Latvijā
Kriminālziņas

Pauž šaubas, ka Magonis varēja ietekmēt lokomotīvju iepirkuma procedūru 16


Apsūdzētais bijušais “Latvijas dzelzceļa” vadītājs Uģis Magonis
Apsūdzētais bijušais “Latvijas dzelzceļa” vadītājs Uģis Magonis
Foto LETA

Bijušais “Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas” valdes priekšsēdētājs Aivars Keskuela šodien Vidzemes rajona tiesā izteica šaubas vai kukuļošanā apsūdzētais bijušais VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) vadītājs Uģis Magonis vienpersoniski spētu ietekmēt iepirkuma procedūru LDz, aģentūrai LETA pastāstīja apsūdzētā Igaunijas uzņēmēja Oļega Osinovska advokāte Jeļena Kvjatkovska.

Bijušais “Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas” valdes priekšsēdētājs Keskuela bija savulaik saistīts ar lokomotīvju iepirkuma procedūru un viņš tiesā pauda uzskatu, ka “LDz” esot sarežģīta lēmumu pieņemšana attiecībā uz iepirkumiem, tāpēc viņš neredz, ka viena persona, tajā skaitā Magonis varētu ietekmēt iepirkuma procedūru, norādīja advokāte.

Keskula Osinovska uzņēmumos nestrādājot kopš 2016.gada.

Lietas izskatīšana turpināsies 31.maijā, kad plānots nopratināt bijušo Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas valdes loceklis Vladimiru Kirsanovu.

Jau ziņots, ka Krimināllietā apsūdzēti Magonis un igauņu uzņēmējs Oļegs Osinovskis. Saskaņā ar apsūdzību 2015.gada vasarā Osinovskis Magonim nodevis aptuveni 500 000 eiro lielu kukuli saistībā ar “LDz ritošā sastāva servisa” daudzmiljonu iepirkumu – vecu dīzeļlokomotīvju iegādi no Osinovskim piederoša uzņēmuma “Skinest Rail”. Abi apsūdzētie savu vainu neatzīst.

Kā liecina tiesas rīcībā esošie lietas materiāli, 2014.gada augustā ar Osinovski saistītā “Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca” uzņēmumam “LDz Cargo” un “LDz ritošā sastāva serviss” bija nosūtījusi vēstuli ar savu piedāvājumu par septiņu lokomotīvju piegādi.

Iepriekšējā tiesas sēdē 6.aprīlī “Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas” (DLRR) valdes locekle Natālija Petrova liecināja, ka DLRR 2014.gadā lūdza Magoņa palīdzību noslēgt sadarbības līgumu ar ”Krievijas dzelzceļu” (RŽD). Viņa skaidroja, ka 2014. un 2015.gadā DLRR finansiālā situācija bija “slikta līdz ļoti slikta”, jo RŽD, ar kuru kopš PSRS laikiem DLRR bija slēdzis sadarbības līgumus par lokomotīvju remontdarbiem, atteicās noslēgt jaunu līgumu. Petrova norādīja, ka uzņēmums noslēdza 2014.gadu ar aptuveni 1,3 miljonu eiro lieliem zaudējumiem.

Viņa gan norādīja, ka līgums tāpat netika noslēgts un DLRR attiecības ar RŽD strauji pasliktinājās 2015.gadā, pēc Magoņa aresta.

Jau vēstīts, ka 26.martā sēdē bijusī “LDz ritošā sastāva serviss” (RSS) priekšsēdētāja Svetlana Berga liecināja, ka lokomotīvju iegāde atbildusi visām LDz koncerna interesēm, jo tas bijis ekonomiski izdevīgi visiem koncerna dalībniekiem.

Savukārt 19.marta tiesas sēdē bijušais “LDz Cargo” vadītājs Guntis Mačs liecināja, ka Magonis nav ietekmējis “LDz Cargo” vadību par konkrētu vilcienu nomu. Mačam nekas neesot zināms par Magoņa iespējamo ietekmi uz LDz investīciju padomi un LDz prezidentu padomi, bez kuru lēmuma “LDz ritošā sastāva serviss” nemaz nevarētu no “Skinest Rail” iegādāties lokomotīves, ko piedāvāts nomāt pārvadātājam “LDz Cargo” un citiem pārvadātājiem Latvijā un ārpus Latvijas.

Kādreizējais LDz vadītājs Magonis no darba tika atbrīvots pēc tam, kad Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs viņu aizturēja aizdomās par kukuļņemšanu. Rīgas rajona tiesa 2015.gada 8.augustā Magonim kā drošības līdzekli piemēroja apcietinājumu, bet vēlāk tiesa viņu nolēma atbrīvot pret 400 000 eiro lielu drošības naudu.

Limbažu rajona tiesa 15.janvāra tiesas sēdē atcēla Magonim noteiktais aizliegums izbraukt no valsts, kā arī atsevišķi izdalīja un nodeva Igaunijas tiesai “Skinest Rail” lietas daļu. Prokurore Evita Masule aģentūrai LETA norādīja, ka juridiskas personas ir jātiesā valstīs, kur tās ir reģistrētas, un nav pamata bažām, ka Igaunijas tiesā uzņēmumam varētu draudēt mazāka atbildība.

Žurnāls “Ir” iepriekš vēstīja, ka apsūdzībā neprecizētā laikā no 2014.gada beigām līdz 2015.gada sākumam abi uzņēmēji vienojušies par 800 000 eiro lielu kukuli, lai Magonis atbalstītu lokomotīvju iepirkšanu, kā arī noorganizētu Osinovskim piederošās “Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas” pārstāvju tikšanos ar toreizējo “Krievijas dzelzceļa” vadītāju Vladimiru Jakuņinu, skaidrots apsūdzībā.

Daugavpils rūpnīca 2014.gadā bija nosūtījusi vēstuli LDz “Ritošā sastāva serviss” un “LDz Cargo”, piedāvājot septiņas lietotas “2TE116” sērijas dīzeļlokomotīves, taču šis piedāvājums ticis noraidīts. Aptuveni ap to pašu laiku 2014.gadā “Skinest Rail” bija iegādājusies četras tāda paša tipa dīzeļlokomotīves, kurām bija nepieciešams kapitālais remonts. Savukārt 2015.gada sākumā “LDz Cargo” tomēr nolēma, ka viņiem ir nepieciešamas četras “2TE116” tipa dīzeļlokomotīves un izsludināja iepirkumu, kuram pieteicās tikai “Skinest Rail”, taču uzņēmuma piedāvātās lokomotīves neatbilda tehniskajām prasībām. Sarunu rezultātā tika panākta vienošanās, ka uzņēmums tās izremontēs un samazinās to cenu, norādīts apsūdzībā.

Pēc līguma parakstīšanas Osinovskis ieradās pie Magoņa, lūdzot samazināt kukuļa summu. Abi vienojās par pusmiljonu eiro, rakstīja “Ir”.

LA.lv