Asociācija: Mēbeļu ražošanā šā gada pirmais pusgads pārdošanas apmēru ziņā ir bijis mazāk aktīvs 0
Mēbeļu ražotājiem šā gada pirmais pusgads pārdošanas apmēru ziņā ir bijis mazāk aktīvs nekā gada otrā puse, kas ir tradicionāli nozarē vērojama tendence, pastāstīja asociācijas “Latvijas Mēbeles” prezidents Juris Griķis.
Pēc Griķa teiktā, jau ierasti, atbilstoši tirgus konjuktūrai, pirmais pusgads mēbeļu ražošanas nozarē pārdošanas apmēru ziņā ir mazāk aktīvs salīdzinājumā ar gada otro pusi. Gada pirmajos mēnešos mēbeļu ražotāji orientējas uz jaunu sadarbības partneru meklējumiem, apmeklē izstādes, veic iepirkumus un pārrunas. Savukārt aktīvāka tirdzniecība gan vietējā tirgū, gan ārvalstīs sākas septembrī, un turpinās rudens mēnešos, kad pārdošanas apmēri palielinās. “Pavasarī un vasarā parasti remontē mājokļus, bet rudenī tos labiekārto,” teica Griķis.
Griķis arī atzīmēja, ka mēbeļu pārdošanas rādītāji mēbeļu ražošanas nozarē līdz šim šogad ir bijuši nevienmērīgi ar mēnešiem, kad veicies izteikti labi, un tādiem, kad klājies izteikti slikti. Taču panikai, ka šogad rezultāti kopvērtējumā būšot slikti, neesot pamata. Griķis lēsa, ka tirgum gada otrajā pusē vajadzētu izlīdzināties un kopvērtējumā sasniegt pagājušā gada līmeni.
Viņš arī skaidroja, ka, atbilstoši tirgus konjuktūrai, nevienam mēbeļu ražotājam ārvalstu tirgos noslēgti tādi ilgtermiņa līgumi, kas nodrošinātu patstāvīgus realizācijas apmērus tajos. “Mēs esam tiešā mērā pieslēgti tirgum, visi strādājam ar aģentiem. Ja tirgus situācijas dēļ pieprasījuma nav, sēžam un gaidām, kad būs pasūtījumi,” viņš sacīja.
Griķis atgādināja, ka Latvijas mēbeļu ražotāju lielākie ārvalstu realizācijas tirgi tradicionāli ir Vācija, Dānija un Lielbritānija, tāpēc pārdošanas apmēri šajos tirgos arī visvairāk ietekmē kopējos nozares pārdošanas rezultātus. Rezultātus Lielbritānijā negatīvi ietekmē arī nenoteiktība saistībā ar “Brexit”. Savukārt Latvijas koka mēbeļu realizācija Vācijā ir samazinājusies saistībā ar situāciju mašīnbūves nozarē, kas ir nozīmīga Vācijas ekonomikas daļa un ietekmē patērētāju noskaņojumu. “Vācijā ir iestājusies krīze mašīnbūves nozarē, kas ietekmē arī citas sfēras. Tas nozīmē, ka cilvēki krīzes laikā “pietur” naudu ēdienam un citām lietām nevis pērk mēbeles,” sacīja Griķis.
Saskaņā ar Zemkopības ministrijas apkopotajiem datiem Latvijas koka mēbeļu eksports šogad pirmajos četros mēnešos salīdzinājumā ar 2018.gada attiecīgo periodu samazinājies par 17,4%. Koka mēbeles 2019.gada pirmajos četros mēnešos no Latvijas izvestas kopumā 47,046 miljonu eiro apmērā, tostarp uz Dāniju – 11,846 miljonu eiro apmērā, kas ir 25,2% (pirms gada – 21%) no kopējā koka mēbeļu eksporta un par 1,2% mazāk nekā pērn attiecīgajā periodā.
Savukārt uz Vāciju šogad pirmajos četros mēnešos koka mēbeles vestas 4,828 miljonu eiro vērtībā, kas ir kritums par 41,8% salīdzinājumā ar 2018.gada pirmajiem četriem mēnešiem, bet uz Zviedriju – 4,622 miljonu eiro apmērā, kas ir kritums par 7,8%.



