Publicitātes foto

Automatizēti veikali, viedie iepirkšanās ratiņi, 5G roboti – kas mazumtirdzniecību Latvijā sagaida nākotnē? 0

Mākslīgajam intelektam (MI) ir arvien lielāka loma ikdienas darba uzdevumu pildīšanā – arī mazumtirdzniecībā, kur izmaiņas paātrina pasauli pārņēmusī pandēmija.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. “Sēžu ceļmalā un netieku mājās!” Latviete ar asarām acīs stāsta par nedienām ar elektroauto
Krievija identificē divas “smirdīgas” valstis, kas būtu tās nākamais mērķis
VIDEO. Artuss Kaimiņš savā raidījumā pamatīgi nokaitina LTV leģendu Andreju Volmāru, kurš pamet sarunu pusratā
Lasīt citas ziņas

Jau šobrīd, rūpējoties par klientu un darbinieku ērtību, lielākie mazumtirdzniecības veikali gan pasaulē, gan Latvijā investē digitalizācijā un inovatīvās tehnoloģijās, piemēram, mākslīgā intelekta risinājumos, kas, analizējot situāciju veikalos, palīdz darbiniekiem papildināt plauktus un ziņo par kasu noslodzi, lai samazinātu rindas un nodrošinātu ikvienam drošu un ērtu iepirkšanās pieredzi.

Ar to inovācijas mazumtirdzniecībā arī nebeidzas – jau tuvā nākotnē mūs sagaida 5G tīkls, kas var revolucionāri mainīt mūsu iepirkšanās paradumus.

CITI ŠOBRĪD LASA

Inovācijas mazumtirdzniecībā – viedie ratiņi un 5G roboti

Jaunākās tehnoloģijas veikalos nebūt nav kaut kas tāls un nepieejams – tās aktīvi ievieš Latvijas mazumtirgotāji, kuru veikalos iepērkamies ik dienas. “Jau šobrīd Latvijā mazumtirdzniecības veikali ir sākuši investēt inovatīvās tehnoloģijās. Mēs paši esam palīdzējuši realizēt dažādus risinājumus, piemēram, pašapkalpošanās kases un pirmos pašapkalpošanās skenerus Rimi veikalos, kā arī elektroniskās cenu zīmes un drošas naudas pārvaldības sistēmas.

Šobrīd mēs aktīvi strādājam arī pie mākslīgā intelekta risinājumu ieviešanas darbu vadības un darbaspēka plānošanas optimizēšanai, ko jau izmanto Maxima veikalos Latvijā un IKI veikalos Lietuvā.

Savukārt vienā no Igaunijas mazumtirgotāju veikaliem pagājušajā gadā palīdzējām ieviest tehnoloģisku risinājumu, kas ar mākslīgā intelekta palīdzību nosaka cilvēka vecumu, kad tiek pirktas preces, kurām ir piemērots vecuma ierobežojums.

Šāda veida automatizēta digitālā vecuma pārbaude pie pašapkalpošanās kasēm izslēdz nepieciešamību iesaistīties veikala darbiniekiem, kas ir būtisks ieguvums tieši pandēmijas laikā,” pieredzē dalās StrongPoint Latvia Klientu servisa vadītājs Uģis Začs.

Lai ātrāk un efektīvāk ieviestu inovatīvos risinājumus, mazumtirdzniecības veikaliem būtu vēl ciešāk jāsadarbojas ar tehnoloģiju uzņēmumiem. “Vērojot tirdzniecības centru un to pircēju paradumus un vēlmes, mēs izstrādājam jaunus tehnoloģiskos risinājumus, kas optimizē iepirkšanās procesu.

Tirdzniecības centros daudzviet pasaulē jau darbojas 5G roboti, ar kuriem veikala apmeklētāji var sazināties caur viedtālruni, lai plašajos tirdzniecības centros atrastu nepieciešamo veikalu vai preci.

Reklāma
Reklāma

5G tīkla tehnoloģijas mazumtirdzniecības veikalos palīdz arī nodrošināt labāku klientu apkalpošanu ar mazāku darbinieku skaitu – mākslīgā intelekta tehnoloģija spēj analizēt cilvēka vizuālās pazīmes, piemēram, sejas izteiksmi un pārvietošanās maršrutu pa veikalu, un īstajā mirklī nosūta ziņu pārdevējam, kad klientam nepieciešama konsultācija par kādas preces iegādi,” stāsta Rikijs Čeņs, “Huawei Technologies” vadītājs Baltijā.

