu stacijas izveidojumā, novietojot stacijas termināli virs sliedēm un peroniem, tādējādi atdalot plūsmas, panākot skaidrāku funkcionālo organizāciju. Protams, tas pagarina ceļu no ielas līmeņa līdz vilcienam, tomēr saprotu, ka tuvo vilcienu gadījumā varētu nebūt ejams garais ceļš caur augšas termināli. Risinājums līdzi nes citu vērienu un mērogu, taču atšķirībā no lielajām nojumēm un milzu angāriem citos piedāvājumos šajā gadījumā ēkas augstums ir pamatots. Protams, diskutabli – vai Rīgas stacija kādreiz var kļūt par tādu mezglu, ar tādām pasažieru plūsmām, kam nepieciešama tik vērienīga stacija? Arī citos aspektos – transporta plūsmu un gājēju telpas organizēšanā, autoostas izvietošanā šis projekts rāda pārliecinošu sniegumu,” izvēli pamato A. Zvirgzdiņš.

Otrs pietiekami “valdzinošs” priekšlikums ir SMXL2022. Tas gan esot ļoti radikāls pret esošo stacijas ēku – piedāvā to nojaukt, saglabājot vien pulksteņa torni un vietā uzbūvējot pilnībā jaunu – konstruktīvi un telpiski skaidru, tīru ēku. “Visos pārējos darbos galvenā ieeja stacijā ir no Stacijas laukuma, bet šajā skicē ir uzsvērta ieeja no Vecrīgas puses, līdz ar to piedāvājot diezgan atšķirīgu stacijas plānojuma modeli. Projektā ir arī citas pievilcīgas detaļas, tomēr tik radikāla attieksme – pilnībā nojaucot esošās ēkas, lai vietā celtu jaunu – tas šķiet diezgan utopiski,” vērtē arhitekts.

Viņaprāt, trešais labākais ir projekts ARIS2654. Tas ir atšķirīgs drīzāk ar savu pieticību un samērīgumu, līdz ar to šķiet reālistiskāks. Šis piedāvājums salīdzinoši maz iejaucas esošās stacijas ēkā, vien nedaudz “attīrot” galveno telpu, mazliet pārorganizējot telpu zem peroniem, kā arī piedāvā samērīgas, diezgan gaumīgas nojumes virs peroniem. “Šķiet, projekts pat nepieprasa norakt visu dzelzceļa uzbērumu, bet piedāvā drīzāk tajā ierakt (neparokoties zem pašām sliedēm) atsevišķas ēkas – telpas veikaliem,” vērtē eksperts.

  1. Atšķirīga shēma stacijas izveidojumā
  2. Stacijas ēka ir izveidota kā notikums
  3. Nespeciālistiem patīk futūristiski latvju raksti un zaļumi

Pievienot komentāru

Komentāri (9)

  1. Cerams, ka beidzot tiks uzbūvēti tādi peroni, lai nebūtu jārāpjas vilcienā pa šaurajam kāpnītēm un ar paunām – koferiem, somām, uz ceļiem.

  2. skatos un iegaumēju Atbildēt

    Divas reizes šogad nācās pavadīt un sagaidīt vilcienu uz Maskavu. Vasaras vidus, stacijas perons tukšs.
    Katru nedēļas nogali braucu uz Cēsīm ar rīta vilcienu. Perons tukšs. Rudenī gan brauc sēņotāji. Šovasar ar draugiem kājām aizgājām no Cesvaines caur Kraukļiem uz Lizumu , lauki apstrādāti, dārzi izravēti, cilvēkus nesatikām. Pāris mašīnas pabrauca garām un lielais (tukšs) autobuss Madona – Ranka – Valmiera.Latvija ir pustukša , un , šis fantoms ,manuprāt, nav Latvijas interesēs . Jā, celtniecības laikā daudz ļaužu gūs sev labumu. Kur baļķi cērt , tur skaidas lec.

    • Вот совершенно верные у вас сомнения. Для пассажирских перевозок в первую очередь нужны сами люди, готовые и желающие куда то ехать. А сколько таких людей? Во всей Прибалтике даже вместе с Финляндией, народу живёт меньше чем в одном Питере. Где же набрать людей на 12 поездов в сутки каждый день? Поезд ИНТЕРСИТИ вмещает 579 пассажиров, к примеру. Ну пусть будет 500, это значит 6000 человек каждый день. Или 2 – 2,5 миллиона пассажиров за год! Грубо говоря, чтобы дорога просто существовала и тем более окупалась, каждый житель Латвии, от грудного младенца до самого дряхлого пенсионера, должен будет съездить в Берлин, несколько раз в течении года. И даже в этом случае, людей всё равно не хватит, чтобы заполнить поезда полностью.

  3. Milzīgi finansu ieguldījumi, milzīgi dabas postījumi, apgrūtinājumi autovadītājiem utt. Latvija ir mirusi, tagad tās zeme pieder saujiņai neliešu, kam nekas nav svēts.

    • Kopš kura laika satiksmes attīstīšana nozīmētu, ka valsts esot “mirusi”?

    • К сожалению, собственно в экономику Латвии вольётся не так уж много денег. Зарплата строителям, ну откаты (если кто то решится хранить их здесь), контракты на поставку щебня с песком, поставку ж.д. стрелок и ж.б. шпал, если выиграем соответствующие конкурсы. А больше то мы ничего и не производим, собственно. Рельсов мы не делаем, электропоезда и электровозы не строим, грузовые вагоны не собираем, оборудования для сигнализации тоже не производим. То есть, большая часть этих денег вернётся в Германию, Францию, Испанию и другие страны.

  4. Cenas biļetītēm kādas būs glaunajiem ātrvilcieniem?Interesē kurš varēs atļauties ar tādiem braukt jo Eiropā šādiem vilcieniem ļoti augstas cenas

  5. iespejans so veco latviju nojauks vispar ka nevajadzigu vergvalstinu eiropa….

  6. Neredzu atšķirību starp 1 . un 3. projektu . Patīk .
    2. projekts ir vērienīgāks , bet man liekas , ka man tur nepatiktu uzkavēties – caurvēju dēļ , jo šķiet pārāk atklāts dabas norisēm – vējiem , saliem , puteņiem …

Gatis Strads. Mežā neatkarīgāks nekā teātrīSkatoties uz kokiem, redz ainavu, nevis eiro
Pasaulē
INFOGRAFIKA: Budžeta prioritātes - aizsardzība, drošība, veselība2017. gada valsts budžeta prioritārās nozares ir aizsardzība, sabiedriskā drošība un kārtība, veselība, sociālā aizsardzība un izglītība.
Draugiem Facebook Twitter Google+