Ekonomika
Darbs un nauda

Saeima galīgajā lasījumā atbalsta izmaiņas patērētāju kreditēšanas jomā0

Foto: Shutterstock

Saeimas deputāti ceturtdien, 4.oktobrī, trešajā lasījumā atbalstīja grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā. Tie samazina noteiktās kopējās kredīta izmaksas patērētājam, ierobežo uz 30 dienām izsniegto kredītu apjomu, kā arī maina to atmaksas kārtību.

Kredītu devējiem noteiktas stingrākas prasības izvērtēt patērētāja spēju atmaksāt aizņēmumu.

Pieņemtie grozījumi paredz, ka patērētājam noteiktās kredīta kopējās izmaksas, kas pārsniedz 0,07 procentus dienā no kredīta summas, uzskatāmas par nesamērīgām un nav atbilstošas godīgai darījumu praksei.

Grozījumi arī nosaka, ka patērētāju kreditēšanas līguma, kas noslēgts uz laiku līdz 30 dienām un paredz kredīta atmaksu vienā maksājumā, summa nevar pārsniegt 50 procentus no valstī noteiktās minimālās algas jeb 215 eiro.

Tāpat šo aizdevumu atmaksas termiņu aizliegts pagarināt vairāk par divām reizēm. Nosacījums neattiecas uz gadījumiem, kad kredīta atmaksai piedāvāts maksājumu grafiks, saskaņā ar kuru pamatsumma atmaksājama pa daļām.

Savukārt, lai atbilstoši likuma prasībām kredīta devējs varētu novērtēt patērētāju spēju atmaksāt kredītu, noteikts, ka uz informāciju, kas saņemta no paša patērētāja, iespējams balstīties tikai tad, ja tā ir pietiekama un dokumentāri pamatota.

Tāpat kredīta devējiem noteikts pienākums ar kredītinformācijas biroja starpniecību savstarpēji apmainīties ar ziņām par patērētāja un galvinieka saistībām, kā arī to izpildes gaitu.

Tāpat noteikts aizliegums reklamēt kreditēšanas pakalpojumus. Kā izņēmums paredzēti gadījumi, kad tas notiek kredīta devēja vai starpnieka telpās vai arī to interneta mājaslapā, vai mobilajā lietotnē, kā arī personīgi uzrunājot iespējamo klientu klātienē vai telefoniski.

Izņēmums attiecas arī uz pasta vai elektroniskajiem sūtījumiem patērētajiem, ja patērētājs piekritis tos saņemt. Tāpat reklāma atļauta citu preču un pakalpojumu reklāmās, sniedzot informāciju par iespēju to apmaksu veikt ar kreditēšanas līguma starpniecību.

Tomēr attiecīgā veida reklāma nav atļauta televīzijā un radio. Tāpat noteikts, ka aizliegums neattiecas uz zīmolvārda reklāmu jeb sponsorēšanu, tomēr tā aizliegta sabiedriskā pasūtījuma ietvaros īstenotajos projektos, kas finansēti no valsts un pašvaldības budžeta līdzekļiem.

Saistītie raksti

Tāpat noteikts, ka prasību par kreditēšanas līguma procentu maksājuma samazinājumu gadījumā, ja kredīts piešķirts, neizvērtējot patērētāja spēju to apmaksāt, ir iespēja celt tiesā trīs gadu laikā no kreditēšanas līguma noslēgšanas dienas. Līdz šim likums noteica, ka to iespējams darīt sešu mēnešu laikā.

Izmaiņas, kas attiecas uz kredītu kopējām izmaksām un kreditēšanas pakalpojumu reklāmu, stāsies spēkā 2019.gada 1.jūlijā. Savukārt pārējie grozījumi – 2019.gada 1.janvārī.

LA.lv
Raivis Šveicars
Ekonomika
“Rimi” veikalos arī varēs bērt riekstiņus savos trauciņos. Saruna ar “Rimi Latvia” vadītāju Valdi Turlo
Intervija 18 stundas
LA
LA.LV
Ekonomika
Vēsturiski lielākā atlīdzība – apdrošinātājs samaksā “Mikrotīklam” 36,9 miljonus 1
19 stundas
SD
Sandra Dieziņa
Ekonomika
“A.C.B” iegūst kontrolpaketi piecos uzņēmumos
19 stundas

Lasītākie raksti

Par svarīgo

ML
Māra Libeka
Latvijā
Kuldīgas novada peldbaseins – par daudz izšķērdīgs. Pašvaldības dzīvo pāri saviem līdzekļiem? 1
2 stundas
LE
LETA
Ekonomika
Konkursā uz FKTK padomes priekšsēdētāja amatu izvēlēta “Citadeles” valdes locekle Purgaile
48 minūtes
LE
LETA
Dabā
Nākamās nedēļas sākumā gaisa temperatūra noslīdēs vēl zemāk: pirmās prognozes
1 stunda
LE
LETA
Dabā
Negaidīts atklājums, kā mazināt globālās sasilšanas problēmu
1 stunda
AK
Aija Kaukule
Kokteilis
Žanna Dubska: “Ja spāres vecumā turpini būt tārpiņš, kaut kas nav pārvarēts”
Intervija 1 stunda