Foto: Aly Song/REUTERS/SCANPIX/LETA

Auto negadījumam stāvvietā atklājies kāds negaidīts liecinieks 0

“The Washington Post” žurnālista Džefrija Faulera Sanfrancisko stāvvietā novietotajā automašīnā “Tesla Model 3” pirms pāris nedēļām ietriecās kāds cits transportlīdzeklis.

Reklāma
Reklāma
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 31
Viedoklis
Linda Tunte: “Es dzeru, lamājos, gāžu politiķus un eju prom no darba” 85
Veselam
Ēdieni, no kuriem labāk izvairīties pirms publiskiem pasākumiem… Tie pastiprināti veido gāzes vēderā
Lasīt citas ziņas

Nebija nedz paša vaininieka, nedz atstāta telefona numura, nedz liecinieku.

Ja nav atbilstošas apdrošināšanas, remonta izmaksas ASV var nākties segt pašam. Ja vien Faulers beigās nebūtu uzzinājis, ka negadījumam tomēr bijis kāds negaidīts liecinieks – paša automašīna.

CITI ŠOBRĪD LASA

Līdzko Faulera “Tesla” saņēma triecienu, uz viņa telefonu tika nosūtīts paziņojums, bet no automašīnas skaļruņiem sāka skanēt klasiskā mūzika – viena no “Teslas” radītāja Īlona Maska slavenajām ekstravagantajām automašīnā realizētajām idejām.

Ja nezinājāt, “Tesla” mūzikas pavadījumā māk arī dejot, un tai ir manuāli uzstādāma bioloģiski bīstamā piesārņojuma atvairīšanas funkcija, kas it kā neļauj salonā nonākt 99,7% gaisā esošo smalko daļiņu.

Faulera automašīnā esošajā atmiņas kartē bija ierakstīti četri negadījuma video – katrs no sava leņķa. Video ļāva Fauleram redzēt to, kā autobuss ietriecas viņa automašīnā, ļāva redzēt autobusa numurzīmi un autobusa vadītāja sejas izteiksmi.

Filmē 360 grādu leņķī

ASV kopš 2018. gada visām jaunajām automašīnām jābūt vismaz vienai aizmugurē novietotai kamerai.

“Tesla Model 3” aprīkota ar astoņām kamerām, kas katra lūkojas uz savu debess pusi – tas palīdz auto novietošanā, braukšanā atpakaļgaitā un ļauj droši strādāt kruīza kontrolei, kas “Teslas” gadījumā ir autobraukšanas nodošana pašas mašīnas rokās.

Pirms gada “Tesla” uzlaboja automašīnā esošo programmatūru, kas tagad ļauj kamerām rotēt 360 grādu leņķī un ierakstīt visu apkārt notiekošo – pat ja automašīna nav ieslēgta.

Īlons Masks šo sistēmu sauc par “Sentry Mode”. Latviski tas būtu kaut kas līdzīgs sargājošajam režīmam. Faulers šo režīmu sauc mazliet citādi – par “snitch” režīmu.

Būtībā tiešā tulkojumā no angļu valodas, Faulers savu automašīnu sauc par “ziņotāju” vai “sūdzambībeli”.

“Esmu priecīgs, ka mana mašīna ierakstīja negadījumu, taču mani biedē tas, kā šīs kameras mainīs pārvietošanos. Līdzko pār videoierakstiem iegūs kontroli valdības, kompānijas un vecāki, šie ieraksti kļūs par pierādījumiem, pat sava veida kontroles formu. Iedomājieties, kā šīs kameras ietekmēs pusaudzīšu romantiku.

Reklāma
Reklāma

Tās būs beigas idejai, ka automašīnas ir privāta telpa, kurā var atpūsties un aizmirsties – šī ideja bijusi ASV neatkarības simbols,” norāda Faulers.

Šāda videonovērošana gan nav unikāla padarīšana vien “Tesla” automašīnām. “Cadillac” jau kopš 2016. gada auto īpašniekiem ļauj uzglabāt četru kameru ierakstīto – gan pārvietojoties, gan esot stāvvietā.

“Chevrolet” klientiem piedāvā sistēmu, kas ieraksta automašīnas salonā notiekošo. Savukārt “BMW”, “Volvo” un “General Motors” grupā ražotajām automašīnām uzstādītas kameras, kas uzrauga vadītāja seju, vadītāju brīdinot ikreiz, kad viņš izskatās noguris, dzēris vai novērsis uzmanību no ceļa.

Vairāki autoražotāji saviem nākamajiem “rumakiem” plāno uzstādīt pat 16 novērošanas kameras.

Pagaidām vēl nenoklausās

Novērošanas kameru plusi ir pavisam skaidri – mazāka skaidrošanās ar apdrošinātājiem. Daudzi “Teslas” īpašnieki dažāda veida videomateriālus pat augšupielādē “Youtube”, kas ļāvis apcietināt daudzus noziedzniekus.

