Mobilā versija
Brīdinājums +2.0°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Ceturtdiena, 8. decembris, 2016
29. septembris, 2016
Drukāt

Rīgā atklās pasaules lielākajām mehāniskajām ērģelēm veltītu izstādi

Līgas Evaldsones fotoLīgas Evaldsones foto

Liepājas Sv. Trīsvienības katedrāles ērģelēm – pasaulē lielākajām mehāniskajām ērģelēm – šogad apritēja 130 gadu. Par godu šim notikumam Starptautiskā Liepājas Ērģeļmūzikas festivāla ietvaros tika atklāta izstāde “Sv. Trīsvienības katedrāles ērģeles arhīvu liecībās”, kas no 5. oktobra būs apskatāma arī Rīgā, LA.lv pavēstīja “Via Cultura” pārstāve Anna Paula Pujēna.

Izstādē “Sv. Trīsvienības katedrāles ērģeles arhīvu liecībās” skatāmi arhīvu dokumenti, fotogrāfijas un apraksti par Sv. Trīsvienības katedrāles ērģelēm, kas ir unikālas ne vien ar to, ka tajās joprojām gandrīz pilnā apjomā skan vienīgais pasaulē saglabātais Henriha Andreasa Konciusa instruments, bet tās ir unikālas arī ar savu sarežģīto būvvēsturi.

Sākotnēji, 1758. gadā, tika izgatavotas 36 reģistru ērģeles ar zvanu spēli, taču drīz pēc tam tika pasūtītas jaunas ērģeles, un 1774. gada 18. jūnijā Trīsvienības kases grāmatās atrodams ieraksts par 1600 florīnu izmaksu vienam no tā laika labākajiem ērģeļu būvētājiem Henriham Andreasam Konciusam. 1885. gadā ērģeles tika papildinātas līdz 131 reģistram, un kopš 1912. gada tās ir pasaulē lielākās vēsturiskās mehāniskās ērģeles, kuras saglabājušās savā sākotnējā izskatā un nav pārbūvētas.

Izstādes materiālus ir apkopojis ērģeļu vēsturnieks Mikus Dzenītis, kurš par izstādi stāsta, ka tajā nav skatāmi visi atrastie dokumenti, kas nāk gan no katedrāles, gan Valsts arhīva, kā arī periodikas, taču tajā var aplūkot tos dokumentus, kas parāda unikālo ērģeļu būves būtiskākos stūrakmeņus.

XV Starptautiskais Liepājas ērģeļmūzikas festivālu finansiāli atbalstīja Valsts Kultūrkapitāla fonds, Liepājas Kultūras pārvalde un Polijas vēstniecība Latvijā.

Pievienot komentāru

Jaunajā "Oņeginā" nav "fašistu" un "mūsējo". Pilnā saruna ar Rubiķi un Kalniņu (2)Diriģents Ainārs Rubiķis un režisore Rēzija Kalniņa operā "Jevgeņijs Oņegins" aicinās uz "romantikas, ilūziju un realitātes cīņu". Kā viņu redzējums atšķirsies no Andreja Žagara iestudējuma 2010. gadā?
Draugiem Facebook Twitter Google+