Dažviet pasaulē veikalos jau tiek izmantots viens no jaunākajiem tehnoloģiskajiem risinājumiem mazumtirdzniecībā, kas ir gatavs ieviešanai arī Latvijā – viedie iepirkumu ratiņi, kas ļauj pircējam veikt pirkumus vēl ātrāk, neapmeklējot tradicionālās vai pašapkalpošanās kases.

“Uz ratiņiem uzstādītajos displejos ir pieejama navigācija, kas palīdz veikalā ātrāk atrast nepieciešamo preci. Ja ekrānā ir jau ievadīts iepirkumu saraksts, tie “pārliecinās”, ka sākotnēji iepirkumu grozā tiek ievietoti smagākie priekšmeti.

Tāpat ar displeja starpniecību var piezvanīt veikala konsultantam vai pat izvēlēties piedāvātās receptes, kurām sastāvdaļas atrast palīdzēs viedie ratiņi. Pats iepirkšanās process ir automatizēts, tāpēc no pircēja tas neprasa jaunas, specifiskas prasmes,” skaidro U. Začs.

Līdz ar jaunāko tehnoloģiju ienākšanu veikalos mūsu ikdienas iepirkšanās process jau tagad spēji mainās. Tomēr mēs ne tuvu vēl neesam sasnieguši iespēju griestus – nozarei tuvākajā nākotnē plānotas lielas izmaiņas un uzlabojumi, kuru pamatā būs mākslīgais intelekts un 5G tīkla sniegtās iespējas.

Pilnībā automatizēti veikali drīz kļūs par ikdienu

Nākamais solis mazumtirdzniecības nozares tehnoloģiju attīstībā Latvijā gaidāms pēc plašākas 5G ieviešanas valstī – pilnībā automatizēti pārtikas veikali bez kasiera vai pašapkalpošanās kasēm.

“Šādas iepirkšanās vietas jau darbojas daudzviet pasaulē, arī mums tuvās valstīs – Polijā, Norvēģijā un Zviedrijā, un noteikti kādreiz būs pieejamas arī Latvijā. Mazumtirdzniecības sektorā jau ilglaicīgi viens no galvenajiem izaicinājumiem ir darbaspēka trūkums, tāpēc tehnoloģiskās inovācijas, kas nodrošina procesu automatizāciju, ir viens no problēmas risinājumiem.

Tas arī tirdzniecības jomā strādājošajiem, līdzīgi kā tas tiek virzīts citās nozarēs, sniegs iespēju ikdienā veikt saistošākus, intelektuālākus un mazāk vienveidīgus darba uzdevumus,” norāda U. Začs.

Šobrīd, kad Eiropā 5G tīkls vēl ir ieviešanas fāzē, ir īstais brīdis, kad mazumtirgotāji var gatavoties un plānot to, kā izskatīsies un darbosies veikali, kad 5G būs plaši pieejams.

“Jaunākās paaudzes tīkls mazumtirdzniecības nozarē nemainīs esošo mākslīgā intelekta risinājumu algoritmus, bet gan piedāvās vēl nebijušu datu pārraides ātrumu un ievērojami samazinās signāla aizkavēšanos jeb latentumu.

Tādējādi būs iespēja reāllaikā savienot mākslīgā intelekta tehnoloģijas ar lietu interneta (IoT) iekārtām. Lai šāda veida iekārtas spētu nodrošināt savstarpējo datu apmaiņu, ir nepieciešams ātrs un uzticams tīkls, kas nepieprasa pārāk daudz enerģijas – tieši tāds ir 5G.

Šis tīkls dos iespēju arvien vairāk mazumtirdzniecības veikaliem ieviest jaudīgākus un efektīvākus MI risinājumus, piemēram, viedos plauktus, kas jau laikus spēj noteikt, kad produkti plauktā beigsies, nekavējoties pasūtīt tos un nodrošināt nemainīgu preču pieejamību visā veikalā,” skaidro R. Čeņs.

Svarīgi ir ne tikai sekot līdzi tehnoloģiju attīstībai un laicīgi sākt plānošanu, bet arī rūpīgi izvērtēt inovāciju sniegtās priekšrocības biznesam.

Uģis Začs uzsver, ka jaunu tehnoloģiju ieviešana ir veiksmīga tikai tad, ja tirgotāji saredz priekšrocības un ir gatavi tajās ieguldīt, savukārt iedzīvotāji nebaidās izmēģināt jaunus risinājumus un tos ieviest kā ikdienas paradumus.

Šobrīd Latvijā jau ir labas iestrādes tehnoloģiju ieviešanā mazumtirdzniecībā, tāpēc jau pārskatāmā nākotnē sagaidām, ka pircējiem būs pieejami vēl ērtāki, ātrāki un drošāki iepirkšanās risinājumi.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.