Tomēr Faulers norāda, ka ne jau tikai noziedznieki tiek iemūžināti. Nofilmē ikvienu, kas pietuvojas “Teslai”. Nofilmē arī ikvienu braukšanas stundu, tostarp brīžus, kad gadās pārkāpt noteikumus.

“Šo pašu ceļu esam gājuši arī laikā, kad parādījās gudrās “Amazon” un “Nest” mājas videonovērošanas kameras. Tā šķiet lieliska ideja līdz brīdim, kad ierakstītajam materiālam neizdomā pievērsties hakeri, izsekotāji, policija,” domā Faulers.

Ierakstītos datus var un, visticamāk, arī izmantos pret pašu datu glabātāju. Ko darīt, lai automašīna joprojām būtu privātā telpa?

Faulers norāda, ka “Teslas” kameras strādā atšķirīgi no pazīstamajām gudrajām mājas novērošanas kamerām. Automašīnās esošās pagaidām vēl nevar kontrolēt tā, kā to var izdarīt ar mājās uzstādītajām kamerām.

Zināms, ka mājas videonovērošanas kameras spēj ne tikai filmēt, bet arī noklausīties. Šīs tehnoloģijas jau ir tik pierastas, ka tas šķiet normāli. “Tesla” pagaidām tikai filmē.

Kaut arī salonā atrodas mikrofons, to izmanto tikai balss pavēļu došanai, bet seju filmējošās kameras materiāls atmiņas kartē netiek uzglabāts. Tas gan nenozīmē, ka nākotnē tas nevarētu mainīties.

Daudzi “Teslas” īpašnieki vēlas, lai šī kamera strādātu tāpat kā citas kameras – lai būtu redzama potenciālā zagļa seja.

Bet citi var vēlēties šīs kameras darbību, lai sekotu līdzi šofera darbībām, to izmantojot kā kontroles mehānismu. Ieraksti paliek automašīnā esošajā atmiņas kartē, kamēr netiek manuāli izdzēsti.

Ja to nedara, jaunie ieraksti ar laiku pārrakstās pāri vecajiem.

Un tad nāk raizes par privātumu, ņemot vērā, ka kameras ieraksta cilvēkus viņiem nezinot, bez viņu piekrišanas.

“Chevrolet” 2015. gadā nācās skaidroties tiesā par to, kāpēc videokameras ierakstīja arī audiomateriālus, auto īpašniekiem par to neko nenojaušot.

Kad “Tesla” automašīnā darbojas t. s. sargājošais režīms, panelī iedegas īpaša gaismiņa. Citu brīdinošu signālu nav.

Fauleru visvairāk uztrauc šo videomateriālu pieejamība. Kamēr mājas videonovērošanas kameras no attāluma ar viedtālruņa lietotnes vai datora palīdzību var kontrolēt ikviens (vajadzīga vien parole), automašīnās to vēl nevar izdarīt. Pagaidām.

Lai noskatītos ierakstīto video, “Tesla” un “General Motors” liek manuāli izņemt automašīnā esošo atmiņas karti.

Šobrīd tas ļauj novērst dažādas potenciālas problēmas, tomēr būtu naivi domāt, ka dažu gadu laikā “Tesla” u. c. ražotāji nepiedāvās iespēju tiešsaistē straumēt videokamerās redzamo.

Jau šobrīd jaunākie auto modeļi aprīkoti ar neatkarīgu interneta savienojumu.

No policijas neizvairīsies

Interesanti, ka “General Motors” jau noslēdzis līgumus ar vairākiem apdrošinātājiem. Vienošanās paredz, ka apdrošinātājiem ir pieeja braukšanas datiem apmaiņā pret apdrošināšanas atlaidēm.

Vienošanās gan neparedz pieeju ierakstītajiem video. Un tad nāk policijas intereses.

“Amazon” ir vienošanās ar vairāk nekā 400 vietējiem policijas departamentiem ASV par “Amazon Ring” novērošanas kameru datu izmantošanu, kas policijai dod iespēju izveidot tuvējā apkārtnē uzstādīto kameru karti, atvieglojot videomateriālu pieprasīšanu.

Kameru īpašnieki policijas pieprasījumiem var atteikt, bet Faulers norāda, ka bijuši gadījumi, kad policija ar orderi vēršas pie paša “Amazon”, kas visus ierakstus tur arī savos serveros.

Interesanti, ka Faulers nofilmēto sadursmi ar autobusu nosūtīja arī Sanfrancisko pilsētas vadībai.

Tā viņam atbildēja, ka video neesot bijis nepieciešams. Arī pašam autobusam bijušas uzmontētas videokameras.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.