Publicitātes foto

Dzelzceļa digitalizācija – ērtākai, drošākai un zaļākai satiksmei 3

Kaut gan par dzelzceļa satiksmi tālākiem pārbraucieniem dažkārt ierasts domāt kā lēnu un daudzviet grūti pieejamu, pateicoties tehnoloģiju un 5G tīkla attīstībai, situācija strauji mainās un vilcieni pakāpeniski kļūst par aizvien populārāku pārvietošanās veidu. Turklāt jaunās paaudzes elektriskie ātrvilcieni, kas aprīkoti ar drošības sensoriem un būtiski saīsina pārbraucienos pavadīto laiku, ir jaunā realitāte, un vairs ne tikai ārvalstu, bet arī Latvijas mērogā. Arī Rail Baltica projekts, kas iekļaus Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā, ir solis ceļā uz mūsdienīgu un pieejamu pārvietošanās veidu.

Reklāma
Reklāma

5G – drošība reāllaikā

Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem
Kokteilis
Numeroloģijas tests: aprēķini savu laimīgo skaitli un uzzini, ko tas par tevi atklāj 10
Aivars Lembergs sašutis par kārtējo slogu uz Latvijas patērētāju kakla: “Tā mēs iegriezām Krievijai – pērkam dārgākus dārzeņus no Krievijas”
Lasīt citas ziņas

5G ātrgaitas telekomunikāciju tīkls ir iemesls, kāpēc mēs šodien varam runāt par dzelzceļa transporta digitālo pārveidi – tas nodrošina nenovērtējamu infrastruktūru, kas atbalsta gan tranzīta, gan tālsatiksmes dzelzceļa pārvadājumus. Ieviests dzelzceļa kontroles sistēmās, tas ļauj vilcieniem pārraidīt un apstrādāt vairāk datu, tādējādi palielinot drošību un efektivitāti.

Uzņēmums Huawei radījis reāllaika pārbaudes risinājumu, kas ar mākslīgā intelekta palīdzību nodrošina analīzi, kas novērš dažādus negadījumus un zādzības. Tas augstas izšķirtspējas video palīdzību nosaka neparastas kustības, piemēram, cilvēkus, kas pieskaras aprīkojumam, vai gājējus, kas izmanto bīstamu īsceļu pāri sliedēm. Šī inovācija jau tiek izmantota vairākās valstīs, tai skaitā Meksikā un Laosā, Ķīnas-Laosas dzelzceļā, kas tika atvērts 2021. gada nogalē.

CITI ŠOBRĪD LASA

Naņdzjina (Nanjing) ir Ķīnas pirmā dzelzceļa tranzīta sistēma, kurā darbojas 5G tīkls. 2020. gadā Nanjing China Unicom sadarbībā ar tehnoloģiju uzņēmumu Huawei veica drosmīgus jauninājumus – izveidoja 5G metro privāto tīklu, pabeidza virkni lietojumprogrammu verifikācijas testu un nodrošināja 5G tehnoloģiju iespējas viedajā dzelzceļa transporta tīklā.

Vilciens ir aprīkots ar daudziem sensoriem, kas ģenerē lielu daudzumu reāllaika datu. Tas ir svarīgi, jo, pārbaudot datus, piemēram, par vilciena gaisa kondicionieriem, vilciena aktuālo stāvokli un citām būtiskām detaļām un procesiem, ir iespējams labāk parūpēties par pasažieru drošību. Pateicoties 5G ātrgaitas tīkla sniegtajām iespējām, tagad šos datus var iegūt reāllaikā, kamēr vilciens atrodas kustībā, un veikt nepieciešamo apkopi.

Drošības kameras un displeji ir izvietoti katrā vilciena vagonā. Agrāk šie dati tika kopēti un lejupielādēti manuāli, kas prasīja ilgu laiku, un dažkārt datu pārraide bojājuma gadījumā aizkavējās. Tagad 5G lielais joslas platums un zemais latentums nodrošina ātru datu lejupielādi. Naņdzjinas metro izmanto arī datu analīzes serveri – tas spēj lejupielādēt un dažu minūšu laikā pārsūtīt desmitiem gigabaitu datu dienā no viena vilciena, kas ir gandrīz 20 reižu ātrāk nekā 4G tīklā. 

Publicitātes foto

Latvijas piemērs

Arī Latvija neatpaliek no starptautiskajām tendencēm un turpina virzīties zaļāka un viedāka satiksmes tīkla virzienā – pavisam tuvā nākotnē arī pie mums Rail Baltica projekta ietvaros mainīsies ierastais dzelzceļa infrastruktūras modelis. Tā būvniecības procesa laikā tiek domāts par atbildību pret vidi, proti, jaunā dzelzceļa līnija tiks pilnībā elektrificēta, tādējādi neradot videi kaitīgos izmešus. Arī maršruta plānošanā piedomāts, lai pēc iespējas neskartu “Natura 2000” īpaši aizsargājamo dabas teritoriju tīklu un neatstātu būtisku iespaidu uz citām ekoloģiski jutīgajām teritorijām. Kur vien nepieciešams, tiks uzstādītas trokšņu barjeras un veidotas pārejas savvaļas dzīvniekiem.

Tāpat uzmanība pievērsta arī drošībai – vilcienu kustības kontrolēšanai tiks izmantota jaunākās paaudzes Eiropas Dzelzceļa satiksmes vadības sistēma (ERTMS), visus šķērsojumus ar brauktuvēm un gājēju ceļiem veidos divos līmeņos, kā arī iežogos sliežu ceļu visā maršruta garumā. Pasažieru stacijas tiks aprīkotas tā, lai piekļuve dzelzceļa pakalpojumiem būtu viegla un ērta visām sabiedrības grupām. Kopumā projekts nesīs pozitīvas pārmaiņas, kas ievērojami paaugstinās transporta plūsmas caurlaides spēju, radīs pašreiz iztrūkstošos starprobežu savienojumus, kā arī veicinās dažādu transporta veidu integrāciju un transporta tīklu savietojamību. [1]

Reklāma
Reklāma

Kamēr projekts vēl atrodas izstrādes stadijā, septembra sākumā Latvija un tās iedzīvotāji tika iepazīstināti ar pirmajiem elektrovilcieniem, kuros pasažieru ērtībai nodrošināta klimata kontrole, ergonomiski sēdekļi, mūsdienu prasībām atbilstošas labierīcības, video un audio informēšanas sistēmas, kā arī jaudīgs WiFi pieslēgums. Tiek prognozēts, ka vilcienu gaita, salīdzinot ar pašlaik lietošanā esošajiem, būs jūtami vienmērīgāka un trokšņu līmenis salonos būs zemāks. Jauno vilcienu konstruktīvais ātrums būs līdz 160 km/h (pašlaik – 120 km/h), tādējādi ievērojami samazinot ceļā pavadīto laiku. [2]

“Pateicoties tehnoloģijām un inovāciju attīstībai, kas iezīmē dzelzceļa digitālās revolūcijas nākamo posmu, jau pavisam drīz dzīvosim pasaulē, kur dzelzceļa satiksme būs lētāka, drošāka, pieejamāka dažādām sabiedrības grupām un atbilstošāka mūsu steidzīgās ikdienas prasībām,” prognozē Huawei Technologies Latvia komunikācijas vadītāja Inese Šuļžanoka.

[1] https://www.railbaltica.org/lv/par-projektu/

[2] https://www.pv.lv/lv/izmainas-un-jaunumi/jaunumi/12745/prezentejam-jauno-elektrovilcienu/

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.